چالش های خط مشی گذاری حمل و نقل عمومی شهر تهران در حکمرانی شبکه ای مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد مدعو دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

در شهر تهران بسیاری از مسائل تبدیل به مشکلات لاینحل شده اند و دلیل عمده آن وجود دیدگاه پروژه محوری در حل مسائل شهری تهران می باشد. حمل و نقل عمومی شهری تهران یکی از این مشکلات است که منجر به نارضایتی فراوان در میان شهروندان گردیده است . برای اعمال مدیریت صحیح در هر زمینه ای می بایست خط مشی گذاری مناسب صورت پذیرد چراکه فرایند خط مشی گذاری به عنوان پایه و اساس مدیریت محسوب می گردد. یکی از مهمترین چارچوب ها در خط مشی گذاری بهره گیری از حکمرانی شبکه ای به دلیل ایجاد دیدگاه چندوجهی در حل مسائل پیچیده می باشد. در این پژوهش در راستای اتخاذ خط مشی گذاری حمل و نقل عمومی شهری در حکمرانی شبکه ای به بررسی چالش های آن پرداخته شده است. این پژوهش به روش کیفی با استفاده از استراتژی تحلیل مضمون صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان علمی و اجرایی می باشد که مصاحبه ها با روش توصیفی کدگذاری شد و قابلیت اعتماد کدگذاری با روش توافق میان کدگذاران محاسبه شد و ضریب توافق 90 درصد حاصل گردید که مورد پذیرش می باشد. سپس داده ها با نرم افزار مکس کیودی ای مورد تحلیل قرار گرفت و شبکه مضامین در خصوص چالش ها ایجاد گردید که در این شبکه چالش ها در پنج مضمون سازمان دهنده نهادهای موثر و ذی نقش، ساختار نهادها، نحوه هماهنگی نهادها، وظایف نهادها و شرایط محیطی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges of public transportation policy in Tehran city in network governance based on thematic analysis approach

نویسنده [English]

  • Fatemeh Gheytasivand
Faculty of Management and Accounting of Allameh Tabatabai University
چکیده [English]

In the city of Tehran, many problems have become unsolvable problems, and the main reason for that is the existence of a project-oriented perspective in solving Tehran's urban problems. Tehran's urban public transportation is one of these problems that has led to a lot of dissatisfaction among citizens. In order to apply correct management in any field, appropriate policy making should be done because the policy making process is considered as the basis of management. One of the most important frameworks in policy making is the use of network governance due to the creation of a multifaceted perspective in solving complex problems. In this research, in order to adopt urban public transport policy in network governance, its challenges have been investigated. This research has been conducted using a qualitative method using thematic analysis strategy. The data collection tool is a semi-structured interview with scientific and executive experts, the interviews were coded using a descriptive method, and the coding reliability was calculated using the agreement method between the coders, and the agreement coefficient was 90%, which is acceptable. Then, the data was analyzed with MaxQD software and a network of themes was created regarding the challenges, in this network, the challenges are divided into five themes of organizing effective and relevant institutions, the structure of institutions, the way institutions are coordinated, the duties of institutions and conditions. environment were identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy making
  • network in policy making
  • network governance
  • urban public transportation
  • theme analysis
آقازاده، محمد رضا، عسگری، طیبه، شاهی،عادله و فرهمند. 1394. طراحی مدل فرایندی تدوین استراتژی سازمان‌های حاکمیتی بر مبنای پارادایم حکمرانی شبکه‌ای. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی،4، 29-52.
الوانی، سید مهدی،شریف زاده، فتاح. 1394. فرآیند خط مشی گذاری عمومی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
دقتی، عادله، یعقوبی، نورمحمد، کمالیان، امین رضا و دهقانی. 1398. ارائه الگوی توسعه‌ مرحله‌‌ای حکمرانی شبکه‌ای با استفاده از رویکرد فراترکیب. مدیریت دولتی، 11(2)،203-230.
خداشاهی، علی، رهنمایی، محمد تقی و مدیری, مهدی. 1398. تحلیل راهبردی چالش‌های مدیریتی کلان شهر تهران با رویکرد مدیریت یکپارچه شهری. نگرشهای نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی), 11(2), 217-238.‎
خلیلی، مرتضی، حاجیانی، مهسا . 1395. ارزیابی سیاست های حمل و نقل شهری ایران (مورد مطالعه: تحلیل محتوای مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر تهران). راهبرد اجتماعی-فرهنگی (19)5 ، 169-190.
سلطانی، علی.1393. مباحثی در حمل و نقل شهری با تاکید بر رویکرد پایداری، انتشارات دانشگاه شیراز
عالی خانی، رضا، رسولی، محمدرضا و علی احمدی، علیرضا. 1397. تأثیرگذاری فاکتورهای کلیدی بر مدل حکمرانی شبکهای مطلوب در نظام سلامت: رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری. مدیریت سلامت، (74) 21، 34-19.
شیرازی، حسین. 1399. بررسی سیاست های حمل و نقل عمومی در شهر تهران؛ ضرورت وجود بسته سیاستی هماهنگ، فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، (37)10، 358-336.
قوچانی، محمد مهدی، حسین پور، داود، محمودزاده، ابراهیم، الوانی، سید مهدی و فیروز آبادی، سید ابوالحسن. 1396. الگوی حکمرانی شبکه ای با تاکید بر توسعه فرآیندهای نوآوری باز در نهادهای تحقیقاتی امنیت سایبری، نشریه بهبود مدبریت، 11 (4 (پیاپی))، 56-38
منوریان، نرگسیان و حسینی مکارم. 1398. طراحی مدل حکمرانی شبکه ای در شهرداری تهران، فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، 7(27)، 76-85.
مقدس ‌پور، سعید، دانایی‌فرد، حسن و کردنائیج، اسدالله. 1392. واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خط‌مشی‌های عمومی در ج. ا. ایران: مطالعه خط‌مشی‌های مالیاتی کشور. مدیریت فرهنگ سازمانی, 11(1), 33-68.‎
میری، سیدمهدی، خسروپناه، عبدالحسین، حمیدی زاده، علی، اخوان علوی، سیدحسین و رحمتی، محمدحسین. 1397. در تکاپوی یکپارچگی در نظام خط مشی گذاری عمومی: الگوی پیکره واحد حکمرانی و خط مشی عمومی.فصلنامه راهبرد، شماره 86 ،159-192
واعظی، رضا، چکین، میثم و اصلی پور، حسین. 2018. چالش‌های سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت ایران مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون. مطالعات مدیریت گردشگری, 13(41), 1-40.‎
هومن، حیدرعلی . 1394. راهنمای عملی پژوهش های کیفی، انتشارات سمت
Ansell, C., & Torfing, J. (Eds.). (2016). Handbook on theories of governance. Edward Elgar Publishing.‏
Attride-Stirling, J.(1998). Thematic networks; an analytic tool for qualitative research, Sage, 1(3), 385-405
Braun, V., & Clarke, V. 2006. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.‏
Byon, Y. J., Cortés, C. E., Jeong, Y. S., Martínez, F. J., Munizaga, M. A., & Zúñiga, M. 2018. Bunching and headway adherence approach to public transport with GPS. International Journal of Civil Engineering, 16(6), 647-658.‏
Darchen, S. 2017. Regeneration and networks in the Arts District (Los Angeles): Rethinking governance models in the production of urbanity. Urban Studies, 54(15), 3615-3635.
Daugbjerg, C., & Fawcett, P. 2017. Metagovernance, network structure, and legitimacy: Developing a heuristic for comparative governance analysis. Administration & Society, 49(9), 1223-1245.‏
Den Ouden, T. 2015. A contribution to the understanding and strengthening of network governance.‏
Dörry, S., & Decoville, A. 2016. Governance and transportation policy networks in the cross-border metropolitan region of Luxembourg: A social network analysis. European Urban and Regional Studies, 23(1), 69-85.‏
Goldsmith & Eggers, W. 2004. Governing by network: the new shape of public sector, in challenge of the network mode
Howlett, M., & Mukherjee, I. 2017. Policy formulation: where knowledge meets power in the policy process. In Handbook of policy formulation. Edward Elgar Publishing.‏
Kirilenko, A. P., & Stepchenkova, S. 2016. Inter-coder agreement in one-to-many classification: fuzzy kappa. PloS one, 11(3).
Marsal-Llacuna, M. L., & Segal, M. E. 2017. The Intelligenter Method (II) for “smarter” urban policy-making and regulation drafting. Cities, 61, 83-95.‏
Mu, R., & de Jong, M. 2016. A network governance approach to transit-oriented development: Integrating urban transport and land use policies in Urumqi, China. Transport Policy, 52, 55-63.‏
Nowell, B., Steelman, T., Velez, A. L. K., & Yang, Z. 2018. The structure of effective governance of disaster response networks: Insights from the field. The American Review of Public Administration, 48(7), 699-715.‏
Lo, A. Y., Mai, L. Q., Lee, A. K. Y., Francesch-Huidobro, M., Pei, Q., Cong, R., & Chen, K. 2018. Towards network governance? The case of emission trading in Guangdong, China. Land Use Policy, 75, 538-548.
Ojo, A., & Mellouli, S. 2018. Deploying governance networks for societal challenges. Government Information Quarterly, 35(4), S106-S112.‏
Pittman, J., & Armitage, D. 2017. How does network governance affect social-ecological fit across the land–sea interface? An empirical assessment from the Lesser Antilles. Ecology and Society, 22(4).‏
Veeneman, W., & Mulley, C. 2018. Multi-level governance in public transport: Governmental layering and its influence on public transport service solutions. Research in Transportation Economics, 69, 430-437.‏
Rode, P. 2019. Urban planning and transport policy integration: The role of governance hierarchies and networks in London and Berlin. Journal of Urban Affairs, 41(1), 39-63.‏
Rudnick, J., Niles, M., Lubell, M., & Cramer, L. 2019. A comparative analysis of governance and leadership in agricultural development policy networks. World Development, 117, 112-126.‏
Sørensen, Claus Hedegaard, Lisa Hansson, and Tom Rye. "The role of meta-governance in public transport systems: A comparison of major urban regions in Denmark and England." Transport Policy 130 (2023): 37-45.
Schulz, T., Lieberherr, E., & Zabel, A. 2018. Network governance in national Swiss forest policy: Balancing effectiveness and legitimacy. Forest Policy and Economics, 89, 42-53.‏
Tabti-Talamali, A., & Baouni, T. 2018. Public transportation in Algiers: Towards a new governance approach. Case Studies on Transport Policy, 6(4), 706-715.‏