بررسی تاثیر استراتژی‌های کسب و کار بر عملکرد نوآورانه (مطالعه موردی؛ شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت صنعتی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 استاد دانشکده فناوری های نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت و صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران ، ایران.

چکیده

در جهان امروز، نوآوری مبحثی بسیار مهم برای همه صنایع، از جمله صنایع دفاعی است چراکه لازمه پشتیبانی از قدرت دفاعی، نوآوریها هستند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر استراتژیهای کسب و کار بر عملکرد نوآورانه به منظور رسیدن به عملکرد موثر در شرکتهای زیرمجموعه صنعت دفاعی انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران میانی و رده بالای شرکتهای زیر مجموعه وزارت دفاع می باشد که از میان آنها 82 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود و پایایی آن با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برابر با 0.87 بدست آمد. به منظور تحلیل داده های بدست آمده، از مدل یابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزار آماری اسمارت پی ال اس (SMARTPLS) نسخه 2 بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده حاکی از وجود رابطه معناداری میان متغیرهای استراتژی کسب و کار و عملکرد نوآورانه است و قابلیتهای پیش بینی و کنترل و انعطاف پذیری استراتژیهای کسب و کار در ارتقا عملکرد نوآورانه موثر هستند. همچنین شاخص های برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه شده از برازش مناسب برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Business Strategies on Innovative Performance (Case Study; Ministry of Defense Companies)

نویسندگان [English]

  • Amirhosein saadat 1
  • Ebrahim Mahmoodzadeh 2
  • Alireza Bushehri 3
  • Reza Hosnavi 3
1 Malek Ashtar University Ph.D. student of industrial management
2 Associate Professor, Malek Ashtar University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management and Industries, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

In today's world, innovation is a very important issue for all industries, including the defense industry, because innovations are needed to support defense power. Therefore, the present study aimed to investigate the impact of business strategies on innovative performance in order to achieve effective performance in companies under the defense industry. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of research method. The statistical population of this study includes middle managers and top managers of 82 companies under the Ministry of Defense who were selected by simple random sampling for the research sample. The main data collection tool was a researcher-made questionnaire and its reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha formula equal to 0.87. In order to analyze the obtained data, structural equation modeling using partial least squares method was used by SMARTPLS statistical software version 2. The results indicate that there is a significant relationship between business strategy variables and innovative performance and the variables of predictability, control and flexibility of business strategies are effective in promoting innovative performance. Also, the fit indicators of the model indicate that the proposed model has a suitable fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • Flexibility
  • predictability
  • Innovation
اللهی، صفورا، رستگار، عباس علی، و شفیعی نیک آبادی، محسن. (1393). "بررسی تاثیر قابلیت‌های فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نواوری با اثر میانجی فرایند نواوری در سازمانها با تکنولوژی پیشرفته". فصلنامه مدیریت توسعه تکنولوژی، سال اول، شماره 4، صص 105-122.
افخم نیا، رضا و بهارلو، مهدی. (1394). "شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت نوآوری- مطالعه موردی صنایع هوایی"، پنجمین کنفرانس بین المللی و نهمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری، تهران.
بوشهری، علیرضا. (1390). "تاثیر هماهنگی استراتژی تکنولوژی و استراتژی‌های زیر سیستم‌های مدیریت تکنولوژی با استراتژی بنگاه بر عملکرد بنگاه‌ها، مورد مطالعه: بنگاه‌های دفاعی"، رساله دکتری، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی.
پاشایی هولاسو, امین, دهقانی پوده, حسین, شفقت, ابوطالب, پورصادق, ناصر. (1399). تدوین الگوی راهبردی نوآوری چابک سازمان‌های صنعتی دفاعی. فصلنامه مدیریت نظامی، 20 (79)، 63-114.
جعفریان راد، جعفر، مولوی، هما، هزاره، زهرا، (1393)، "نوآوری استراتژیک و استراتژی‌های نوآوری – سیر تحولی، رویکردهای جدید – چالشها"، کنفرانس ملی کارآفرینی و نوآوری استراتژیک، آبان.
حاتمی، امیر، (1399)، "صنایع دفاعی با 5700 شرکت خصوصی طرف قرارداد است"، روزنامه ایران، کدخبر: 84026697.
دهقان (1394). "رونمایی از 16 دستاورد جدید دفاعی صنایع الکترونیک"، پایگاه اطلاع رسانی دفاع. قابل دسترس در: https://www.defanews.ir/news
سردار باقری (1394). رسالت اصلی الکترونیک ایران در وزارت دفاع. قابل دسترس در: https://www.afkarnews.com/
فارسیچانی، حسن، سمیعی نیستانی، ابوالفضل. (1389). "بررسی نقش یکپارچگی بین مدیریت کیفیت جامع و مدیریت تکنولوژی در تعیین عملکردهای کیفیت و نوآوری (پژوهشی در مورد شرکت های تولیدی استان مرکزی)"، نشریه مدیریت تکنولوژی اطلاعات، سال دو، شمار 5، صص 117-136.
سوزنچی کاشانی، ابراهیم؛ ارجینی، حسین؛ مقیدنیا، مهدی . (1397). "ارائه چارچوبی برای سنجش نوآوری باز در صنایع دفاعی کشور"، فصلنامه بهبود مدیریت، سال دوازدهم، شماره 4 ،صص 41 – 52
شفقت، ابوطالب، الیاسی، مهدی، طباطبائیان، حبیب ا...، بامداد صوفی، جهانیار. (1394). گونه شناسی فرایندهای موفق نواوری دفاعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران. نشریه علمی پژوهشی مدیریت نواوری، سال چهارم، شماره 4، صص 131-154.
فضلی، صفر، و درویشی، فرهاد، و بوشهری، علیرضا، و نظری زاده، فرهاد. (1394). شناسایی و رتبه بندی عوامل محیطی موثر بر نوآوری در صنعت دفاعی (مطالعه صنایع دفاعی ج. ا. ایران). مطالعات راهبردی بسیج, 18(69), 153-182.
صادقی مقدم ، محمدرضا، زمانی، محمود، گشتاسبی ، محمد، شجاعی ، یاسر، (1394). "بررسی عملکرد نوآوری محصول جدید در شرکت های تولیدکننده قطعات خودرو در ایران: یک مطالعه علّی "، فصلنامه مدیریت توسعه تکنولوژی، دوره سوم، شماره 6 ، صص 123-150.
محمودزاده، ابراهیم، بوشهری، علیرضا، رمضان، مجید. (1396). تاثیر قابلیت نوآوری فناورانه بر عملکرد محصول دفاعی در صنعت فناوری برتر با میانجیگری مدیریت فناوری )موردکاوی در صنعت الکترونیک(. صلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال بیستم، شماره 77، 141-177.
نوروزی، خ.، و زاهدی خوزانی، ک.، و علویان، م. (1398). شناسایی موج های نوآوری نظامی در کشور مبتنی بر اندیشه های فرمانده معظم کل قوا. مدیریت نوآوری, 8(4 ), 123-149.
وظیفه دوست، حسین، حاجلو، محمدحسین، نظرپور، فریده. (1392)، "بررسی تاثیر پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی پورتر در پاسخگویی به نیاز بازار محوری مشتریان شرکت پتروشیمی"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره11، شماره3، صص 139-121.
پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع. (بی تا). سازمان صنایع دفاع. قابل دسترس در: https://defanews.ir/
Abdulwase, R., Ahmed, F., & Nasr, F. “The role of business strategy to create a competitive advantage in the organization”.  J Sci, 4, No. 4, (2020):135-138.
Adams, P., Freitas, I. M. B., & Fontana, R. (2019). Strategic orientation, innovation performance and the moderating influence of marketing management. Journal of Business Research97, 129-149.
Arpaci, I.; “E-government and technological innovation in Turkey Case studies on governmental organizations”, Transforming Government: People, Process and Policy, Vol. 4, No.1, (2010).
Barbosa, L. C. F., de Oliveira, O. J., & Santos, G. “Proposition for the alignment of the integrated management system (quality, environmental and safety) with the business strategy”. International Journal for Quality Research, Vol.12, No. 4, (2018).
Bayo-Moriones, A., Galdon-Sanchez, J. E., & Martinez-de-Morentin, S. “Business strategy, performance appraisal and organizational results”. Personnel Review, 2020.
Bentley-Goode, K. A., Omer, T. C., & Twedt, B. J. (2019). Does business strategy impact a firm’s information environment?. Journal of Accounting, Auditing & Finance34(4), 563-587.
Canner, N., Nayak, S., & Warner, C. (2019). Shaping strategy to change systems. In Perspectives on Impact (pp. 16-29). Routledge.
Castillo‐Apraiz, J., & Matey, J. (2020). Customizing competitive strategy to entry timing: Implications for firm performance in the pharmaceutical industry. Managerial and Decision Economics41(6), 976-985.
Chiang, Y. H., & Hung, K. P. (2010). Exploring open search strategies and perceivedinnovation performance from the perspective of inter-organizationalknowledge flows. R & D Management, 40(3), 292–299.
Chesbrough, H., & Appleyard, M. M. (2007). "Open Innovation and Strategy". California Management Review, 50(1), 57-76.
Coskun, A., Metin, H., & Kuzey, C. (2022). Mediating Effects of Strategy and Structure between Environmental Predictability, Information Technology Usage and the Performance of NGOs. Journal of East-West Business, 1-21.
DeVon HA, Block ME, Moyle -Wright P, Ernst DM, Hayden SJ, Lazzara DJ, et al. A psychometric toolbox for testing validity and reliability. J Nurs Scholarsh. 2007;39(2):155 -64
Dos Santos, P. M., & Cirillo, M. Â. (2021). Construction of the average variance extracted index for construct validation in structural equation models with adaptive regressions. Communications in Statistics-Simulation and Computation, 1-13.
Farinha, R. L. (2020). Advance towards a business-to-farmer marketing: a perspective from farm input companies (Doctoral dissertation).
Fan, J., Ke, Y., Sun, Q., & Zhou, W. X. (2019). FarmTest: Factor-adjusted robust multiple testing with approximate false discovery control. Journal of the American Statistical Associatio
Garcia Martinez, M., Lazzarotti, V., Manzini, R. and Sánchez García, M. (2014) ‘Open innovation strategies in the food and drink industry: determinants and impact on innovation performance’, Int. J. Technology Management, Vol. 66, Nos. 2/3, pp.212–242.
Ghemawat, P. “Evolving ideas about business strategy”. Business History Review, 90, No.4, (2016): 727-749. doi. org/10.1017/S0007680516000702
Ghorban-Bakhsh, R., & Gholipour-Kanani, Y. (2018). The Study of Strategic Flexibility Effect on Knowledge. International Review of Management and Marketing, 8(2), 131–135.
Gonzalez, R. V. D. (2021). Innovative performance of project teams: the role of organizational structure and knowledge-based dynamic capability. Journal of Knowledge Management. ons and strategic flexibility in product innovation”. European Research on Management and Business Economics, 27, No.1. (2021):100-136.
Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects if innovation types on firm performance. Int.J.production Economics, 133: 662-676.
Han, C., & Zhang, S. (2021). Multiple strategic orientations and strategic flexibility in product innovation. European Research on Management and Business Economics, 27(1), 100136.
Jackson, S. L. (2015). Research methods and statistics: A critical thinking approach. Cengage Learning.
Jian Cheng GUANa, Richard C.M. YAMb, Esther P.Y. Tangc, Antonio K.W. Lau. (2009) Innovation strategy and performance during economic transition: Evidences in Beijing, China, Research Policy 38 , 802–812.
Kalay, F., & Gary, L. Y. N. N. (2015). The impact of strategic innovation management practices on firm innovation performance. Research Journal of Business and Management2(3), 412-429
Koçyiğit, Y., & Akkaya, B. (2020). The role of organizational flexibility in organizational agility: A research on SMEs. Business Management and Strategy11(1), 110-123.
Kotrlik, J. W. K. J. W., and C. C. H. C. C. Higgins. “Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research appropriate sample size in survey research.” Information technology, learning, and performance journal 19, no. 1 (2001): 43.
Lüdeke-Freund, F., Schaltegger, S., & Dembek, K. (2019). Strategies and drivers of sustainable business model innovation. In Handbook of sustainable innovation. Edward Elgar Publishing.
Mosca, L., Gianecchini, M., & Campagnolo, D. (2021). Organizational life cycle models: a design perspective. Journal of Organization Design, 10(1), 3-18.
Normalini, M. K., & Ramayah, T. (2019). The Impact of Security Factors towards Internet Banking Usage Intention among Malaysians. Global Business and Management Research11(2), 241-251.
Nunes, M. F., & Park, C. L. (2021). Improper Competitive Advantage. In Business Ethics and Environmental Fraud (pp. 67-86). Palgrave Macmillan, Cham.
Olson, E. M., Olson, K. M., Czaplewski, A. J., & Key, T. M. (2021). Business strategy and the management of digital marketing. Business horizons64(2), 285-293
Parubchak, I., & Hrynyshyn, H. “Features of public administration in shaping strategy of venture investment of business enterprises”. Baltic Journal of Economic Studies, 6, No.4, (2020): 125-132.
Porter, M. Competitive Strategy. New York, NY: Free Press, 1983.
Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge3(1), 44-55.
Reeves, M., Claire L., and Philipp T., “Your Strategy Needs a Strategy”. Harvard Business Review. (2012).
Soltanizadeh, S., Rasid, S. Z. A., Golshan, N. M., & Ismail, W. K. W. “Business strategy, enterprise risk management and organizational performance”. Management Research Review, 2016.
Shahzad, F., Xiu, G., & Shahbaz, M. (2017). Organizational culture and innovation performance in Pakistan's software industry. Technology in Society, 51, 66-73.
Sun, Y., Liu, J., & Ding, Y. “Analysis of the relationship between open innovation, knowledge management capability and dual innovation”. Technology Analysis & Strategic Management, 32, No.1. (2020): 15-28.
Tronin, S., Rodermel, T. A., Uspaeva, M. G., Shashkova, A. V., & Calesci, M. (2019). Formation of innovative strategies of regional economic development. Space and Culture, India7(2), 65-75.
Ursache, M., Hnatiuc, B., Hnatiuc, E., Astanei, D., Brisset, J. L., & Burlica, R. (2015). DIRECT AND DELAYED DEGRADATION OF AZORUBIN (E122) BY GLIDING ARC DISCHARGES. Environmental Engineering & Management Journal (EEMJ)14(11).
Valentim, L.; Lisboa, J. V.; Franco, M.; “Knowledge management practices and absorptive capacity in small and medium‐sized enterprises: is there really a linkage”, R&D Management, Vol. 46, Issue 4, pp. 711-725, (2016).
Varadarajan, R. Innovation, innovation strategy, and strategic innovation. In Innovation and Strategy: Emerald Publishing Limited, 2018.
Verma, P., & Sharma, R. R. K. (2019). The linkages between business strategies, culture, and compensation using Miles & Snow’s and Hofstede culture framework in conglomerate firms. Benchmarking: An International Journal.
Winarno, S. H. W. S. H., Elvira, L. E. L., Latumahina, J. L. J., Sabil, S. S. S., Cindrakasih, R. R. C. R. R., & Putra, A. S. (2022). Competition and Globalization of Business to Further Develop Creativity and Innovation for the Advancement of the Company (Case Study at PT. Top Drink World). International Journal of Educational Research & Social Sciences3(2), 1059-1066.