1
دانشجوی دکتری مدیریت سیستم ها، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2
دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
چکیده
به کارگیری و پیاده سازی ابتکارات دورکاری یک چالش فنی- اجتماعی است که بر سطوح استراتژیک و عملیاتی سازمانها تاثیرگذار است. درحالیکه، در بسیاری از این ابتکارات به دلیل فقدان نگرش همه جانبه به عوامل موثر بر پیادهسازی، چنین مجموعههای مجازی با شکست مواجه میشوند و کارمندان چنین ابتکارات شکست خوردهای، به محیطهای اداری سنتی باز میگردند. بدین منظور، قبل از پیاده-سازی ابتکارات دورکاری، باید میزان آمادگی سازمانها، ارزیابی شود و سازمان، قبل از بهکارگیری دورکاری، وضعیت کنونی خود را برای پیادهسازی موفق مشخص نماید. بر این اساس، هدف این تحقیق بررسی آمادگی سازمانی در پیادهسازی محیط کاری مجازی و عوامل مرتبط با بکارگیری موفق ابتکارات دورکاری می باشد. شناسایی چنین عواملی کمک می کند تا مدیران قادر به شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان خود در رابطه با پیاده سازی ابتکارات دورکاری میباشند. رویکردمقالهحاضرآمیختهاست.برایاستخراج عواملاز15مصاحبهانجامگرفتهبا مدیران و کارکنان سازمان های دولتی و کارشناسان حوزه دورکاری، ازروشتحلیلتِماستفادهشد. نتایج روش کیفی بیانگر آن است که عوامل ویژگیهای کارکنان، ویژگیهای سرپرستان و مدیران، عوامل فنآورانه، ویژگیهای شغلی، عوامل محیطی، همراستایی استراتژیک برنامههای دورکاری با ماموریت اساسی سازمان و فرهنگ سازمانی بر میزان آمادگی سازمانها در پیاده-سازی ابتکارات دورکاری تاثیرگذار است. سپس با نظر سنجی از خبرگان حوزه دورکاری، وزن مربوطه به ابعاد چارچوب ارزیابی توسعه مورد محاسبه قرار گرفته است. در نهایت به با استفاده مطالعه موردی کمی، چارچوب توسعه یافته به اندازه گیری آمادگی دانشگاه علوم پزشکی قم پرداخته است.