وزارت بازرگانی به عنوان متولی بخش بازرگانی در کشور از زمان ایجاد تاکنون وفق ماموریتها و وظایف و با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور با تغییرات و تحولات متعددی در زمینههای ساختار سازمانی، بهسازی سرمایه انسانی، نهادینهسازی و تصمیمسازی بر اساس پژوهش و تحقیقات و بهسازی فرایندهای اداری، روبهرو بوده است. با هدف مدیریت بر تحولات، در این مقاله، برای اولینبار عوامل حیاتی موفقیت در سطح کلان و همچنین ستاد وزارت بازرگانی به کمک روش دلفی فازی استخراج و چارچوب کارت امتیازی متوازن برای آن توسعه داده شدهو سپس، روابط علّی میان جنبهها به کمک آزمون زیبندگی تست شده است.این چارچوب، دارای چهار جنبه «ارتقای فرایندهای بازرگانی»، «ذینفعان ستادی»، «فرایندهای ستادی» و «نیروی انسانی ستادی» میباشد که 56 عامل حیاتی موفقیت ستاد وزارت بازرگانی را پوشش میدهد.همچنین، با توجه به در نظر گرفتن ماموریت و استراتژی و وظایفواحدهای ستادی وزارت بازرگانی در طراحی چارچوب موردنظر، میتوان به وسیله آن میزان تحقق بخشی از بندهای چشمانداز و برنامههای توسعه مرتبط با وزارت بازرگانی را سنجید.