«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89919320150923The Role of Organizational Factors on Spin-Offs Success in Iran Defense Industriesنقش عوامل سازمانی در موفقیت شرکتهای زایشی در صنایع دفاعی52442879FAقاسم فولادیدانشجوی دکتری آینده پژوهی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران.محمد مهدی نژاد نوریدانشیار گروه الکترونیک، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر،دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.Journal Article20170205<span>Fulfillment of R&D core and network approach in a ministry that technology is one of the capitals and bases of its business, can be a challenging and complicated issue. Creating of a technology based spin-offs network in defense industries is one of the ways to achieve the approach. By doing a survey of defense scholars, this research tries to identify and rank the organizational factors influencing spin-offs success in defense industry, which play important role in relation to yellow technologies. We have identified 43 factors through the study of exit literature and interview with some of the defense R&D managers. By asking 14 defense industries experts, 27 factors have been made choice as the final factors. Then statistical sample’s opinions have been collected about impact degree of the factors by questionnaire. By ranking these factors as: “will and determination of MOD board”, “mother organization support”, “the mother organization’s executive ability”, “motivation of the mother organization” and “need sensing by the mother organization” are identified as five top factors. The result also shows that the first four factors do not have a good condition.</span>تحقق رویکرد هسته و شبکه در عرصهی تحقیق و توسعه در وزارت خانهای که فن آوری یکی از سرمایهها و پایههای اصلی فعالیت آن است، میتواند موضوعی پرچالش و پیچیده محسوب شود. یکی از روشهای تحقق این امر، ایجاد و شکلگیری شبکهای از شرکتهای زایشی کوچک و متوسط فنآوریمحور است که از متن صنایع دفاعی به وجود میآیند. پژوهش حاضر، به دنبال آن است تا به روش پیمایشی – توصیفی، عوامل سازمانی تاثیرگذار بر موفقیت شرکتهای زایشی در صنایع دفاعی را که میتوانند در رابطه با فن آوریهای زرد نقش مهمی ایفا نمایند، شناسایی و رتبهبندی کند. در این مطالعه از طریق بررسی تحقیقات و مطالعات موجود در ادبیات پژوهش و نیز مصاحبه با برخی از متولیان تحقیق و توسعه وزارت دفاع، تعداد 46 عامل سازمانی موثر شناسایی شده است که از بین آنها، در نظرخواهی اولیه از 14 نفر از صاحب نظران صنعت دفاعی، 27 عامل به عنوان عوامل سازمانی تاثیرگذار بر صنایع دفاعی مورد تایید قرار گرفته و سپس با استفاده از پرسشنامه، نظر جامعه ی آماری پژوهش در رابطه با میزان تاثیر هریک از این عوامل جمعآوری گردیده است. با رتبهبندی این 27 عامل موثر، عوامل \" اراده و عزم هیئت رییسهی وزارت دفاع\"، \" حمایت سازمان\"، \" قدرت و توانایی اجرایی سازمان (در فرایند زایش)\"، \" انگیزهی سازمان مادر\"، و \" احساس نیاز و ضرورت (توسط سازمان)\" در رتبههای اول تا پنجم قرار گرفتهاند. همچنین، نتایج آماری در این تحقیق نشان داده است که وضعیت فعلی صنایع دفاعی کشور در رابطه با 4 عامل اول تقریبا نامطلوب است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42879_0e0e7d7111559a983021cf8df5803a01.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89919320150923Designing a Competency Model of Innovation Cores Managers in Organizations with Complex Products and High Technologyطراحی الگوی شایستگی مدیران هستههای نوآوری در سازمانهای با محصولات پیچیده و فن آوری پیشرفته255242880FAغلامرضا توکلیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.مجید فیض عارفیکارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وری، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.0000-0001-9110-7193امید حیدریکارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار.Journal Article20170205The aim of this study is to identify the key dimensions and required competencies components for innovation cores managers in organizations with complex products and high technology and analyzing these managers’ competencies development mechanisms. Finally we provided a conceptual model of competency for innovation cores managers in these organizations. This research is a mixed-method research. We used interviews with experts to collect data (in-depth interviews and expert panels). We applied thematic analysis to analyze data and used the survey method with the questionnaire to validate the model. Our study highlighted that the because of innovation cores in organizations with complex products and high technologies, these managers as well as the necessary competencies should have some other competencies include research and development policy, system configuration and integration. Some competencies of managers have more importance for these areas such as Futures studies (futurology), Innovation, Entrepreneurship and Commercialization. Our study results include identifying, collecting, extracting portfolio and presenting a comprehensive model of required competencies for current and future managers of innovation cores managers in organizations with complex products and high technology. Although this model can be used for all manufacturing organizations, bu its main focus is on organizations with complex products with high technology. These organizations are mainly placed in large organizations group. Innovation in this research is to design competency model with specified dimensions for innovation cores managers.هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد کلیدی و مولفههای شایستگی موردنیاز برای مدیران هستههای نوآوری سازمانهای با محصولات پیچیده و فنآوری پیشرفته، بررسی و تحلیل مکانیسمهای توسعه شایستگیهای این مدیران و درنهایت ارایه مدل مفهومی شایستگی برای مدیران هستههای نوآوری این سازمانها است. این مطالعه، از نوع پژوهشهای آمیخته است؛ بدین معنی که، برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه با خبرگان (مصاحبههای عمیق و پنلهای خبرگی)، برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون (تم) و در نهایت، پس از تدوین مدل، برای اعتبارسنجی مدل تحقیق از روش پیمایش با ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پژوهش حاضر، نشان میدهد که به دلیل اهمیت دوچندان هستههای نوآوری در سازمانهای با محصولات پیچیده و فنآوری پیشرفته، مدیران این حوزهها باید علاوه بر شایستگیهای موردنیاز برخی مدیران دیگر، دارای شایستگیهایی نظیر سیاستگذاری پژوهش و توسعه، پیکرهبندی و یکپارچهسازی سیستم نیز باشند. در این میان، برخی از شایستگیهای مدیران، برای این حوزهها اهمیت فزایندهای پیدا میکنند مانند: آیندهپژوهی، نوآوری و کارآفرینی و تجاریسازی. ازجمله مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به شناسایی، گردآوری، استخراج پورتفولیو و ارایه الگویی منسجم از شایستگیهای موردنیاز مدیران فعلی و آتی هستههای نوآوری سازمانهای با محصولات پیچیده و فنآوری پیشرفته اشاره نمود. این مدل اگرچه برای همه سازمانهای تولیدی قابلاستفاده است؛ ولی تمرکز اصلی آن بر سازمانهای دارای محصولات پیچیده با فنآوری پیشرفته است. این سازمانها، بهطور عمده در گروه سازمانهای بزرگ قرار میگیرند. نوآوری این پژوهش، طراحی مدل شایستگی با ابعاد مشخص برای مدیران هستههای نوآوری، است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42880_e3e7b851e866d05fb329aa2815c1b6b0.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89919320150923Developing a Model for Assessment of Conceptual Design Alternatives in New Complex Defense Products Development Projects with Considering Continuity and Interaction of Risksارایه الگویی برای ارزیابی گزینههای طراحی مفهومی در پروژههای توسعه محصولات پیچیده دفاعی با در نظر گرفتن پیوستگی و تاثیر متقابل ریسکها538242881FAعادل آذراستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.جعفر قیدرخلجانیاستادیار گروه فناوری های نرم، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.0000-0002-9382-007Xسید مجتبی هاشمی مجومرددانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20170205<span>Assessment of alternatives and selecting a suitable one is important issue in conceptual design process in the development process of complex new products especially military products. In this paper, a multi-objective model with three objectives functions, includes risk, effectiveness and cost, is proposed. The model helps the decision-makers to select suitable alternative with the most effectiveness level based on their risk-taking capacity and the specified budget. Key feature of the proposed model is taking into account the risks associated with continuous design variables as well as their mutual effects on one another. These features have anabled the model to analyze all designing risks and also caused increased accuracy in risk measure calculation. Finally, this model is capable of integrating the cost effects of risks in cost function that leads to improve the cost calculation process.</span>ارزیابی گزینهها در مرحله طراحی مفهومی و انتخاب گزینه مناسب یکی از گلوگاههای کلیدی در فرآیند توسعهی محصولات جدید بهویژه محصولات نظامی است. در این مقاله یک مدل بهینهسازی چندهدفه با سه تابع هدف شامل حداقل شدن ریسک، حداکثر شدن اثربخشی و حداقل شدن هزینه برای ارزیابی گزینهها ارایه شده است. تصمیمگیرنده میتواند با توجه به سطح ریسکپذیری خود و نیز محدودیت میزان بودجه، گزینهای را انتخاب کند که دارای بیشترین اثربخشی باشد. ویژگی مهم مدل ارایهشده در نظر گرفتن ریسکهای مرتبط با متغیرهای پیوسته طراحی و نیز اثر متقابل آنها بر یکدیگر است. این امر باعث لحاظ تمام ریسکهای طراحی و نیز افزایش دقت محاسبه میزان ریسک طرحها شد. همچنین لحاظ کردن اثر هزینهای ریسکها در تابع هزینه، باعث بهبود فرآیند محاسبه هزینه طرح شده است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42881_181cbb2e9d2189ae06034e1353bf1ff1.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89919320150923Critical Success Factors in the Implementation of Public-Private Partnership Projects in the Field of Energy in the Islamic Republic of Iran (Case Study: Power Industry)عوامل حیاتی موفقیت در پیاده سازی پروژه های مشارکت عمومی- خصوصی در حوزه انرژی جمهوری اسلامی ایران (مورد مطالعه: صنعت برق)8310842882FAمحمد نوروزیدانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، تهران، ایران.محمدرضا عاشریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، تهران، ایران.سید مصطفی بلادیاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، تهران، ایران.Journal Article20170205<span>Energy-related industries require large financial investments and Financing in this area is the one of the country’s most important issues. Using Public-Private Partnership is one of the most effective strategies in financing through cooperation with the private sector. Successful implementation of PPP in the country requires the identification of critical success factors according to the type of industry and through international experiences as well as the opinions of experts and professionals in the industry. In this paper, the critical success factors in the implementation of PPP projects in the electricity industry is concerned, after extensive literature survey and review of documents, as major contributing factors were identified and were used to validate the experts. Using a questionnaire survey of relevant experts examined the results of the questionnaire were ranked by TOPSIS. The results indicate that socio-political factors matter most in the critical success factors are identified, financial and economic factors and infrastructure were next in rank. While the ranking of individual indicators, the political and social situation stable and transparent, healthy economic policy and human resources capacity in place first, second and third respectively.</span>صنایع مرتبط با حوزه انرژی نیازمند سرمایهگذاریهای مالی فراوان هستند و تامین مالی در این حوزه از مهمترین دغدغههای کشور است. استفاده از روش مشارکت عمومی- خصوصی یکی از راهکارهای موثر در تامین مالی از طریق همکاری بخش خصوصی است. پیادهسازی موفقیتآمیز PPP در کشور، مستلزم شناسایی عوامل حیاتی موفقیت با توجه به نوع صنعت مربوطه و از طریق بررسی تجارب جهانی و همچنین استفاده از نظرات صاحبنظران و متخصصان آن صنعت است. در این مقاله که به عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی پروژههای PPP در صنعت برق کشور میپردازد، پس از مطالعات کتابخانهای و بررسی اسناد و مدارک، عوامل اصلی موثر شناسایی شد و بهمنظور اعتبارسنجی در اختیار خبرگان قرار گرفت. سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه به نظرسنجی از صاحبنظران مربوطه پرداخته شد و نتایج پرسشنامه با روش تاپسیس رتبهبندی گردید. نتایج پژوهش نشانگر آن است که عوامل سیاسی- اجتماعی بیشترین اهمیت را در بین عوامل حیاتی موفقیت شناسایی شده دارند و عوامل اقتصادی- مالی و زیرساختی در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. ضمن اینکه در رتبهبندی تکتک شاخصهها نیز، وضعیت سیاسی و اجتماعی پایدار و شفاف، سیاست سالم اقتصادی و برخورداری از منابع انسانی توانمند در رتبه های اول تا سوم قرار گرفته اند.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42882_7011a6ae897bb48a2e37d9fcbedab704.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89919320150923Attractiveness-Competitiveness Matrix as a Technology Strategy Making Tools (Case Study: Ironmaking Technology)ماتریس ارزیابی جذابیت- توانمندی ابزار تدوین راهبرد فن آوری (مورد مطالعه: فن آوری فرآیند احیای آهن)10913542883FAرضا انصاریاستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.جواد سلطان زادهدانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0003-3176-8816امیر شریفیانکارشناسی ارشد آینده پژوهی، دانشکده علوم و فناوری های نوین، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.مرتضی ناطقیانکارشناسی ارشد مهندسی مواد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.سعید فارابی خانقاهیدانشجوی دکتری مهندسی مواد، دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.Journal Article20170205Volume of steelmaking in Iran should be increased to 50 million tons per year based on 1404 vision, approximately. This requires building the new iron/steelmaking plant and balancing the steel industry supply chain from iron ore to steel slab, hot and cold rolling. When increasing technological pressures, environmental challenges, and international competitive and dealing with restrictions of information, investors have not tendency to invest. Therefore, the Ministry of Industry, Mining and Trade (especially IMIDRO) as a policymakers must direct investors by illustrate baselines in this field such as technology strategy making and technology selection. In this way, Attractiveness-Competitiveness Matrix (ACM) as a technology strategy tool can be used.
This paper aim to develop the portfolio of technology based on ACM in ironmaking technologies. First, we develop four factors for attractiveness (market potential, competitive situation, technical potential, and political-social aspects) and three factors for competitiveness (technical-technological capacity, complementary capabilities, and financial capacity). Second, we request experts (researchers and managers that study/work on ironmaking technology field at least 15 years experience) to assessment twenty ironmaking technologies based on attractiveness and competitiveness dimensions. Finally, analysis by Fuzzy Topsis is shown Blast Furnace and Midrex have the highest attractiveness and competitiveness.بر اساس چشمانداز 1404، تولید فولاد در ایران میبایست به عدد 50 میلیون تن در سال افزایش یابد. حرکت در این مسیر نیازمند احداث واحدهای جدید در زنجیره تولید فولاد است، اما همچنان رشد چشمگیری در تولید فولاد ایجاد نشده است. مهمترین دلیل امتناع صاحبان سرمایه از احداث واحدهای صنعتی، فشارهای فنآورانه این صنعت بر زنجیره تامین، حجم تولید، میزان سرمایهگذاری، چالشهای زیستمحیطی و تغییر ماهیت شرکتها است. ازاینرو سیاستگذاران میبایست با انجام مطالعات مبنا دراین حوزه، انتخاب فنآوری را برای صاحبان سرمایه تسهیل نموده و با آشنایی متخصصان داخلی با فنآوریهای جدید ظرفیت جذب فنآوری را ارتقا دهند. برای این منظور در مقاله حاضر با معرفی روشهای تدوین پورتفولیو فنآوری، ماتریس ارزیابی جذابیت- توانمندی بهعنوان ابزاری مناسب برگزیده شد. همچنین با استفاده از تجربیات موجود و تحقیقات گذشته، عوامل ومعیارهای ارزیابی جذابیت-توانمندی در یک بخش ویژه در صنعت فولاد (احیای آهن) استخراج شده و مبتنی بر نظر خبرگان و با استفاده از تاپسیس فازی جایگاه این فنآوریها در ماتریس جذابیت-توانمندی تعیین شده است. بدین ترتیب گونه فنآوریها و راهبرد آنها برای سیاستگذاران شفاف شده است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42883_ac18b5c5dff9692b0d633d270dcafaa8.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89919320150923Designing the Pattern of the Influencing Factors of Decision Making for Activities Outsourcing (Case Study: Isfahan Optics Industries Co.)طراحی الگوی عوامل موثر بر تصمیم گیری جهت برون سپاری فعالیت ها(مورد مطالعه: شرکت صنایع اُپتیک اصفهان)13716642884FAمسلم باقریاستادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.ابوالقاسم ابراهیمیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.مهرداد کیانیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.0000-0002-1547-0481Journal Article20170205Today many businesses, including private, public, for-profit, charitable and educational institutions and research through existing advantages in outsourcing, outsourcing strategy in all aspects of the organization are its major goals. Outsourcing decisions is one of the strategic issues of the organization’s managers always try to model take advantage outsourcing decisions, but in practice are faced with various conceptual issues and topics. Both managers as well as their advisors have tried to identify these issues so that they can more effectively take advantage existing outsourcing model and a model for guidance, can be very convenient and efficient. Therefore researchers aimed at identifying and categorize the criteria affecting the decision to outsource and offer a pattern in of organization and specifically in the Isfahan Optics Industries Co, by using exploratory mixed (Using qualitative method content analysis qualitative in the first section and quantitative survey method and questionnaires distributed 10 experienced experts analyze it using a Fuzzy screening method in the second phase) try to achieve this goal. Results of this study show that the decision to outsource activities in organizations, the result is a three-stage transition. In the first place industry executives have motivations and inhibitors outsourcing in (drivers of outsourcing) form sure. In the second phase organization must of capabilities activities for the outsourcing ensure and the final stage, Organization must aware of environmental conditions, including legal and political conditions, supply conditions and capabilities in outsourcing activities.امروزه بسیاری از کسبوکارها اعم از خصوصی، دولتی، انتفاعی، خیریه و مؤسسات آموزشی و پژوهشی بهواسطه مزایای موجود در امر برونسپاری، استراتژی برونسپاری را در تمامی ابعاد سازمانی جزو اهداف کلان خود قرار دادهاند. تصمیمات برونسپاری یکی از موضوعات راهبردی سازمانهاست. مدیران همواره میکوشند تا از مدلهای تصمیم-گیری برونسپاری استفاده کنند؛ اما در عمل با مسایل و موضوعات مفهومی متنوعی روبهرو هستند. هم مدیران و هم مشاوران آنان سعی در شناسایی این مسایل دارند تا بتواند به گونهای موثرتر از برونسپاری استفاده کنند که وجود الگو و مدلی برای راهنمایی، میتواند بسیار مناسب و کارا باشد. بر این اساس، محققان با هدف شناسایی و دستهبندی معیارهای موثر بر تصمیمگیری برونسپاری و ارایه یک الگو در سازمانها و بهطور خاص در شرکت صنایع اُپتیک اصفهان، با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی (استفاده از روش کیفی تحلیل محتوای کیفی در بخش اول و استفاده از روش کمی پیمایشی و توزیع 10 پرسشنامه بین کارشناسان باتجربه و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از روش غربالگری فازی در بخش دوم)، سعی در تحقق این هدف دارند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تصمیمگیری برای برونسپاری فعالیتها در سازمانها، حاصلِ گذار از سه مرحله است. در مرحلهی نخست، مدیران این صنایع باید از انگیزانندهها و بازدارندههای برونسپاری(محرکهای برونسپاری) مطلع شوند، در مرحله دوم، سازمان باید از قابلیت فعالیت برای برونسپاری اطمینان حاصل نمایند و در مرحله آخر، سازمان باید از شرایط محیطی که شامل شرایط سیاسی و قانونی، شرایط تامینکنندگان و توانمندی سازمان در برونسپاری فعالیتها است، آگاهی پیدا کنند.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42884_4e6a42bc07aa85d2651ee515a20ed3ec.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89919320150923Investigation the Strategic Importance of Delegation of Authority for Governmental Organizations Effectiveness (Case Study: Municipality of Mashhad)بررسی اهمیت راهبردی تفویض اختیار بر اثربخشی در سازمان های دولتی (مورد مطالعه: شهرداری مشهد)16718342885FAمحمد لگزیاندانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.سید رضا نوریدانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، پردیس بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20170205Today, large modern organizations are facing with a variety of practices and issues and different problems, so it is necessary to culture making in field of delegation of authority from senior managers to managers at lower levels and to decentralizing in performing the tasks. In this regard, the aim of this study was to investigate the relationship between delegation of authority and effectiveness of employees in Mashhad municipality zones. The research method was survey and systematic random sampling was used among 377 experts and managers of Mashhad municipality with self-made questionnaire. Validity of questionnaire was approved by experts in the specialized field and Cronbach’s alpha coefficient (0.914) confirmed the validity. The validity of questionnaire is also tested using confirmatory factor analysis.
The dimensions of the delegation of authority (preparation, planning, dialogue, gratitude and control) and effectiveness were tested using structural equation modeling analysis. The findings show that there are significant relationship between three steps of delegation of authority (gratitude, planning and preparation) and effectiveness.امروزه سازمانهای بزرگ و مدرن، با فعالیتها و مسائل و مشکلات گوناگونی مواجه هستند. بنابراین، فرهنگسازی در زمینه تفویض اختیارات مدیران ارشد به مدیران سطوح پایینتر و ایجاد عدم تمرکز در انجام فعالیتها، امری ضروری به نظر میرسد. در این راستا، هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطهی بین مراحل تفویض اختیار با میزان اثربخشی کارکنان در مناطق شهرداری شهر مشهد است. روش تحقیق، پیمایشی و نمونهگیری تصادفی سیستماتیک در بین 377 نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری مشهد با پرسشنامهای خودساخته انجام شده است. روایی پرسشنامه توسط صاحبنظران علمی در حوزه تخصصی و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ (با مقدار 914/0)، مورد تایید قرار گرفت. همچنین روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. در این پژوهش مراحل تفویض اختیار با ابعاد؛ آمادهسازی، برنامهریزی، گفتگو، قدردانی و کنترل، با میزان اثربخشی با استفاده از تحلیل مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. یافتههای نشان میدهد در بین مراحل تفویض اختیار، مرحله قدردانی، برنامه ریزی و آمادهسازی با اثربخشی معنیدار بوده است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42885_7a72ed00435624d40af2cc7214915ee3.pdf