«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899113220190823Technological Transition in Iran’s Air Combat Socio-Technical System with Focus on UAV Technologyگذار فناورانه در نظام اجتماعی فنی رزم هوایی ایران با تمرکز بر فناوری پهپاد13092920FAمهدی بهارلودانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، تهران، ایران.0000-0001-5847-1188طاهره میرعمادیدانشیار گروه راهبردها و سیاست های توسعه فناوری، پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، تهران، ایران.علیرضا بوشهریاستادیار، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.مهدی الیاسیدانشیار گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20190623This paper attempts to provide an analysis of the trend of innovation in Iran's air combat regime, focusing on UAV technology and according to the changes of landscape and air combat regime-based on manned aircraft during the 1340-90 decades. For this purpose, the theory of social-technical systems and the strategic niche management approach is used. The research strategy is a case study, its purpose is descriptive, based on historical analysis of events and its qualitative approach. Data collection tools include studying documents, conducting interviews, and the writer's life experience in order to create a chain of observations. Analyzing the changes of this system in the five historical periods, it was discovered that the occurrence of the Islamic Revolution and then the imposed war and the limits of the air combat regime-based on manned aircraft in meeting the operational demands have led to the formation of a UAV niche and its development. At present, UAV technology is at the take-off phase, following the predevelopment phase (pre-Islamic revolution to the end of war) and development (from 1367-1388). The development of expectations, the expansion of the network of actors, the creation of a space for testing technological achievements, and the development of learning in the niche, has led to the development of UAV technology and its penetration and diffusion into the air power regime. However, deepening and embedding it in this system, as a complementary technology alongside manned aircraft, requires the adoption of policies and measures.در این مقاله سعی بر ارایه تحلیلی پیرامون روند نوآوری در نظام عرصه رزم هوایی ایران با تمرکز بر فناوری پهپاد، با توجه به تحولات محیطی و عرصه رزم هوایی مبتنی بر هواپیمای سرنشیندار در طی دهههای 90-1340 است. برای این منظور از نظریه نظامهای اجتماعی- فنی و رویکرد مدیریت راهبردی جاویژه استفاده شده است. راهبرد پژوهش مطالعه موردی، هدف آن توصیفی، مبنای آن تحلیل تاریخی وقایع و رویکرد آن کیفی است. ابزارهای گرداوری دادهها شامل مطالعه اسناد، انجام مصاحبه و تجربه زیسته نویسندگان بهمنظور ایجاد زنجیرهای از مشاهدات میشود. با تحلیل تحولات این نظام در 5 دوره تاریخی، مشخص گردید که وقوع انقلاب اسلامی و سپس بروز جنگ تحمیلی و محدودیتهای نظام عرصه رزم هوایی مبتنی بر هواپیماهای سرنشیندار در براوردهسازی مطالبات عملیاتی، زمینهساز شکلگیری جاویژه پهپاد و توسعه آن بوده است. هماکنون فناوری پهپاد با پشت سر گذاشتن مراحل پیشتوسعه (سالهای پیش از انقلاب تا پایان جنگ) و توسعه (سالهای 88-1367)، در مرحله اوجگیری قرار دارد. توسعه انتظارات و مطالبات عملیاتی، گسترش شبکه بازیگران و توانمندیهای آنان، ایجاد فضای آزمودن دستاوردهای محصولی و فناورانه و توسعه یادگیریها در فضای حفاظتی جاویژه، موجب توسعه فناوری پهپاد و نفوذ و اشاعه آن در نظام عرصه رزم هوایی شده است. ولیکن تعمیق و جانمایی کامل آن در این نظام، بهعنوان یک فناوری مکمل در کنار هواپیماهای سرنشیندار، مستلزم اتخاذ سیاستها و تدابیری اعم از تثبیت چشمانداز و انتظارات، فراهمسازی زمینه حضور بازیگران بیشتر و تقویت بازیگران قبلی و تسهیل در یادگیری و به اشتراکگذاری درسآموختهها و تجارب است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_92920_176824b4f51c1fd8a40842174c0135ed.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899113220190823The formation of quality capability in the pharmaceutical industry a multiple case studies in Iranالگوی شکل گیری قابلیت کیفیت در صنایع داروسازی ایران، یک تحقیق چندموردی316093175FAسید سروش قاضی نوریاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.سهیل عزیزیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.جهانیار بامداد صوفیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.ابوالفضل کزازیاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article19700101Operational capabilities create competitive advantages in organizations. So, it's important to know how to create these capabilities in organizations. This paper examines aspects and results of quality capability as one of the main operations capabilities of the pharmaceutical companies in Iran and how it is formed. By conducting a multiple case studies in three pharmaceutical companies in Iran and analyzing it, the findings of this research indicate that there are four main factors in creating quality in such companies. The first and most basic factor is the internal resources of company especially those that have the characteristics of the theory of resource-based-view (RBV). The second factor is the factors associated with the operations management that have influenced the formation of quality, the next factor is the impact of international cooperation on the creation of quality capability in pharmaceutical companies, and ultimately the organization's environment has been considered as an external factor contributing to the creation of quality capability. The results of this study were compared with the findings of previous studies in the literature review, which resulted in the validity of these findings based on previous theoriesاطلاع از چگونگی شکل گیری و توسعه قابلیت های عملیات در سازمانها به جهت اهمیت این قابلیت ها در شکلگیری مزیت های رقابتی سازمان امری ضروری است. در این مقاله جنبهها ، نتایج و چگونگی شکلگیری قابلیت کیفیت بهعنوان یکی از اصلیترین قابلیتهای عملیات در شرکتهای داروسازی مورد بررسی قرار میگیرد. با اجرای یک مطالعه چند موردی در سه شرکت داروسازی در ایران و تحلیل آن، یافتههای این تحقیق دلالت بر چهار عامل اصلی در ایجاد قابلیت کیفیت در چنین شرکتهایی دارد. اولین و اساسیترین عامل منابع داخلی شرکت بهویژه منابعی است که دارای ویژگیهای تئوری منبع محور باشند. دومین عامل، مدیریت عملیات در سطوح مختلف تصمیمگیری است که در شکلگیری قابلیت کیفیت اثرگذار بودهاند، عامل بعدی، تأثیر همکاریهای بینالمللی بر ایجاد قابلیت کیفیت در شرکتهای داروسازی بوده است و درنهایت محیط سازمان بهعنوان عامل خارجی تأثیرگذار در ایجاد قابلیت کیفیت در نظر گرفتهشده است. نتایج این تحقیق با یافتههای تحقیقات پیشین در مرور ادبیات مقایسه شده که نتیجه آن صحت این یافتهها بر اساس تئوریهای پیشین بوده است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_93175_ae22fa5e8cda18d2a54923d7cefca778.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899113220190823Proposing policy tools for developing production and demand of knowledge-based products using the concept of policy mix and system failuresابزارهای سیاستی توسعه تولید و تقاضای محصولات دانشبنیان با استفاده از مفهوم آمیخته سیاستی و شکست سیستمی619793385FAمحمدرضا عطارپوردانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.کیارش فرتاشاستادیار گروه روش شناسی علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0003-0883-7588مهدی الیاسیدانشیار گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.علی اصغر سعدآبادیاستادیار گروه سیاستگذاری علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20190605Undertaking innovation in developing countries and transition towards knowledge-based economy is difficult without government intervention; necessity of balance between supply- and demand-side policies, the need for holistic view and the interconnections between government policy instruments has increased the complexity of interventions. Globally, statistics on scientific growth and outcomes of innovation show that there has been no balanced improvement in various dimensions of STI policies in Iran. Leading countries have been able to put this balance in place with a concept called policy mix. This paper tries to propose a policy mix to overcome these complexities and suggests suitable policy instruments via integration policy mix, system failures and multi-criteria decision-making methods. Our results indicate that the most important pragmatic policy actions for development and use of knowledge-based products in each category of system failure are issues such as establishing the necessary infrastructure and setting standards for quality assurance, transparency of government knowledge-based demand, designing and implementing a technology learning system, increasing investment of large firms in R&D, diversification of financial services for funding knowledge-based firms, using foreign investment in favor of improving local technological capabilities of big domestic firms. To implement these actions, 15 tools are proposed in a policy mix which were discussed and finalized by focus group method and semi-structures interviews.توسعه نوآوری در کشورهای در حال توسعه و حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان علی رغم اتفاق نظر سیاستگذاران و نیز جامعه سیاستپژوهان بر اهمیت آن، از یک سو بدون دخالت دولت امری بسیار دشوار به نظر میرسد و از سوی دیگر رعایت تعادل بین سیاستهای طرف عرضه و تقاضا، جامعنگری لازم و ارتباطات متقابل بین ابزارهای سیاستی دولت بر پیچیدگی این مداخلات افزوده است. در این کشورهای پیشرو این تعادل را با مفهومی به نام آمیخته سیاستی ایجاد نموده اند. از طرفی توسعه تقاضا و در نهایت تولید محصولات دانش بنیان در کشور طی سالهای گذشته به کرات در اسناد سیاستی مورد تصریح قرار گرفته، اما به ندرت پاسخهای مناسبی در راستای پیادهسازی این هدف مهم سیاستی ارائه شده است. در این راستا، هدف مقاله حاضر ارائه آمیختهای سیاستی با بهرهگیری از مفاهیمی نظیر شکستهای سیستم و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره فرایندی جدید برای توسعه تولید و تقاضای محصولات دانش بنیان در ایران است. مهمترین استراتژیهای توسعه و بکارگیری محصولات دانشبنیان در هر حوزه شکست سیستم به مسائلی نظیر ایجاد زیرساختها و استانداردهای لازم در جهت تضمین کیفیت، شفاف شدن تقاضای دولت در حوزه دانشبنیان، استفاده از ظرفیت سرمایهگذاری خارجی در توسعه توانمندیهای فناورانه، طراحی و پیادهسازی نظام یادگیری فناورانه تنوع بخشی به خدمات تأمین مالی اقتصاد دانشبنیان و شناسایی شرکتهای توانمند داخلی مرتبط است. برای اجراییشدن این استراتژیها، 15 ابزار به عنوان آمیخته ابزارهای سیاستی از طریق روش گروه متمرکز پیشنهاد و مورد بحث قرار گرفته است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_93385_b60637a0bff570975640d90e2f2739a0.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899113220190823Historical Evolution in STI Policy-making in Iran: a Network Governance Approachبررسی تکامل تاریخی سیاستگذاری نوآوری در ایران با رویکرد حکمرانی شبکه ای9812993470FAزهره کریم میاندانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مهدی محمدیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمدمهدی ذوالفقارزاده کرمانیاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سید سپهر قاضی نوریاستاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20190420The governance of the STI policy covers a wide range of practices and activities related to complex interactions among different actors in order to converge the conflicting interests in the policy process. Since the concept of innovation is horizontal, inter organizational, and inclusive, and also is known as a result of complex interactions and the evolution of actors, their institutions and their relations, and because of the extension of its scope from science and technology to other policy areas such as education, health, Agriculture and industry, the study of governance in STI policy seems essential. In this article, Iranian innovation policy making governance during 1990 – 2017 is studied by historical data mapping method. Generally, four main stages for STI policy making can be defined: First stage includes attention to horizontal coordination and higher education quantitative development according to human resource based approach to scientific progress. In the second stage, focusing on policy coherence in science,technology, innovation and institutionalization for them. The third stage includes focusing on integrated planning and monitoring & innovation horizontal policies. Finally, in the fourth stage, understanding the importance of policy intelligence & learning and focusing on deployment of technology in different parts of Iran economy. Totally, during these four stages, network governance impact on STI policies from higher education to other parts of Iran economy is significantly emphasized. However, there are some challenges in this category such as overlap between different institutions and policies, inadequate policy intelligence and policy learning and non-optimal evolution of governance.حکمرانی سیاست STI گسترهی وسیعی از فعالیتهای مرتبط با تعاملات پیچیدهی نقشآفرینان مختلف بمنظور ایجاد تفاهم میان منافع متضاد را در بر می گیرد. از آن جایی که مفهوم نوآوری ماهیتی افقی وبینِ بخشی دارد و به عنوان نتیجه تعاملات پیچیده و تکامل نقشآفرینان، نهادها و ارتباطات آنها شناخته میشود و به علت گسترش محدودهی آن از علموفناوری به سایر حوزههای سیاستی مانند آموزش، بهداشت، کشاورزی و صنعت، مطالعه حکمرانی در سیاستگذاری STI ضروری است. در این مقاله، تکامل حکمرانی سیاستگذاری نوآوری در ایران بین سالهای 1369 تا 1398 با رویکرد حکمرانی شبکهای و با استفاده از نگاشت تاریخی دادهها با تکیه بر مصاحبه باخبرگان و مطالعهی اسناد بررسی شده و چهار دورهی اصلی شناسایی شده است. دوره اول، توجهات به هماهنگی افقی-سیاسی و توسعهی کمّی آموزش عالی درراستای اهرم کردن نیروی انسانی برای توسعه علمی؛ دوره دوم، توجه به انسجام سیاستی در علم، فناوری و نوآوری و نهادسازی؛ دوره سوم، برنامهریزی و پایش یکپارچه و سیاستهای افقی نوآوری و دوره چهارم، یادگیری و هوشمندی سیاستی و بهکارگیری فناوری در بخشهای غالب اقتصادی. در این چهار دوره، روند تکاملی حکمرانی، از حکمرانی دستگاهی متمرکز بر آموزش عالی به حکمرانی چندمرکزی و مبتنی بر نوآوری در بخشهای مختلف اقتصاد نمایان است. اگرچه مشکلات مهمی نیز باقی مانده که همپوشانی میان نهادها و سیاستها و ضعف هوشمندی و یادگیری سیاستی در مقایسه با سایر ابعاد و بهینهنبودن مسیر تکامل حکمرانی، مهمترین آنها هستند. بر این اساس میتوان باطراحی سازوکارهایی متمرکز بر نقاط ضعف و قوت، حکمرانی در این حوزه را بهبود داد.https://www.behboodmodiriat.ir/article_93470_b8e47d286fa3a634efdc90a6e1527958.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899113220190823The study of Faults and Limitations of Successful Implementation of Carpet Industrial Cluster with Emphasis on Localization Role: A Phenomenography Studyبررسی خطاها و محدودیت های پیاده سازی موفق خوشه صنعتی فرش با تاکید بر نقش بومی سازی: یک مطالعه پدیده نگاری13015492706FAفهیمه سادات سعادت یاردانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.زهرا وظیفهاستادیار گروه مدیریت دولتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.نور محمد یعقوبیاستاد گروه مدیریت دولتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.Journal Article20180426According to the literature, the process of development and improvement of the cluster is dependent on complete cognitive studies prior to the implementation of the cluster, which leads to the identification and resolution of problems and facilitates constraints that prevent the achievement of productivity in the cluster. This study carried out a field study using a phenomenographic approach to identify problems and cluster constraints of carpet industry in Sistan and Baluchestan province. The study cluster includes many number of private and public companies involved in this field, known as beneficiaries, and more than 6,000 workforce and weavers. Phenomenographic analysis shows that, in terms of beneficiaries, structural and behavioral social problems, cluster activities limit the achievements of the achievement. In addition, the constraints of the province in the successful implementation of the cluster have caused difficulties at higher levels. Finally, the study ends with the presentation of the outcome space and applied concepts and studies.فرایند توسعه و بهبود خوشه های صنعتی وابسته به مطالعات پیش از پیاده سازی خوشه است به منظور شناسایی و رفع مشکلات و تسهیل محدودیت هایی که مانع از تحقق بهره وری در خوشه می گردد، این مطالعه، یک تحقیق میدانی است که با استفاده از رویکرد پدیدارنگاری به شناسایی موانع و محدودیت های خوشه صنعت فرش استان سیستان و بلوچستان می پردازد. خوشه تحت مطالعه شامل بسیاری شرکت های خصوصی و دولتی درگیر در این حوزه است که تحت عنوان ذینفعان شناخته می شوند و بیش از 6000 نیروی کار و بافنده را دربر میگیرد. تجزیه و تحلیل پدیدارنگاری نشان می دهد که از نظر ذینفعان، مشکلات ساختاری و رفتاری- اجتماعی، فعالیت های خوشه را برای تحقق دستاوردهای مناسب محدود می سازد. ضمن اینکه محدودیت هایی زمینه ای در استان نیز در پیاده سازی موفق خوشه، دشواری هایی را در سطوح بالاتر باعث گردیده است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_92706_aa78ac5b7f1f32447ada4f29719b563d.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899113220190823Triple Layers Institutional Analysis of Iran’s Banking System Governance with Game Theory Approach
How do instability hidden Drivers work?تحلیل نهادی لایههای سهگانه حکمرانی نظام بانکی ج.ا.ایران با رویکرد نظریه بازی: پیشرانهای پنهان ناپایداری چگونه عمل میکنند؟15521695317FAمحمدرضا دره شیریدانشجوی دکتری اقتصاد گرایش پول، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.اصغر ابوالحسنی هستیانیدانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.یگانه موسوی جهرمیاستاد گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.عبدالعلی منصفدانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20191013In spite of implementing widespread change programs to promote the banking system, from the law for usury free banking to privatization, banking system inefficiency is still one of the most important economic challenges in the country. Basic assumption of mechanism design theory to explain this failure is existence of destructive conflicts in the system. The purpose of this study is to diagnosis of these conflicts and to propose of approaches to resolve them. Therefore, a graph model, with a holistic view, developed to describe the behavior of main players in the banking system and analyzed its equilibrium states. The results showed that the existence of conflicts is one of the most important causes of inefficiency of the system in performing its expected functions. Main drivers of the conflicts are deviation in relative prices due to the Dutch disease and myopic in decision making in macro and middle levels of governance of the system. In this study, Inverse GMCR method was used to investigate the institutional functions required to conflict resolution. The results showed that monetary policy maker independence from government, reduction of government budget dependence on oil, clarification of life cycle costs (LCC) of macroeconomic policies, approaches to resolve these conflicts. Whatever country fails in implementing above approaches to correct deviation in relative prices, central bank should use its governance power more to control market forces in the banking system.یکی از فرضیههای اساسی در توضیح ناکارایی نظام بانکی وجود تعارض منافع مخرب در آن است. هدف این پژوهش تحلیل و ریشهیابی این تعارض منافع و ارائه رویکردهایی برای حل آن است. بر این اساس، یک مدل بازی در چارچوب نظریه نهادگرایی و با نگاه کلنگرانه، برای تشریح رفتار بازیکنان فعال در نظام بانکی توسعه داده شد و وضعیتهای تعادل آن، با استفاده از روش گراف، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد وجود تعارض منافع یکی از مهمترین علل ناکارایی و ناپایداری این نظام در انجام کارکردهای مورد انتظار از آن است که عمدهترین پیشرانهای آن انحراف در قیمتهای نسبی، ناشی از بیماری هلندی و کوتاه بودن افق تصمیمگیری در سطح کلان و میانی حکمرانی این نظام است. به منظور بررسی کارکردهای نهادی مورد نیاز برای حل این تعارض منافع، از روش تحلیل بازی معکوس استفاده شد. نتایج بررسی نشان داد، استقلال سیاستگذار پولی از دولت، کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت، شفافسازی هزینههای دوره عمر اقدامات سیاستی کلان، رویکردهایی برای حل این تعارض منافع است. در شرایط ناکامی برای اصلاح انحراف در قیمتهای نسبی، بانک مرکزی باید از قدرت حکمرانی خود برای مهار نیروهای بازار از طریق اجرای رویکردهایی مانند "ارتقای سیستم نظارت" و یا، "اصلاح ساختار بازار" استفاده بیشتری نمایند.https://www.behboodmodiriat.ir/article_95317_6073aa38570e335f4a2b5d001a88e03b.pdf