TY - JOUR ID - 68057 TI - شناسایی عوامل ایجاد همکاری زنجیره تامین در صنعت لوازم خانگی ایران JO - بهبود مدیریت JA - JMI LA - fa SN - 2251-8991 AU - الفت, لعیا AU - امیری مقانجوقی, مقصود AU - کزازی, ابوالفضل AU - شهریاری نیا, آرش AD - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابدرای، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 12 IS - 1 SP - 127 EP - 162 KW - همکاری زنجیره تامین KW - مرور نظام‌مند KW - تئوری اقتضایی KW - تحلیل میدان نیرو KW - عوامل موثر بر همکاری KW - روش ریاضی اجماع گسسته DO - N2 - مفهوم همکاری در ذات زنجیره تامین نهفته است، اما به اذعان پژوهش‌ها یکی از دلایل اصلی ضعف عملکردی زنجیره‌های تامین عدم ایجاد همکاری موثر میان اعضای زنجیره است. پیشینه تمرکز بر ایجاد همکاری موثر به اوایل دهه نود میلادی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های پیشرو جهت توسعه و به­کارگیری مکانیزم‌های همکاری زنجیره تامین باز‌می‌گردد. با توجه به پیامدهای قابل ملاحظه همکاری در زنجیره تامین، تاکنون این مفهوم به صنایع بسیاری گسترش یافته است، اما علی­رغم این اقبال فراگیر، توجه زیادی به این مفهوم در زنجیره‌های تامین کشور نشده است. از سوی دیگر صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع باسابقه است که جایگاه مهمی در کیفیت زندگی و رفاه جامعه دارد و بنابراین، بهبود عملکرد آن اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به این­که جهت ایجاد همکاری در زنجیره تامین نیاز به شناخت دقیق عوامل موثر بر همکاری وجود دارد، در این پژوهش، با استفاده از روش مرور نظام‌مند،‌ پژوهش‌های حوزه همکاری زنجیره تامین بررسی و انواع عوامل موثره شناسایی شده است و سپس الگویی مفهومی از دریچه نظریه­ی اقتضایی و میدان نیرو ارایه شده است زیرا تئوری اقتضایی همکاری در زنجیره را پاسخی به پیچیدگی فزاینده و شرایط متلاطم بازار می‌داند و نظریه­ی میدان نیرو نیز بر تقویت نیروهای پیشران و تضعیف موانع همکاری جهت ایجاد تغییر به نفع همکاری تاکید دارد. همچنین در راستای اجرای همکاری زنجیره تامین، با استفاده از روش ریاضی اجماع گسسته که قابلیت ایجاد اجماع میان خبرگان را دارد، وزن عوامل در دو بخش عوامل زمینه‌ساز و سازنده همکاری تعیین گردید. نتایج این پژوهش ضمن ساده‌سازی مفهوم پیچیده همکاری زنجیره تامین از طریق شناسایی انواع عوامل موثر، تعیین می‌کند که برای پیاده‌سازی موفق همکاری زنجیره تامین در صنایع لوازم خانگی بر روی کدام عوامل باید تمرکز و سرمایه‌گذاری نمود.   UR - https://www.behboodmodiriat.ir/article_68057.html L1 - https://www.behboodmodiriat.ir/article_68057_af46e6410f9f818b1dda0fa3830b26a2.pdf ER -