TY - JOUR ID - 42893 TI - ارائه الگویی برای کسب موفقیت در فن ‏بازار دفاعی ایران JO - بهبود مدیریت JA - JMI LA - fa SN - 2251-8991 AU - اکبری, بهرام AU - کزازی, ابوالفضل AU - منطقی, منوچهر AU - امیری مقانجوقی, مقصود AD - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. AD - استاد گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران. AD - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 1 SP - 33 EP - 54 KW - فن‌بازار KW - دفاعی KW - بازاریابی KW - میانجی KW - فناوری DO - N2 - نظر به اهمیت فناوری در صنایع دفاعی و تاثیر آن در اقتدار و امنیت کشور، اکتساب فناوری در این صنایع، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، مبادله فناوری میان صنایع و سازمان‌های دفاعی جایگاه ویژه‌ای دارد و فن‌بازار دفاعی، ابزار مهمی برای اکتساب فناوری در این بنگاه‌ها به‌حساب می‌‌‌آید. جامعة آماری در این پژوهش، شامل خبرگان کلیدی در بخش دفاع است. شیوه نمونه‌گیری در این پژوهش، تمام‌شماری است. برای تحلیل داده‌های پژوهش، از دو نرم‌افزار لیزرل و پی ال اس استفاده شده است که هر دو مبتنی بر روش مدل‌سازی معادلات ساختاری هستند. که در این میان از لیزرل برای تحلیل عاملی تأییدی و از نرم‌افزار پی ال اس، برای سنجش ارتباط میان متغیرهای مستقل با متغیر وابسته و استخراج راهبردهای اساسی موفقیت در فن بازار، استفاده شده است. براساس تحلیل‌ محتوای مصاحبه با گروهی از خبرگان دفاعی، این نتیجه به‌دست آمد که فعالیت‌های فن بازار دفاعی در کشور، موفق نبوده و اساساً موفقیت فن بازار دفاعی تحت تأثیر عوامل طرف عرضه، عوامل طرف تقاضا، عوامل محیطی (خارجی) و سازوکارهای داخلی فن بازار قرار دارد. همچنین نتایج بیان‌گر آن است که فرهنگ و گفتمان‌سازی؛ تعمیق و گسترش نوآوری دفاعی؛ تعاملات و دیپلماسی دفاعی؛ دانش و یادگیری سازمانی؛ توسعة نهادافزار و اشراف اطلاعاتی از راهبردهای اساسی برای موفقیت فن بازار هستند. UR - https://www.behboodmodiriat.ir/article_42893.html L1 - https://www.behboodmodiriat.ir/article_42893_a99949a88d4c8e36f98a5803f6f129dd.pdf ER -