TY - JOUR ID - 131940 TI - تأثیر عوامل ساختاری بر توسعه محصول جدید در سطح صنعت فضایی کشور JO - بهبود مدیریت JA - JMI LA - fa SN - 2251-8991 AU - اثباتی, حسین AU - رادفر, رضا AU - طباطبائیان, سید حبیب اله AU - طلوعی اشلقی, عباس AD - دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. AD - استاد گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 15 IS - 2 SP - 31 EP - 66 KW - تحلیل چند سطحی KW - توسعه محصول جدید KW - ارزیابی تأثیرمتقابل KW - تحلیل ساختاری DO - 10.22034/jmi.2021.279354.2527 N2 - رشد روزافزون دستاوردهای فضایی حاصل از توسعه محصولات جدید و افزایش سطح بهره‌برداری از یافته‌های آن، باعث شده تا حوزه فضایی نقش مؤثری در توسعه اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها داشته باشد. بررسی‌ پیشینه تحقیق بیانگر تأثیر عوامل سه سطح صنعت(بالاترین سطح)، بنگاه (سطح میانی) و فرآیند(سطح عملیاتی) در تحقق محصول جدید است و صنعت فضایی نیز تابع این دسته‌بندی می‌باشد. کُنش‌های ساختاری سطوح حوزه فضایی طی دهه اخیر، مشکلاتی در حوزه پرتابه‌ها و ماهواره‌ها ایجاد کرده است که به عنوان یک دغدغه در این حوزه قابل تأمل است. در این تحقیق با تمرکز بر سطح صنعت فضایی، ابتدا شناسایی موقعیت مسأله‌زا از روش اظهاری و اسنادی انجام و صحه‌گذاری نتایج با ایجاد گروه کانونی، توسط خبرگان صورت گرفت. با بررسی پیشینه تحقیق، 34 عامل مرتبط با توسعه محصول جدید این سطح شناسایی و در ارزیابی میزان تأثیر آنها در تحقق اهداف فضایی کشور با روش وزن‌دهی ساده از تصمیم‌گیری چند معیاره، پنج عامل مؤثر بر توسعه محصول جدید به عنوان پیشران انتخاب شد. سپس ارزیابی تأثیرمتقابل عوامل با نرم‌افزار میک‌مک انجام و در تحلیل ساختاری عوامل، روابط بین عوامل اولویت‌بندی گردید و مشخص شد عامل ساختار و روابط سازمانی در این سطح، تأثیر مستقیم بر تعیین زمان ورود محصول جدید به بازار دارد که نیاز است حاکمان حوزه فضایی توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشند. در نهایت، اولویت‌ها، الزامات و پیشنهادات بهبود تصمیمات در این سطح برای توسعه محصول جدید ارائه گردید. UR - https://www.behboodmodiriat.ir/article_131940.html L1 - https://www.behboodmodiriat.ir/article_131940_9adfb1a3da43ac24b03f1eb9c2936f02.pdf ER -