درباره نشریه   ثبت نام   پیگیری مقاله   جستجو   شماره جاری   اشتراک   جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۳  

منوي اصلي
   
 
معرفی فصلنامه
   

هوالحکیم

فصلنامه بهبود مدیریت بر اساس مجوز شماره 3/95124 مورخ 90/6/8 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور، از تاریخ 90/6/1 موفق به دریافت درجه علمی پژوهشی شد.

رسالت فصلنامه شتاب بخشی به جریان فکری تعالی سازمان و مدیریت بر اساس الگوی اسلامی ایران پیشرفت است تا اندیشه ورزی، تبادل تجارب و دستاوردهای نوین در این عرصه را پشتیبانی کند.

این فصلنامه به موضوع تعالی تنها از چارچوب دانش مدیریت نمی­ نگرد بلکه تفکر در مورد تعالی سازمان و مدیریت را حوزه ه­ای بین رشته ­ای می­داند که با ابعاد فلسفی، اجتماعی و تکنیکی چند لایه­ ای همراه است.

رسالت و اولویت­های فصلنامه علمی ـ پژوهشی بهبود مدیریت (جدید)

پژوهشگر گرامی! لطفاً قبل از ارسال مقاله خود، متن زیر را به دقت مطالعه فرمایید تا مبادا مقاله­تان پس از مدتها انتظار با پیام «مقاله شما خارج از اولویت­ های این نشریه است» رد گردد. با تشکر و احترام.

1. رسالت اين نشريه انتشار و حمايت از پژوهش­هايي است كه كه به كندوكاو در لايه­ هاي عمیق مسأله هاي پيشرفت در جامعه ايراني از آن حيث كه مرتبط با مفهوم صنعت است، همت گماشته­ اند.

2. نقطه عزيمت در اين نشريه، مفهوم «صنعت» و به­ویژه «صنایع راهبردی» قرار داده شده است چرا كه اين مفهوم بالنسبه جامع است و مفاهيمي از قبيل كسب و كار،‌ فناوري،‌ سياست­گذاري، کارآفرینی، تحقیق و توسعه، تعالی سازمانی و قدرت ملی را در برمي­گيرد.

3. ذکر صفت «راهبردي» براي مفهوم صنعت و تأکید روی مفهوم «صنایع راهبردی» به اين دليل است که زنجیره­های ارزش­ساز کشور بدون نگاه بلندمدت و راهبردی شکل نخواهند گرفت. انباشت سرمایه صنعتی زمانی رخ می دهد که هم در سطوح خرد و هم در سطوح کلان صنعت کشور مفهوم آینده مشترك، توافق براي خلق آينده مشترك و پذيرش سختي­هاي كوتاه مدت براي نيل به دستاوردهاي بلندمدت جايگاه واقعي خود را پيدا كند.

4. برای ایجاد صنعت ریشه­دار که درون خود امکان ایجاد کسب و کارهای ارزش ­آفرین، توسعه فناوری و حرکت به سمت رفاه و قدرت ملی را بدهد باید از نگاه­ هایی که به لایه­ های سطحی، روزمره و کوتاه مدت واقعیت صنعتی کشور می پردازند پرهیز کرد و پژوهش­ هایی را رقم زد که بتوانند از علائم ظاهري مسأله (در لايه آشكار) به لايه­هاي نيمه­پنهان و پنهان مسأله پي برده و از آنها تبيين و تفسيرهاي خلاقانه به دست دهند.

5. بر این اساس اين نشريه بر مرحله شناسايي و تعريف «مسأله پژوهش» تأکید جدی دارد. این تأکید به اين دليل است كه مشوقي براي پژوهشگراني باشد كه به برداشت هاي روزمره و سطحي از مسأله ­ها قانع نبوده و در جستجوي سبك و سياق متفاوتي براي خوانش واقعيت­ هاي صنعتي ـ اجتماعي،‌ صنعتي ـ سياسي،‌ صنعتي ـ اقتصادي و صنعتي ـ فرهنگي در جامعه ايراني هستند و سعي دارند به برساخت­هاي راه گشايي از مسأله­ هاي مزمن و بعضا‌ً‌ بدخيم دست يابند.

6. رويكرد فوق ايجاب مي كند تا اين نشريه به رويكردهاي کیفی ـ تفسیری كه امكان لايه­ برداري از مسأله را مي‌دهند توجه جدی داشته باشد. لذا پژوهش­هایی که نوآوری آنها صرفاً در مدلسازی کمّی باشد و به لحاظ محتوایی فاقد حرف تازه­ای هستند از اولویت بررسی خارج است.

7. اندیشیدن به وجه راهبردي صنعت و دستیابی به صنایع ریشه­ دار و قدرت­ساز نیازمند فضایی میان رشته­ای است و با مطالعات صرفاً مديريتي يا اقتصادي نمی­توان بسياري از گردابه­ ها و گلوگاه ­هاي صنايع كشورمان را توضیح داد. حوزه مطالعات اقتصادی، سیاستگذاری، آینده پژوهی، مطالعات امنیتی و روابط بین الملل، ارتباطات و مطالعات فرهنگی، جامعه شناسی و مدیریت باید در کنار هم برای فهم و تبیین تجربیات جامعه ایرانی در عرصه صنعت دست به دست هم دهند تا سرمایه فکری لازم برای تحول و تعالی صنعت کشور فراهم آید. به همین خاطر نشریه از همه متفکران کشور در همه رشته­ ها که بتوانند حوزه هاي مختلف صنعتی و ابعاد مختلف صنعت کشور را با چارچوب­ های نظری خاص خود به پرسش بكشند دعوت به عمل می آورد.

8.    محورهاي پيشنهادي از موضوعات و پديده­ هاي صنعتي که بررسي آنها از اهميت كليدي برخوردار است:

1)      حضور بخش خصوصي در صنايع راهبردي.

2)      خردمايه­ ها و ابزارهاي مداخله دولت در صنايع راهبردي.

3)      ارزيابي سياست هاي توسعه صنايع راهبردي.

4)      بازار داخل و صنايع راهبردي.

5)      نيروي كار و سرمايه انساني نخبه در صنايع راهبردي.

6)      وابستگي و تحريم در صنايع راهبردي.

7)      منابع مالي و سرمايه­ گذاري در صنايع راهبردي.

8)      نوآوري فنّاورانه در صنايع راهبردي.

9)      سرمايه اجتماعي و توسعه صنايع راهبردي.

10)    برندسازي و كسب اعتبار در صنايع راهبردي

11)    سازمان صنعتي در صنايع راهبردي.

12)    مقايسه صنايع راهبردي در كشور و بين كشورها.

13)    صندوق­ هاي بازنشستگي و صنايع راهبردي.

14)    تأمين اجتماعي و صنايع راهبردي.

15)   صنایع راهبردی پیشرو و فرهنگ سازمانی پشتیبان.

16)   صنایع راهبردی و سیاست دفاعی ـ امنیتی ج.ا. ایران.

17)   تیم­ سازی در سازوکار اداره صنایع راهبردی.

18)   رابطه سیستماتیک صنایع راهبردی و صنایع جانبی.

19)   نقش ارزش­های مزیت­ آفرین در راهبری صنایع راهبردی.

20)   تربیت مدیران شایسته و بایسته جهت اداره صنایع راهبردی.

21)   موردکاوی از صنایع راهبردی و عوامل موفقیت و یا شکست آنان.

22)   صنایع راهبردی و فرایند انقلاب در امور نظامی.

23)   تهدیدهای نوین دفاعی ـ امنیتی و صنایع راهبردی.

24)   صنایع راهبردی مقایسه ­ای: تجربه کشورهای دیگر.

25)   تجارت نظامی بین­ المللی و صنایع راهبردی.

26)   بازتعریف، نقش و سازوکار کارآفرینی در صنایع راهبردی.

27)   برنامه­ ریزی و کنترل راهبردی در صنایع راهبردی کشور.

با تشکر

 

 

 ©2010 e.World Technology Ltd. All rights reserved.