هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد کلیدی و مولفههای شایستگی موردنیاز برای مدیران هستههای نوآوری سازمانهای با محصولات پیچیده و فنآوری پیشرفته، بررسی و تحلیل مکانیسمهای توسعه شایستگیهای این مدیران و درنهایت ارایه مدل مفهومی شایستگی برای مدیران هستههای نوآوری این سازمانها است. این مطالعه، از نوع پژوهشهای آمیخته است؛ بدین معنی که، برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه با خبرگان (مصاحبههای عمیق و پنلهای خبرگی)، برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون (تم) و در نهایت، پس از تدوین مدل، برای اعتبارسنجی مدل تحقیق از روش پیمایش با ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پژوهش حاضر، نشان میدهد که به دلیل اهمیت دوچندان هستههای نوآوری در سازمانهای با محصولات پیچیده و فنآوری پیشرفته، مدیران این حوزهها باید علاوه بر شایستگیهای موردنیاز برخی مدیران دیگر، دارای شایستگیهایی نظیر سیاستگذاری پژوهش و توسعه، پیکرهبندی و یکپارچهسازی سیستم نیز باشند. در این میان، برخی از شایستگیهای مدیران، برای این حوزهها اهمیت فزایندهای پیدا میکنند مانند: آیندهپژوهی، نوآوری و کارآفرینی و تجاریسازی. ازجمله مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به شناسایی، گردآوری، استخراج پورتفولیو و ارایه الگویی منسجم از شایستگیهای موردنیاز مدیران فعلی و آتی هستههای نوآوری سازمانهای با محصولات پیچیده و فنآوری پیشرفته اشاره نمود. این مدل اگرچه برای همه سازمانهای تولیدی قابلاستفاده است؛ ولی تمرکز اصلی آن بر سازمانهای دارای محصولات پیچیده با فنآوری پیشرفته است. این سازمانها، بهطور عمده در گروه سازمانهای بزرگ قرار میگیرند. نوآوری این پژوهش، طراحی مدل شایستگی با ابعاد مشخص برای مدیران هستههای نوآوری، است.