مدل تاب آوری استارتاپ ها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعه چندموردی با رهیافت تاریخی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

با ظهور اینترنت و انقلاب فناوری اطلاعات در دهه های اخیر، نوآفرین ها (استارتاپ ها) می توانند حول ایده های نوآورانه، فرصت های جدید کسب و کار خلق کنند. از آنجائیکه نوآفرین ها با حوزه ی فناوری گره خورده اند، به یک موتور پیشران در اقتصاد کشورها تبدیل شده اند. اما نرخ بالای شکست آنها نشان می دهد که شکست بخشی از اکوسیستم نوآفرینی و اجتناب ناپذیر است و به دلیل منابع و زمان محدود نوآفرین ها، یک پروژه شکست خورده می تواند آنها را از کسب و کار خارج نماید. بر اساس پژوهش های اخیر، عمده نوآفرین ها در مراحل اولیه چرخه حیات خود آسیب پذیرتر هستند و بررسی عوامل موثر بر تاب آوری نوآفرین ها در طول چرخه حیات نوآفرینی می تواند نرخ شکست آنها را کاهش دهد.
با اجرای یک مطالعه چندموردی در شرکت های پی پینگ، آچاره، اوبار و کشمون که چرخه حیات نوآفرینی را با موفقیت طی کرده اند و به اصطلاح تاب آورده اند و انجام تحلیل مضمون با نرم افزار اطلس تی، مدل تاب آوری نوآفرین در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران استخراج شد.
یافته ها نشان می دهد مدل تاب آوری نوآفرین دارای سه بعد چالش (با مولفه های چالش محصول، بازار، تیم، مالی و قانونی)، اقدام (با مولفه های چرخش، ارزش پیشنهادی، مشتری سازی ناب، ساخت پلتفرم، اقدام درونی و اقدام محیطی) و پیشرانه گذر (با مولفه های قابلیت های کلیدی تیم و زیست بوم استارتاپ) است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Towards a model for startups' resilience in ICT industry (Case study approach)

نویسندگان [English]

  • Hossein Rahmanseresht 1
  • Zohreh Dehdashti Shahrokh 2
  • Vahid Khashei 2
  • Shahideh Doustmohammadian 3
1 Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 PhD candidate of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

With the advent of the Internet and the IT revolution in recent decades, startups can create new business opportunities around innovative ideas. As startups are tied to technology, they have become a driving force in the economies of nations. However, their high failure rates indicate that failure is part of the startup ecosystem and they are inevitable, and because of the limited resources and time of the startups, a failed project can get them out of business. According to recent research, most startups are more vulnerable in the early stages of their life-cycle, and investigating the factors affecting the resilience of startups throughout the life-cycle of innovation can reduce their failure rates.
By conducting a multi-case study of PayPing, Achareh, Ubaar, and Keshmoon that have successfully played out their startup life cycle, analyzing the content of the data collected through interviews by Atlas.ti, the startup resilience model in the ICT industry was extracted.
The findings show that the startup resilience model has three dimensions of challenge (with product, market, team, financial and legal challenge components), action (with pivot, value proposition, lean customer creation, platform building, internal action and external action), and progressing factor (with team key capabilities and startup ecosystem).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Startup
  • Resilience
  • life cycle
  • Multi case study
دنیای اقتصاد، "رشد 30 تجارت الکترونیک ایران"، 1398، URl: https://donya-e-eqtesad.com
اقتصاد بازار، "فرصت طلایی استارتاپ ها"، 1398، URL: http://www.eghtesadebazar.ir/
عابدی جعفری، تسلیمی، فقیهی، شیخ زاده، 1390، "تحلیل مضمون و شبکه مضامین، روشی ساده و کارامد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی"، اندیشه مدیریت راهبردی، 151-198
 
Amaratunga, D, و D Baldry. 2001. “Case study methodology as a means of theory building: performance measurement in facilities management organisations.” Work Study 50 (3): 95-105.
Anderson, P. 1983. Decision making by objection & the Cuban missile crisis. جلد 4, در Bulding theories from case study research, توسط K.M Eisenhardt, 532-550. Academy of Management Review. دستیابی در 1989.
Attride-Stirling, J. 2001. “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research.” Qualitative Research 1 (3): 385-405.
Bajwa, Sohaib Shahid. 2017. “Pivoting in Software Startups.” Doctoral Thesis (Free University of Bozen – Bolzano).
Berrocal, J, J Garcia-Alonso, and JM Murillo. 2016. "The Fall and Rise of NimBees." 42th Euromicro Conference on Software Engineering and Advanced Applications (SEAA). Limassol. 136-139.
Blank, Steve. 2007. The Four Steps to the Epiphany: Successful Strategies for Products that Win. CA: Cafepress.com.
Blank, Steve, and Bob Dorf. 2012. The Startup owner's manual.
Braun, V, و V Clarke. 2006. “Using thematic analysis in psychology.” Qualitative Research in Psychology 3 (2): 77-101.
Buang, Nor Ayshan. 2012. “Entrepreneurs' Resilience .” در Entrepreneurship - Born, Made and, توسط Prof. Thierry Burger-Helmchen (Ed.). InTech.
Buang, Nor Ayshan. 2012. "Entrepreneurs' Resilience." In Entrepreneurship - Born, Made and, by Prof. Thierry Burger-Helmchen (Ed.). InTech.
Card, Jon. 2015. “Sink or swim: why some startups succeed and others don't.” The Guardian. http://www.theguardian.com.
CBInsights. 2018. The Top 20 Reasons Startups Fail. CBInsights.
Duc, AN, and P Abrahamsson. 2016. "Minimum Viable Product or Multiple Facet Product? The Role of MVP in Software Startups." Lecture Notes in Business Information Processing. Cham: Springer.
Edison, Henry. 2015. "A Conceptual Framework of Lean Startup Enabled Internal Corporate Venture." Springer International Publishing 607-613.
Eisenhardt, K.M. 1989. “Building theories from case study research.” Academy of Management Review 14: 532-550.
Entrepreneur Weekly. 2016. “startup failure by industry.” Statistic Brain. Small Business Development Center, Bradley Univ, University of Tennessee Research. 24 January. http://www.statisticbrain.com/startup-failure-by-industry/.
Gersick, C. 1988. Time and transition in work teams: Toward a new model of group development. جلد 4, در Bulding theories from case study research, توسط K.M Eisenhardt, 532-550. Academy of Management Review. دستیابی در 1989.
Giardino, C, X Wang, و P Abrahamsson. 2014. “Why Early-Stage Software Startups Fail: A Behavioral Framework.” ICSOB. 27-41.
Harris, S, و R Sutton. 1989. Functions of parting ceremonies in dying organizations. جلد 4, در Bulding theories from case study research, توسط K.M Eisenhardt, 532-550. Academy of Management Review. دستیابی در 1989.
Kidder, T. 1982. Soul of new machine. جلد 4, در Bulding theories from case study research, توسط K.M Eisenhardt, 532-550. Academy of Management Review. دستیابی در 1989.
Mansfield, Matt. 2019. STARTUP STATISTICS – The Numbers You Need to Know. Small Biz Trends. Mar 28. https://smallbiztrends.com/2019/03/startup-statistics-small-business.html.
Marmer, Max, Bjoern Lasse Herrmann, Ertan Dogrultan, and Ron Berman. 2012. Startup Genome Report (A new framework for understanding why startups succeed). StartupCompass.
Marmer, Max, Bjoern Lasse Herrmann, Ertan Dogrultan, and Ron Berman. 2012b. Startup Genome Report Extra on Premature Scaling (A deep dive into why most high growth startups fail). StartupCompass.
Marmer, Max, Bjoern Lasse Herrmann, Ertan Dogrultan, and Ron Berman. 2012b. Startup Genome Report Extra on Premature Scaling (A deep dive into why most high growth startups fail). StartupCompass.
Miles, M B, و A M Huberman. 1994. Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks: SAGE.
Nobel, C. 2011. Why companies fail-and how their founders can bounce back. Boston: Harvard Business School. http://hbswk.hbs.edu/item/6591.html.
Pai, Mohandas. 2018. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiHm__l_vrmAhUEsaQKHfSyAmIQFjAAegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fm.economictimes.com%2Fsmall-biz%2Fstartups%2Fnewsbuzz%2F60-per-cent-startups-may-fail-amid-lack-of-market-t-.
Para, Guy. 2002. “Enhancing the rigor of qualitative research: application of a case methodology to build theories of IT implementation.” The qualitative report 7 (4).
Pinfield, L. 1986. A field evaluation of perspectives on organizational decision making. جلد 4, در Bulding theories from case study research, توسط K.M Eisenhardt, 532-550. Academy of Management Review. دستیابی در 1989.
Revzin, Yan. 2015. "The Major Reasons Startups Fail -- And How You Can Avoid Them." Forbes. March 5. https://www.forbes.com/sites/theyec/2015/03/05/the-major-reasons-startups-fail-and-how-you-can-avoid-them/#1152eb402a2a.
Ries, Eric. 2011. The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Business. New York, NY: Crown Business.
Statistic-Brain-Research-Institute. 2015. “Startup Business Failure Rate By Industry.” Statistic Brain. 5 February . http://www.statisticbrain.com/startup-failure-by-industry/.
Stiles, Kelvin. 2014. “Survey Reveals 10% of Tech Startups Flourish, 90% Just Vanish!” surveycrest. http://www.surveycrest.com.
Terho, H, S Suonsyrjä, A Karisalo, and T Mikkonen. 2015. "Ways to Cross the Rubicon: Pivoting in Software Startups." SSU’15 workshop, PROFES’15. 555-568.
Unterkalmsteiner, M, P Abrahamsson, X Wang, AN Duc, SMA Shah, SS Bajwa, GH Baltes, و غیره. 2016. “Software Startups.” e-Informatica 10 (1): 89-124.
Weinberg, Gabriel, و Justin Mares. 2014. Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth. S Curve Publishing.
WMF. 2015. Intelligent assets unlocking the circular economy potential. World Economic Forum.