«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923A Historical Review of Formation and Evolution of Technology and Innovation Management Community in Iranتحلیل تاریخی شکلگیری و تکامل جامعه مدیریت فناوری و نوآوری در ایران113613624510.22034/jmi.2021.273529.2540FAسید حبیب الله طباطبائیاندانشیار گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20210420The Iranian Technology Management community is a young society that is gradually handing over the management to the second generation of graduates in this field. The third generation of these graduates are now rapidly advancing in the fields of technology management in the country. Although the attention to science and knowledge in this country is as old as the history of this land, but the formal and extensive education in the field of management of science and technology and a serious movement in the formation of this scientific community has begun in the early 2000s. In this article, with a historical review of the formation of the technology management community, an attempt to examine the performance of the pioneers of this field, to examine the most important measures affecting the birth of this scientific community. Opportunities and challenges facing the scientific community of technology management and innovation of the country and mapping the way forward of this young, professional and promising community is one of the most important findings of this article. This paper provides implications for acquainting young professionals in this field of knowledge with the roots and genuine currents that shape the community of experts in the field of technology management in Iran. I hope this paper would be an effort to improve convergence and intellectual cohesion between three generations of pioneers, developer and future makers of this field in our country.جامعه مدیریت فناوری ایران، اجتماعی نوپاست که رفته رفته سکان مدیریت خود را به دست نسل دوم دانشآموختگان این حوزه میسپارد. نسل سوم این دانشآموختگان نیز هم اکنون به سرعت در حال طی پلکان ترقی در حوزههای مدیریت فناوری کشور هستند. اگرچه توجه به علم و دانش در این کشور قدمتی به اندازه تاریخ این سرزمین دارد ولیکن آموزش رسمی و گسترده حوزه دانشی مدیریت علم و فناوری و حرکت جدی در شکلگیری این جامعه علمی از سالهای آغازین دهه 1380 شمسی شروع شده است. در این مقاله با مروری تاریخی بر جریان شکلگیری جامعه مدیریت فناوری تلاش شده تا با بررسی عملکرد پیشگامان این حوزه نظری در ایران، مهمترین اقدامات تأثیرگذار بر تولد این اجتماع علمی بررسی شود. فرصتها و چالشهای پیش روی اجتماع علمی مدیریت فناوری و نوآوری کشور و ترسیم راه پیشروی این جامعه جوان، متخصص و آتیهساز کشور از مهمترین یافتههای این مقاله است. این مقاله دلالتهایی در راستای آشناسازی متخصصین جوان این حوزه دانشی با ریشهها و جریانهای اصیل شکلدهنده اجتماع متخصصین حوزه مدیریت فناوری و فناوری ایران داشته تا زمینه همگرائی و انسجام فکری بیشتر بین سه نسل از پیشگامان، توسعهدهندگان و بالاخره آتیهسازان این حوزه تخصصی را در کشورمان فراهم نماید.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923A Historical Analysis on the Experience of Forming Institutions in Nanotechnology Management in Iranتحلیلی تاریخی بر تجربه نهادسازی در سیاستگذاری فناوری نانو در ایران376113447610.22034/jmi.2021.285497.2565FAمیثم نریمانیاستادیار گروه اقتصاد دانش بنیان، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.0000-0002-4204-3565محسن محمدی ایوانکیدانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-4204-3565Journal Article20210509One of the important issues of industrial and technology policy is the position of the policy-making institution in the structure of the political system and its role in relation to the traditional policy-making structure. The experience of Iran's entry into nanotechnology policy-making deserves special attention, both in terms of specialized entry into a technological as well as the impact of nano-related policies on the country's industrial and technological policies. First it is noteworthy that the experience of the Nano Council has historically preceded the formation of the Vice-Presidency for Science and Technology and other technology development councils. It is also important to pay attention to the impact of the policy infrastructure of the Nano council on other industrial and technological policy such as the Iranian Making Exhibition (iranlabexpo), the Patent Office, Elites Federation and the national laboratory network. Therefore, this article delves into the historical experience of Iran over past two decades in nanotechnology policy (since the beginning of the 2000s), focusing on the formation and development of the Iran Nanotechnology Council. Accordingly, while collecting and analyzing written data such as reports, news and public interviews, we conducted semi-structured interviews with the founders and key people engaged in the formation and development of the council. Core categories in the historical analysis of nanotechnology policy-making experience are training policy-making experts, creating institutions for implementing specialized programs, managerial stability and flexibility in operations and supports. In other words, the success of the Nano Council, has to do with the support of high-ranking officials and the presence of related institutions as a supporting and strengthening structure along with conflict management with stakeholders.یکی از مسایل مهم در حوزه سیاستگذاری صنعتی و فناوری، جایگاه نهاد سیاستگذار در ساختار نظام سیاسی و نقش آفرینی آن در برابر ساختار سنتی سیاستگذاری است. پیشینه تجربه نهادسازی ورود ایران به عرصه سیاستگذاری فناوری نانو، هم از نظر ورود تخصصی به یک حوزه فناورانه و هم از نظر تاثیر سیاستهای اتخاذ شده بر سیاستهای صنعتی و فناوری کشور، شایسته توجه ویژه است. در مورد اول تجربه ستاد نانو به لحاظ تاریخی بر تشکیل معاونت علمی و فناوری و سایر ستادهای توسعه فناوری مقدم میباشد. در مورد دوم تکثیر تجارب موفق سیاستی ستاد نانو در سیاستگذاری صنعتی و فناوری همچون نمایشگاه ساخت ایران، کانون پتنت، فدراسیون سرآمدان و شبکه ازمایشگاهی در سایر حوزههای فناورانه حایز اهمیت است. لذا این مقاله با تحلیل تاریخی تجربه 20 ساله کشور در عرصه سیاستگذاری فناوری نانو (از ابتدای دهه 1380 شمسی)، با تمرکز بر تکوین و توسعه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو میپردازد. بر این اساس، ضمن جمع آوری و تحلیل دادههای مکتوب همچون گزارشها، اخبار و مصاحبههای عمومی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته با بنیانگذاران و افراد مرتبط در سیر شکل گیری و توسعه ستاد انجام شده است. مقولات محوری در تحلیل تاریخی تجربه سیاستگذاری فناوری نانو شامل اولویتدهی به نیروی انسانی سیاستگذاری، نهادسازی در برنامههای تخصصی، ثبات و پایداری مدیریتی و انعطافپذیری در راهبردهای توسعهای است. به بیان دیگر در موفقیت ستاد نانو، حمایت مسئولین عالیرتبه کشور و حضور نهادهای مرتبط به عنوان ساختار پشتیبان و تقویت کننده در کنار مدیریت تعارض منافع حاصل از ذینفعان مختلف نقشآفرینی جدی داشته است.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923Historical Analysis of the Formation and Development of Policy in the Law for Supporting Knowledge-based Firmsتحلیلی تاریخی بر شکلگیری و توسعه تجربه سیاستی قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان639013651310.22034/jmi.2021.282300.2542FAسید محمدحسین شجاعیاستادیار گروه سیاست نوآوری و آیندهپژوهی، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.علی شجاعتیپژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.آرمان خالدیاستادیار گروه سیاست نوآوری و آیندهپژوهی، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.Journal Article19700101Knowledge- and technology-based firms (TBFs) have driven economic development for the past half-century, and supporting these firms is a major issue of focus in national innovation policies. In Iran, developing a coherent policy package to support TBFs took place after nearly three decades of evolution in the country's science, technology and innovation policy-making system. This study examines why and how policy package, entitled “the Law for supporting Knowledge-based firms” was formed. This paper uses a historical approach and adopted the theory of policy-cycle. Data was collected with literature review, empricial evidences and policy documents. The findings show how institutional and historical contexts (such as the gradual shift in focus from science policy to technology and innovation policy, and the formation of a systemic understanding of innovation and the role of firms in the innovation system) interact with political and governance drivers (Such as technological sanctions, the establishment of specialized institutions supporting technology and innovation, redefine the roles and responsibilities of the MSRT and Vice-Presidency for Science and Technology) to form a policy mix to support TBFs in an independent and coherent law. The results indicate the need to pay attention to the demand-side innovation policies, tax credit, and protection of intellectual property to complement the tools of the law.شرکتهای دانشبنیان فناور محرک توسعه اقتصادی در نیم قرن گذشته بودهاند و حمایت از آنها به یکی از نقاط اصلی تمرکز در سیاستهای ملی فناوری و نوآوری تبدیل شده است. در ایران، تدوین یک بسته سیاستی منسجم برای حمایت از شرکتهای فناور خصوصی پس از حدود سه دهه تطور در نظام سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری کشور رخ داد. این پژوهش به مطالعه چرایی و چگونگی شکلگیری این بسته سیاستی با عنوان «قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات» میپردازد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و مبتنی بر نظریه چرخهسیاست انجام شده و گردآوری دادهها با مطالعات کتابخانهای و روش تحلیلاسنادی صورت پذیرفته است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که چگونه بسترها و زمینههای نهادی و تاریخی (مانند تغییر تدریجی تمرکز از سیاست علم به سمت سیاست فناوری و سیاست نوآوری، شکلگیری فهم نظاممند از نوآوری و درک نقش بنگاهها در نظام نوآوری) در تعامل با محرکهای سیاسی و حکمرانی کشور (نظیر تحریمهای فناورانه، ایجاد نهادهای تخصصی حمایت از توسعه فناوری و نوآوری، بازتعریف نقشها و مسئولیتهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأسیس معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور) موجب شکلگیری بستهای از ابزارهای سیاستی برای حمایت از شرکتهای فناور در قالب یک قانون مستقل و منسجم شده که پس از تصویب نیز تکامل یافته است. نتایج پژوهش بر لزوم توجه به ابزارهای سیاستی طرف تقاضای نوآوری، اعتبار مالیاتی و حمایت از مالکیت فکری برای تکمیل حمایتهای این قانون دلالت دارد. «موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923Historical Analysis of Implementing Challenges of Public Procurement for Innovation (PPI) Policies in Iranتحلیل تاریخی چالشهای پیادهسازی سیاستهای تدارکات عمومی حامی نوآوری در ایران9111913625110.22034/jmi.2021.285819.2566FAمیثم نریمانیاستادیار، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران0000-0002-4204-3565محمدرضا عطارپوراستادیار، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران، ایران.Journal Article20210511The role of public procurement for innovation as a demand-push policies has been considered by policymakers in recent decades, especially in developed countries. In order to study the historical analysis about the evolution of these policies in Iran, several cases of horizontal and vertical policies are studied and compared in this research. The most important policy of these has been implemented and evolved since 1996 with the approval of the law on maximum use of local production and services capacity. In this study, for horizontal policies, law on maximum use of local production and services capacity (approved in 1996, 2012 and 2019) and law of foreign financing facilities (approved by the Economic Council in the period 2011 to 2020); And from the vertical perspective, the program of supplying 10 basic equipment in Oil Industry (implemented in 2015) and the exhibition made in Iran (beginning of implementation in 2012) are selected. These four policy programs are analyzed and compared based on the framework of PPI. Examining the evolution of this policy tools shows that demand transparency based on the priorities of different sectors, identification, evaluation and promotion of internal capacity, intermediary institutions (for exchange cost management) and governance system, to develop sector innovations are the four most important common challenges. The findings of this study indicate the repetition of policy challenges and shortcomings in the process of diversification and the evolution of horizontal and vertical policy programs of public procurement supporting innovation in Iran, which is suggested to be considered in future policy efforts.نقش سیاستهای تدارکات عمومی حامی نوآوری در تحریک تقاضا در دهههای اخیر مورد توجه سیاستگذاران خصوصا در کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است. به منظور بررسی تحلیلی تاریخی روند تطوری این دسته از سیاستها در ایران، مطالعه چند موردی از سیاستهای افقی و عمودی و مقایسه آنها در این مقاله انجام میشود. مهمترین نمود این سیاستها از سال 1375 و با تصویب قانون حداکثر استفاده از توان داخل اجرا و به مرور تکامل یافت. در این پژوهش از سیاستهای افقی، قانون حداکثر استفاده از توان داخلی (مصوب 1375، 1391 و 1398) و ضوابط بکارگیری تسهیلات اعتبار صادراتی یا فاینانس (مصوبه شورای اقتصاد در بازه زمانی 1390 تا 1396)؛ و از سیاستهای عمودی سیاست 10 قلم کالای اساسی نفت (اجرا در سال 1394) و نمایشگاه ساخت ایران (آغاز اجرا در سال1391) مورد بررسی قرار میگیرد. این چهار برنامه سیاستی بر اساس الگوی سیاستی چهاربخشی تحلیل ابعاد تدارکات عمومی حامی نوآوری تحلیل شده و با یکدیگر مقایسه شدهاند. بررسی تطور ابزارهای سیاست تدارکات عمومی حامی نوآوری نشان میدهد، شفافیت تقاضا مبتنی بر اولویتهای بخشهای مختلف، احصاء، ارزیابی و ارتقای توانمندی داخلی، نهادهای واسط (مدیریت هزینههای مبادله) و ارتقای نظام حکمرانی، در جهت توسعه نوآوریهای بخشی مهمترین چالشهای مشترک در چهار برنامه مورد بررسی است. یافتههای این پژوهش دلالت بر تکرار چالشها و نواقص سیاستی در فرآیند متنوعسازی و تطور برنامههای سیاستی افقی و عمودی تدارک عمومی حامی نوآوری در ایران است که پیشنهاد میشود در تلاشهای آتی سیاستگذاری مورد توجه قرار گیرد.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923A Historical Analysis on Iran’s Industrial Policy Documents and Proposing Policy Imperatives for the Years Aheadتحلیلی تاریخی بر اسناد سیاست توسعه صنعتی در ایران و ارائه الزامات سیاستی در سالهای پیشرو12114413714610.22034/jmi.2021.305149.2655FAکیارش فرتاشاستادیار گروه سیاستگذاری علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0003-0883-7588Journal Article20210916Industrial policy is among instrumental programs and interventions that governments pursued proactively for at least a couple of decades in almost all the current industrialized nations. Iran, since the Pahlavi era, has adopted industrial policy with import substitution approach. Except a short period in 1960s, not much success is apparent from industrialization efforts. From 1990s, industrialization is in the public agenda by formulation of national industrial policy documents. Aside from the differences of four enacted industrial policy documents until March 2021, not much industrialization outcomes are evident. In this regard, this paper identifies and proposes industrial policy challenges and requirements by a qualitative and historical research in Iran. Data are gathered through 9 semi-structures interviews and secondary data including industrial policy documents, reports, briefs, news and papers. My results suggest that the future industrial policy documents need to put technological and production capability building at center and take into account alignment with key national policies, providing temporarily supports based-on merit and performance, creation of dynamic technological comparative advantage, sound prioritization of few high-potential sectors, export-oriented approach and enhancement of firm’s international competitiveness. Besides, a powerful organization in charge of industrial policy implementation, coordination and its continuous evaluation, beyond a thematic line ministry such a Ministry of Industry, Mine and Trade, is a key institutional requirement.سیاست توسعه صنعتی از مهمترین برنامهها و مداخلاتی محسوب میشود که تقریباً در تمام کشورهای توسعه یافته حال حاضر، دست کم در دورهای چند دههای به صورت منسجم، فعال و تهاجمی توسط دولتها دنبال شده است. در ایران از دوره پهلوی اول سیاست توسعه صنعتی با محوریت جایگزینی واردات مورد توجه بوده و به جزء دورهای کوتاه در دهه 1340، دستاوردهای قابلتوجهی از این سیاستها مشاهده نمیشود. از دهه 1380 به بعد توسعه صنعتی از طریق تدوین اسناد اختصاصی توسعه صنعتی در دستورکار قرار دارد. تا ابتدای سال 1400، 4 سند در این راستا تصویب شده و فارغ از تفاوتهای آنها، دستاوردهای توسعه صنعتی از محل این اسناد چشمگیر نیست. لذا این مقاله با بررسی پیشینه و تحلیل کیفی و تاریخی اسناد سیاست توسعه صنعتی در ایران چالشها و الزامات سیاستی و اجرایی توسعه صنعتی را استخراج مینماید. دادههای مورد نیاز این پژوهش با از طریق 9 مصاحبه نیمهساختار یافته و بررسی منابع ثانویه جمعآوری شده است. بر اساس یافتههای نویسنده، اسناد سیاست توسعه صنعتی در سالهای آتی لازم است با تمرکز بر ارتقاء توانمندی فناورانه و تولیدی، همراستایی توسعه صنعتی و سایر سیاستهای ملی، حمایت مدتدار مبتنی بر عملکرد و شایستگی، خلق پویای مزیتهای نسبی فناورانه، اولویتگذاری علمی و اصولی تعداد کمی بخش با پتانسیل توسعه، حمایت از رویکرد صادراتمحور و تقویت رقابتپذیری بینالمللی بنگاهها را مورد توجه قرار دهد. وجود متولی دارای اختیار اجرایی، هماهنگی، ارزیابی و بازنگری مستمر، فراتر از یک وزارتخانه موضوعی نظیر وزارت صمت، نیز از الزامات اصلی نهادی پیادهسازی اسناد سیاست توسعه صنعتی است.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923Historical Analysis of the Causes of Delay in Oil Industry Projectsتحلیلی تاریخی برعلل شکست در پروژههای توسعه صنعت نفت14517313410110.22034/jmi.2021.287575.2576FAرضا بهبوددانشجوی دکتری مدیریت صنعتی گرایش مدیریت سیستم ها، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.عظیم زارعیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.عادل آذراستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.سید عباس ابراهیمیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.Journal Article19700101The large set of development projects of Pars Energy Region of Iran is the first integrated national experience to create upstream and downstream infrastructure focused on the oil industry, which faces a huge amount of delay. Historical analysis of the development path of this set of projects with the aim of explaining the occurrence of failure, discovering its causes and extracting lessons learned can lead to a new vision for success in other oil industry development projects. In this regard, the present study with a qualitative approach based on narrative strategy and data collection through semi-structive interviews with managers and professionals active in these projects consisting of clients, contractors and engineering consulting firms identified four periods in the process of developing industrial projects in the Pars Energy Region, Assaloyeh, between 1998 and 2021. The results show an outward look at the development process in the first period. Failure to use the capacity of competent managers due to frequent changes in the political arrangement of the main decision-makers of the Ministry of Oil during the second period; Attention to the issue of increasing oil sales in the face of development-oriented Industry during the third period and the escalation of sanctions, along with the massive migration of skilled manpower abroad in the forth period, are studied as the most important delay causes in the development process of projects. The historical course of development of the oil industry indicates the need to create a fundamental change at all macro and micro levels with the aim of efficient planning, increasing technological capability, localization of technical knowledge, self-sufficiency in equipment construction and project implementation by Iranian contractors.پروژههای توسعه منطقه انرژی پارس تجربهای یکپارچه و ملی برای ایجاد زیرساختهای بالادستی و پاییندستی متمرکز در صنعت نفت است که در دستیابی به اهداف مورد انتظار و بهرهبرداری در زمان مقرر با شکست روبهرو شد. لذا مقاله حاضر به علل شکست و استخراج درسآموختههای آن برای سایر پروژههای توسعه صنعت نفت میپردازد. این پژوهش دارای رویکرد کیفی است و با استراتژی روایتی و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته با مدیران و متخصصین فعال در اجرای این پروژهها متشکل از کارفرمایان، پیمانکاران و مهندسین مشاور، چهار دورهی زمانی در فرایند توسعه طرحهای صنعتی منطقه انرژی پارس واقع در عسلویه را از سال 1377 تا 1400 بررسی مینماید. بر اساس نتایج، علل اصلی شکست پروژههای مورد مطالعه را میتوان به نگاه به خارج در فرایند توسعه، وابستگی در تأمین تجهیزات و اجرای کلان پروژهها توسط شرکتهای خارجی در کنار عدم اتخاذ راهبرد مناسب برای آموزش نیروی انسانی متخصص و انتقال دانش فنی و مدیریتی برای طراحی در دورهی حضور فعال پیمانکاران بینالمللی صاحب صلاحیت؛ عدم استفاده از ظرفیت مدیران شایسته به دلیل تغییر مکرر سیاسی تصمیمگیران اصلی وزارت نفت در دورهی تحریمها؛ توجه به مسئله افزایش فروش نفت در برابر نگاه توسعهمحور به این صنعت در دورهی برجام؛ تشدید تحریمها و مهاجرت نیروی انسانی متخصص به خارج از کشور نسبت داد. سیر تاریخی توسعه صنعت نفت بیانگر ضرورت ایجاد تحولی بنیادی در تمامی سطوح کلان و خرد با هدف برنامهریزی کارآمد، افزایش توانمندی فناورانه، بومیسازی دانش فنی، خودکفایی در ساخت تجهیزات و اجرای پروژهها توسط پیمانکاران ایرانی است.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923A Historical Analysis on Innovation and Change Contested Discourses in Iran’s Defense Industryتحلیلی تاریخی بر گفتمانهای رقیب نوآوری و تحول در صنایع دفاعی17520013624410.22034/jmi.2021.292942.2609FAابوالفضل باقریاستادیار گروه سیاست فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.Journal Article19700101Despite the long history of studies on change and innovation within defense industries, little research has been done on the dynamics and evolution of such studies and their corresponding policies. To cater an answer to this question in the present study, all research reports and notified policies in the field of defense change and innovation studies are reviewed and analyzed. These analyses were validated via conducting 20 interviews in three levels: a) research project managers, b) policy makers, and c) managers of firms and research centers. The results of this research depict that these studies can be divided into three historical periods, in each of which a dominant discourse has determined the orientation of innovation and change policies. The first discourse has focused on highlighting the significance of innovations and changes in the defense sector and the introduction of tools and policies employed in other countries for 30 years. They paid less attention to recommendations and prescriptions. The second one has targeted alternation in micro and meso levels by two interdependent policies, excellence model for firm and nucleus and network policy for industry levels. The third discourse has entered the realm of prescribing more seriously and its policy recommendations have been formulated and implemented in the form of executive instructions and procedures under the title of Defense Innovation System.This study also proves that all three levels have neglected social and economic aspects of change and innovation. They all tend to focus more on redesign and reengineering of organization than other affecting factors. However, the short gap between research and implementation and the feedback loops that have led to the reform of these policies indicate the maturity of these studies in recent years.علیرغم سابقه طولانی مطالعات تحول و نوآوری در بخش دفاعی،کمتر پژوهشی برای بررسی پویایی و تکامل این مطالعات و سیاست های متناظرشان انجام شده است. در پاسخ به این سوال، پژوهش حاضر با بررسی گزارشها و اسناد تحول و نوآوری دفاعی و انجام 20 مصاحبه با مجریان پروژههای مطالعاتی، سیاستگذاران و برنامه ریزان و مدیران واحدهای صنعتی و تحقیقاتی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که این مطالعات را می توان به سه دوره تاریخی تقسیم کرد که در هر دوره یک گفتمان جهت گیری سیاستهای نوآوری و تحول دفاعی را مشخص کرده است. گفتمان اول در دهه 70 فعال شد و تمرکز خود را ترویج و گفتمان سازی اهمیت نوآوری و تحول در بخش دفاع و معرفی ابزارها و سیاستهای سایر کشورها قرار داد و کمتر به توصیه و تجویز پرداخت. گفتمان دوم از اوایل دهه 1380 با هدف تاثیر گذاری بر تحول صنعت دفاعی کشور رویکردها و استراتژیهایی تجویزی در دو سطح بنگاهها و سازمانهای سیاستگذار دفاعی در قالب دو بسته الگوی تعالی و سیاستهای هسته و شبکه مطرح شد. در مقابل گفتمان سوم (از اوایل دهه 1390) توجه جدیتری به تجویز داشته و توصیههای سیاستی در قالب دستورالعملها و شیوه نامههای اجرایی تحت عنوان نظام نوآوری دفاعی ارائه مینماید. در هر سه گفتمان به جنبههای اجتماعی و اقتصادی کمتر توجه شده و سطح تمرکز در تحلیل و تجویز عموماً به ساختار (آرایش بازیگران رسمی) و بازمهندسی ساختار تقلیل یافته است. با این حال، فاصلهاندک سیاست پژوهی تا اجرا و اصلاح این سیاستها، از بلوغ نسبی بخش دفاعی در سیاستگذاری و پیادهسازی نوآوری و تحول حکایت دارد.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923A Historical Analysis on the Challenges of Development and Commercialization in a Knowledge- Based Medical Equipment Companyتحلیلی تاریخی بر چالشهای توسعه و تجاریسازی در یک شرکت دانشبنیان حوزه تجهیزات پزشکی20122013447510.22034/jmi.2021.284091.2553FAالناز مسماع خسروشاهیکارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.جواد سلطان زادهاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.0000-0003-3176-8816Journal Article20210430In response to various financial, managerial, structural, and marketing challenges, technology commercialization researchers and policymakers have proposed and implemented solutions to overcome the Death Valley challenge. The case study describes an experience of using Technology Holding Company as a structural response in technology commercialization in a knowledge-based firm manufacturing Iranian medical equipment. Data were collected during six months (September 2020 to March 2021) by conducting semi-structured interviews with experts. The company's experience during its life cycle of more than five years to date (stages of birth, growth, maturity, and resuscitation) is described with a historical narrative approach. The results show that although institutional strategies such as establishing research and production units of the company in growth centers and financing before industrial production since 2017 and in the stages of birth, growth, and maturity were able to achieve success, the challenge of doing activities. The market questioned the effectiveness of these strategies in the recovery phase. Also, creating a technology holding company in the revival stage, the company has offered a new solution to overcome the Valley of Technology Death challenge in knowledge-based companies. In cooperation with large companies and the establishment of subsidiaries in the field of "design and construction" and "marketing and sales" and establishing research institutes for pre-clinical and clinical studies, the company focuses on the technical aspects of the innovation process and acquires specialized activities. Furthermore, it has entrusted the work to experts in this field and has succeeded in commercializing its products.محققان و سیاستگذاران تجاریسازی فناوری در پاسخ به چالشهای متنوع مالی، مدیریتی، ساختاری و بازاریابی، راهکارهایی را برای خروج از بحران دره مرگ ارائه نمودهاند. پژوهش حاضر، تجربهای در راستای غلبه بر چالشهای تجاریسازی فناوری ارائه کرده است. مقاله حاضر به بررسی تجربه عملی شرکت دانشبنیان در حوزه تجهیزات پزشکی ایران در قالب مطالعه موردی پرداخته است. دادهها طی شش ماه (مهر تا اسفند 1399) با انجام مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شده و با رویکرد روایت تاریخی تجربه عملی شرکت طی چرخه عمر بیش از پنجساله آن تا به امروز (مراحل تولد، رشد، بلوغ و احیا) تشریح شده است. نتایج نشان میدهد، هر چند راهکارهای نهادی مانند استقرار واحدهای پژوهشی و تولیدی شرکت در مراکز رشد و تأمین هزینههای پیش از تولید صنعتی از سال 1396 و در مراحل تولد، رشد و بلوغ امکان تحصیل موفقیتهایی را به همراه داشته اما در تجاریسازی با چالش مواجه شد. شرکت در مرحله احیا با ایجاد یک شرکت هلدینگ فناور توانسته راهکاری نوین جهت غلبه بر چالش دره مرگ فناوری در شرکتهای دانشبنیان ارائه نماید. شرکت در همکاری با شرکتهای بزرگ و تأسیس شرکتهای تابعه در زمینه «طراحی و ساخت» و «بازاریابی و فروش» و ایجاد پژوهشکدهای جهت مطالعات پیشبالینی و بالینی، تمرکز خود را بر جنبههای فنی فرایند نوآوری متمرکز ساخته و فعالیتهای تخصصی کسب و کار را به متخصصین این حوزه محول و موفق به تجاریسازی محصولات خود شده است. یافتههای این مقاله دلالتهای سیاستی و مدیریتی برای سیاستگذاران و مدیران شرکتهای دانشبنیان در تجاریسازی فناوریهای پیشرفته دارد.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923A Historical Narrative of the Pattern of Formation and Development of Empowerment Services for New Knowledge-Based Companies in the Innovation and Prosperity Fundتحلیل تاریخی شکلگیری و توسعه خدمات توانمندسازی شرکتهای دانش بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی22123913714710.22034/jmi.2021.294417.2611FAرضا نقی زادهاستادیار گروه تامین مالی و اقتصاد علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایرانJournal Article20210710Technology and knowledge-based companies are one of the main axes of developing the knowledge-based economy in the country, and therefore the capabilities of these companies are important. In the last two decades, relatively large financial and legal support has been provided to these companies, but their managerial and organizational empowerment has often been neglected. Accordingly, the Innovation and Prosperity Fund (from 2015 to 2021) has provided empowerment services to knowledge-based companies. In this article, through a case study method and using the available documents, statistics and evidences and conducting 21 semi-structured interviews, the historical narrative of the formation and development of empowerment services, its patterns and limitations from the beginning to the present has been discussed. Based on the research findings, three factors: understanding the necessity of such services, the existence of similar structures and institutions at the international level and the emphasis of senior management of the fund on the importance and necessity of empowerment services have been effective in shaping these services. Also, the three shortcomings of non-synchronization of empowerment services with other financial services of the fund are the lack of capable companies and specialized personnel to provide empowerment services and concentration of services in the developed provinces are the challenges facing these services in the future. Findings of this article have policy implications for knowledge-based economy policymakers in developing empowerment services for knowledge-based companies.شرکتهای فناور و دانش بنیان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور هستند و به همین جهت سازوکارهای توانمندیهای این شرکتها دارای اهمیت میباشد. در دو دهه اخیر حمایتهای نسبتاً زیاد مالی و حقوقی از این شرکتها صورت پذیرفته، اما توانمندسازی مدیریتی و سازمانی آنها معمولاً مغفول بوده است. بر این اساس صندوق نوآوری و شکوفایی از سال 1394 تا سال 1400 و در راستای اجرایی نمودن قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات [1] اقدام به ارائه خدمات توانمندسازی به شرکتهای دانش بنیان نمود. در این مقاله از طریق روش مطالعه موردی و با بهره گیری از مستندات موجود، آمار و شواهد و انجام 21 مصاحبه نیمه ساختار یافته، به بیان روایت تاریخی شکلگیری و توسعه خدمات توانمندسازی، الگوها و محدودیتهای آن از آغاز شکل گیری تاکنون پرداخته است. بر اساس یافتههای تحقیق، سه عامل درک ضرورت وجود چنین خدماتی، وجود ساختارها و نهادهای مشابه در سطح بینالمللی و تاکید مدیریت ارشد صندوق بر اهمیت و ضرورت ارائه خدمات توانمدسازی بر شکلگیری این خدمات موثر بودهاند. همچنین سه کاستی عدم همزمانی خدمات توانمندسازی با سایر خدمات مالی صندوق، کمبود شرکت توانمند و نیروی متخصص برای ارائه خدمات توانمندسازی و تمرکز خدمات در استانهای برخوردار از چالشهای پیش روی این خدمات در آینده میباشد. یافتههای این مقاله دلالتهای سیاستی برای سیاستگذاران اقتصاد دانش بنیان در توسعه خدمات توانمندسازی شرکتهای دانش بنیان ارائه مینماید.<br /> <br />[1] نام کامل قانون "حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات" است که در این مقاله به اختصار با عنوان قانون دانش بنیان اطلاق میشود.«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899115320210923From Turn-Key to Functional Design: Two Case Studies of Joint Industrial Investments of the IDRO in Food Industry Before and After the Islamic Revolutionاز خرید کارخانه تا طراحی کارخانه: مورد کاوی دو سرمایه گذاری صنعتی مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع در صنعت غذایی در دورههای قبل و بعد از انقلاب24126413409910.22034/jmi.2021.284176.2555FAروح اله ابوجعفریاستادیار گروه اقتصاد دانش بنیان، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران.سید جعفر حسینیاستادیار گروه اقتصاد دانش بنیان، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران.Journal Article20210501One of the best methods to understanding our historical failures and successes in technological and industrial cooperation is focus on the lived experience of individuals and organizations that are directly involved in an event or the formation of events related to that field. Accordingly, in this research by semi- unstructured interviews, we have been attempted to focus on the story of one of the former project engineers of the IDRO, Dr. Dariush Mahjoobi, in projects related to joint ventures, both in the pre-revolutionary period and in the post-revolutionary period and explain the differences of pre and post revolution era. The research results show that the kind of insight on the concept of technology is very important in the technological cooperation and the aim of policy-maker from cooperation with foreign (development of internal technological capabilities or local content requirement). So, when our focus instead of equipment and machinery, concentrates on achieving the knowledge of relationship in production procedure and flowsheet of necessary requirement in one manufacturer and at the end lead to layout design, the results of the cooperation are more effective. Accordingly, in the food industry, the turn-key approach before the revolution had turned Iran into an importer of equipment. But the experience of Sanandaj Milk Project after the revolution and mastering the Functional design allows the project to be managed according to local needs.تمرکز بر تجربه زیسته افراد و سازمانها یکی از روشهای مناسب برای فهم شکستها و موفقیتهای تاریخی در حوزه همکاریهای فناورانه و صنعتی است. بر این اساس، در این پژوهش با تمرکز بر دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافته مبتنی بر تجربه زیسته آقای داریوش محجوبی که یکی از مدیران پروژه پیشین سازمان گسترش و صنایع نوسازی ایران در هر دوره قبل و بعد از انقلاب بودهاند و در پروژههای مرتبط با سرمایهگذاریهای مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حضور فعالی داشتهاند مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مورد کاوی دو تجربه متفاوت ایشان در سرمایه گذاری مشترک قبل و بعد از انقلاب در صنعت غذایی نشان میدهد که نگاه به مفهوم فناوری در همکاریهای فناورانه با طرف خارجی و هدف سیاستگذار از همکاری (توسعه توانمندیهای فناورانه داخلی یا استفاده از ظرفیت داخلی) نقش مهمی در نتایج و دستاوردهای همکاری دارد. بر این اساس، در شرایطی که نگاه در همکاری فناورانه و صنعتی به جای صرف وارد کردن تجهیزات و بهره برداری از آنها به روابط بخشهای مختلف فرایند تولید و جریان نیازهای موجود در آن واحد صنعتی یا کارخانه تغییر یابد و در نهایت به تسلط بر طراحی کارخانه منجر خواهد گردد، نتایج بهتری از منظر اثربخشی همکاریهای فناورانه به دست میآید. بر این اساس در صنعت غذایی رویکرد کلید در دست قبل از انقلاب، ایران را به واردکننده تجهیزات تبدیل کرده بود. اما تجربه پروژه شیر سنندج بعد از انقلاب و تسلط بر طراحی فرایند امکان مدیریت پروژه مطابق نیازهای بومی را فراهم میکند.