«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899110120160320Structural Change in Technology Roadmap Architectures for Followersتغییر ساختاری در ره نگاشت فناوری برای کشورهای دنباله رو53142892FAنسرین دسترنجاستادیار گروه خدمات و محتوای الکترونیکی، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تهران، ایران.سید سپهر قاضی نوریدانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.فاطمه ثقفیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-4843-6885علیرضا حسن زادهدانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20170205<span>Technology roadmapping is considered as a method to manage, plan and develop technology and is a tool that helps companies and industries in planning their activities. By studying technology roadmap frameworks and their implementations in different industries, it is observed that the considerations and requirements of technology development in developing countries have been neglected in current published literatures. In this research by introducing technological learning as an appropriate analysis level for technology roadmapping in developing countries, the main components of technological learning including technological capabilities (TC) and catch up strategy have been identified and efforts have been made to integrate these components in ordinary technology roadmap architectures and thereby introduce learning-based technology roadmap architecture for industries in developing countries. Finally, to validate the framework, it is applied for social banking in Iran as a case study.</span>رهنگاری فناوری، مسیری برای مدیریت، برنامهریزی و توسعه فناوری و ابزاری است که به شرکتها و صنایع در برنامهریزی فعالیتهایشان برای موفقیت در بازارهای آینده کمک میکند. در چهارچوبهای رهنگاری که تاکنون منتشر شده، به الزامات توسعه فناوری در کشورهای درحالتوسعه، کمتر پرداخته شده است. در این مقاله با معرفی یادگیری فناوری به عنوان سطح تحلیل مناسب برای ساختارهای رهنگاری در کشورهای درحالتوسعه، مؤلفههای اصلی یادگیری فناورانه شامل ظرفیت جذب و راهبرد همپایی، شناسایی شده است. همچنین تلاش شده با ادغام این مؤلفهها در ساختارهای رایج رهنگاری، رهنگاشتی مناسب برای صنایع موجود در کشورهای درحالتوسعه ارائه شود. رهنگاشت مذکور دارای سه لایه اصلی مشتمل بر زمینه، بهدستآوری و ایجاد قابلیتهای فناورانه است؛ بهگونهای که محتوای هریک از لایهها متناسب با راهبرد همپایی مشخص میشود. در نهایت چهارچوب مذکور برای رهنگاری بانکداری اجتماعی در ایران به کار گرفته شده است. \\\\r\\\\nhttps://www.behboodmodiriat.ir/article_42892_6d4d1065c8cc87a74a9f96fb6e5a79d9.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899110120160320Presenting a Model for Successing in the Iranian Defense Technomartارائه الگویی برای کسب موفقیت در فن بازار دفاعی ایران335442893FAبهرام اکبریاستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.ابوالفضل کزازیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.منوچهر منطقیاستاد گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.مقصود امیری مقانجوقیاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20170205<span>Considering the importance of technology in the defense industry and its effects on the sovereignty and security of the country, technology acquisition in this industry, is of utmost importance. For this reason, Technology exchange between industry and defense organizations is an important issue, and the defense technomart is an important tool for technology acquisition in these firms. The population of this research includes key experts in the field of defense. The sampling method in this research is a census. For analyzing the research data, is used two softwares the LISREL and PLS when both are based on the structural equation modeling. In the meantime, the LISREL is used for the confirmation factor analysis, and the PLS is used to measure the relationship between independent and dependent variables, and extracting the basic strategies for success in the technomart. Based on content analysis of interviews with a group of defense experts, this result was obtained that the activities of the defense technomart in the country were not successful, and basically, the success of the defense technomart is affected by the supply-side factors, demandside factors, environmental factors (external) and internal mechanisms of the technomart. The results also indicated that culture and conversation-making, deepen and broaden the defense innovation, the defense interactions and diplomacy, knowledge and organizational learning, development of orgaware and informat dominance of the basic strategies for the technomart.</span>نظر به اهمیت فناوری در صنایع دفاعی و تاثیر آن در اقتدار و امنیت کشور، اکتساب فناوری در این صنایع، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، مبادله فناوری میان صنایع و سازمانهای دفاعی جایگاه ویژهای دارد و فنبازار دفاعی، ابزار مهمی برای اکتساب فناوری در این بنگاهها بهحساب میآید. جامعة آماری در این پژوهش، شامل خبرگان کلیدی در بخش دفاع است. شیوه نمونهگیری در این پژوهش، تمامشماری است. برای تحلیل دادههای پژوهش، از دو نرمافزار لیزرل و پی ال اس استفاده شده است که هر دو مبتنی بر روش مدلسازی معادلات ساختاری هستند. که در این میان از لیزرل برای تحلیل عاملی تأییدی و از نرمافزار پی ال اس، برای سنجش ارتباط میان متغیرهای مستقل با متغیر وابسته و استخراج راهبردهای اساسی موفقیت در فن بازار، استفاده شده است. براساس تحلیل محتوای مصاحبه با گروهی از خبرگان دفاعی، این نتیجه بهدست آمد که فعالیتهای فن بازار دفاعی در کشور، موفق نبوده و اساساً موفقیت فن بازار دفاعی تحت تأثیر عوامل طرف عرضه، عوامل طرف تقاضا، عوامل محیطی (خارجی) و سازوکارهای داخلی فن بازار قرار دارد. همچنین نتایج بیانگر آن است که فرهنگ و گفتمانسازی؛ تعمیق و گسترش نوآوری دفاعی؛ تعاملات و دیپلماسی دفاعی؛ دانش و یادگیری سازمانی؛ توسعة نهادافزار و اشراف اطلاعاتی از راهبردهای اساسی برای موفقیت فن بازار هستند.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42893_a99949a88d4c8e36f98a5803f6f129dd.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899110120160320Implementing the Technology Management System in High Technology Organizationsاستقرار نظام مدیریت فناوری در سازمانهای با فناوری سطح بالا558342894FAپیمان حاجیزادهدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.کامران فیضیاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.حسین رحمانسرشتاستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.سیدحبیب اله طباطبائیاندانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20170205<span>Organizations have different subsystem which exchange the input of the organization through their process to valuable output. Technology management system is one of them that support organization's decisions about current and new technologies. Because, technology and technology management is very important in high technology organizations, we need to implement the Technology management system in the organization, so we must determine it's processes and find out necessary activities to do each of these processes. At the end, we use freedman nonparametric test to priorities organization's departments to doing the activities which was defined for each process of technology management. The result shows that different department has different priority in doing the activities.</span>سازمانها از زیرنظامهای مختلفی تشکیل شدهاند که با همکاری یکدیگر، ورودیهای مختلف سازمان را طی فرایندهای موجود در آن، به خروجیهای با ارزش افزوده تبدیل و درنتیجه تداوم حیات سازمان را امکانپذیر میکنند. نظام مدیریت فناوری، یکی از این زیرنظامها است که مسئول پشتیبانی از تصمیمهای سازمان درباره فناوریهای موجود و جدید است. بنابراین، باتوجه به اهمیت فناوری و بهتبع مدیریت فناوری، نیازمند پیادهسازی سیستم مدیریت فناوری در سازمان هستیم. به این منظور، باید فرایندهای مربوط به مدیریت فناوری را تعیین کرده و فعالیتهای لازم جهت اجرای هرکدام از این فرایندها را مشخص کنیم. برای این پژوهش، با استفاده از نرمافزارSpss، آزمون ناپارامتریک فریدمن اجرا شد تا اولویت واحدهای مختلف سازمان جهت انجام فعالیتهای تعریف شده برای هرکدام از فرایندهای مدیریت فناوری مشخص شود. نتایج آزمون فریدمن بیانگر اولویت متفاوت واحدهای سازمانی جهت اجرای فعالیتهای تعریف شده است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42894_c232924a131f95c782872064d68037c9.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899110120160320Innovation as Multi Dimensions Capabilityنوآوری به عنوان قابلیتی چند بُعدی8510042895FAمصطفی مومنیدکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.مهدی حقیقی کفاشدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20170205<span>Recent research shows that one of the most dynamic capabilities that lead to the strongest competitive advantage in the organizations is the innovation capability. The innovation capability is associated with other organizational capabilities. So, many organizations have focused on the need to identify innovation capabilities and resources or strengths in relation to external opportunities and threats according to inside-out view because innovation capability has consistently been defined as a new service, a new product, a new technology, or a new administrative practice and process. Developing the innovation capability as an important aspect of dynamic capabilities of a firm is an important research project and it can help to achieve competitive advantage in this rapidly changing world. This research focuses on recognition of the aspects of innovation capability and proposes a conceptual model based on a qualitative Meta-Analysis of academic literature on organizations innovation capability. This is proposed for the development of the concept of innovation capability in the organizations and this paper includes an expert based validation in three rounds of the Delphi method. And for the purpose of a better appreciation of the relationship dominating the factors of the conceptual model, it has distributed the questionnaire in Iranian companies of the Food industry. This research proposed a direct relationship between Innovation Capability and three main capabilities that is called Structural Capability, Personnel Capability and Operational Capability. Also, it offers the most important indices which directly influence and are related to the Innovation Capability.</span>در دنیای پرتحول و شدیداً رقابتی امروز، کسب و کارها راهی جز کسب مزیت رقابتی برای بقایشان ندارند. مطالعات مختلف حوزه مدیریت راهبردی نشان میدهد که یکی از مهمترین قابلیتهای سازمانی که منجر به ایجاد برتری رقابتی پایدار در عرصه کسب و کار میشود، قابلیت نوآوری است. از اینرو، یافتن ساز و کاری برای تعمیق و استقرار قابلیت نوآوری در سازمان، مستلزم شناخت عوامل اثرگذار بر این قابلیت مهم است. این تحقیق، ضمن مطالعه مبانی و ادبیات علمی این حوزه، دریافته است که قابلیت نوآوری به قابلیتهای دیگری در سازمان وابسته است که بستر شکلگیری آن را ایجاد میکنند. قابلیت عملیاتی، قابلیت انسانی و قابلیت ساختاری، سه قابلیت مهمی هستند که در شکلگیری قابلیت نوآوری در سازمان بیشترین ایفای نقش را برعهده دارند. این ضمن تایید رابطه مستقیم میان قابلیت نوآوری و این سه قابلیت، مولفههای موثر بر هر یک از این قابلیتها را استخراج نموده است تا نشان دهد که مدل نهایی قابلیت نوآوری در سازمان به سه بُعد و نُه مولفه و بیست و دو شاخص وابستگی مستقیم و معنادار دارد. همچنین این شاخصها در پنجاه و پنج شرکت بزرگ و فعال در صنعت مواد غذایی مورد پیمایش قرار گرفته تا بدین وسیله میزان اثرگذاری و اهمیت هریک از این شاخصها در صنعت مذکور به وسیله روش معادلات ساختاری سنجیده شود.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42895_b95194b23646b65769b85beab1263e27.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899110120160320Agiling After Sale Service Supply Chain in Heavy Duty Trucks in Iranچابکسازی زنجیره تأمین خدمات پس از فروش خودرو سنگین در ایران10112242896FAمهدی احمدیدانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.رکسانا فکریاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.مرضیه باباییان پوراستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.محمد فتحیاناستاد گروه مهندسی سیستم، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.Journal Article20170205<span> In 21<sup>st</sup> century, change is the most stable characteristic of business world which is the result of innovation in technology and continuous changes of customer needs and leads the firms to challenges and ignoring it may threat survival. Many enterprises revise their strategies and try to adapt with changes and response immediately to market needs. This is agility. In today’s turbulent environment, agility is one of the ain factors to survive and develop. Absolutely service provider enterprises are not exception. They not only sell their sevices, but also sell the solving way to customer needs. They believe they are not hundred </span><span>percent complete<span> and try to enrich their services and maximize the value added to the customer. To predict the model of agility in after sale service supply chain of heavy duty trucks, a literature review is done and the result is verified by the experts. Critical success factors of agility in service provider enterprises are identified using factor analysis. The conceptual model was predicted by SEM. Using these factors and the model, managers of these enterprises are able to increase responsibility and market share. Finally the model was tested in the after sale services of heavy duty trucks in Iran.</span></span>در قرن بیست و یکم، تغییر، باثباتترین مشخصهای است که میتوان برای دنیای کسبوکار معرفی کرد؛ این مشخصه، ناشی از نوآوریهای فناوری و نیازهای در حال تغییر مشتریان است، سازمانها را به سمت چالشهای جدیدی هدایت میکند و بیتوجهی به آن، بقا و موفقیت سازمانها را بهطور فزایندهای تهدید میکند. برایناساس، بسیاری از سازمانها در اولویتهای کسبوکار و دیدگاههای راهبردی خود، تجدیدنظر کرده و بر سازگاری با تغییرات محیط کسبوکار و پاسخ سریع به نیازهای بازار و مشتری، از طریق روشهای جدید همکاری تأکید میکنند. این رویکرد، چابکی نام دارد. در محیط پرآشوب و به شدت متغیر کنونی، چابکی، مسألهای حیاتی و از مهمترین فاکتورهای بقا و پیشرفت سازمانهاست. سازمانهای خدماتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. این سازمانها فقط خدمات خود را به فروش نمیرسانند، بلکه راهحلهای برآوردن نیازهای واقعی مشتریان را هم به فروش میرسانند. آنها معتقدند خدماتشان کامل نیست و بهمنظور غنیسازی ارزشهای دریافتی مشتریان از خدمت و ایجاد ارزش افزوده برای آنها، سعی در غنیسازی محصول خود دارند. این مسأله سبب دسترسناپذیر شدن موقعیت سازمانهای چابک برای رقبا میشود. ازاینرو پژوهش حاضر، به دنبال الگویی برای چابکسازی زنجیره تأمین خدمات پس از فروش خودرو سنگین با استفاده از روش نگاشت مفهومی است. در همینراستا، ابتدا مبانی نظری و پیشینه پژوهش، بررسی و شاخصهای دستیابی به چابکی در زنجیره تأمین سازمانهای خدماتی، شناسایی شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی از میان شاخصهای شناسایی شده، عوامل اصلی چابکسازی زنجیره تأمین سازمانهای خدماتی، شناسایی و الگویی مفهومی بهوسیله الگوسازی معادلات ساختاری تدوین شد. با بهکارگیری این الگو، مدیران واحدهای خدماتی میتوانند قدرت پاسخگویی ارائه خدمات را افزایش داده و سهم بیشتری از بازارهای رقابتی را در اختیار بگیرند.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42896_d05a9909c8afb167ef58ab59a87190d2.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-899110120160320Presenting a Strategic Model for Employee Empowerment in Defense-Oriented Technology Organizationارائه الگوی راهبردی توانمندسازی کارکنان در یک سازمان فناوریمحور دفاعی12313942897FAیونس نظریدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.مجید رمضاناستادیار گروه مدیریت و فناوری های نرم، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.محمد ابراهیم سنجقیاستاد گروه مدیریت استراتژیک، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.مسیح ابراهیمیاستادیار گروه مدیریت و فناوری های نرم، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.Journal Article20170205<span>Today, management experts and senior managers of aerospace agencies in Iran are aware about the importance and the crucial role of employee empowerment in line with Resistive Economics. So, they are trying to identify and implement useful ways to strengthen the positive aspects of it. In general, we can say that one of the difficulties for managers in some Aerospace agencies is lacking a correct and deep conceptual model of employee empowerment. Therefore, in this study, the dimensions and factors of employee empowerment are extracted with interviews and grounded analysis method. Then the professors’ and experts’ opinion within the experts’ panel is used in order to determine the validity of these dimensions and factors. Finally, using interviews and extracting factors and dimensions and surveying panels within the expertise panel, the strategical model of employee empowering were offered. It is hoped that proper application of this model provide the appropriate platform to meet the emerging needs of human resources and be an effective step towards the realization of Resistive Economics.</span>امروزه صاحبنظران مدیریت و مدیران ارشد سازمانهای دولتی در ایران، بر اهمیت و نقش بهسزای توانمندسازی کارکنان در راستای اقتصاد مقاومتی واقفاند؛ بر همین اساس، درصدد شناسایی و نیز چگونگی بهکارگیری روشهایی مفید برای تقویت جنبههای مثبت آن هستند. بهطورکلی میتوان گفت، یکی از مشکلات موجود بر سر راه مدیران، در برخی سازمانهای دولتی ایران، نبود الگوی مفهومی، درست و عمیق از توانمندسازی کارکنان است. بهاینمنظور، در پژوهش حاضر، که مستخرج از رساله دکتری است، نخست با انجام مصاحبه و روش تحلیل دادهبنیاد، ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی کارکنان، استخراج شده است. گام بعدی استفاده از نظر اساتید و صاحبنظران، بهمنظور تعیین روایی این ابعاد و مؤلفهها، در قالب پنل خبرگی، بود است. در نهایت، هم با بهرهگیری از مصاحبه و استخراج مؤلفهها و ابعاد و همچنین نظرسنجی از خبرگان در قالب پنل خبرگی، الگوی راهبردی توانمندسازی کارکنان، ارائیه شده است. در این پژوهش، سعی شده است که با کمک گرفتن از مفروضهای تحلیل سهلایهای در تحلیل سیستمی سازمان، به مسائل حوزه انسانی پرداخته شود. امید است با بهکارگیری مناسب این الگو، بستری مناسب برای پاسخگویی به نیازهای جدید منابع انسانی فراهم شده و گامی مؤثر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شود.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42897_eb807842e2bdbfa3665d6f02eb2c7c79.pdf