«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89916120120320Spiritual Intelligence as a Transformational Tool for Organizational Leaders A Case Study of National Iranian Oil Companyهوش معنوی، ابزار تحول آفرینی رهبران سازمان (مطالعه موردی در شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران)43042780FAبهاره عابدیندانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.اصغر مشبکیاستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20170205<span>Since environmental dilemmas have become more complicated in the third millennium, organizations' survival has depended more on leadership skills and distinctive competencies. Global challenges, rapid changes of technology, complexities and social demographic varieties are some of Indicators of this century that managers are involved in them. Herein, psychologists believe that smart people can find their way better than others. The purpose of this paper is to introduce a new construct of intelligence, Spiritual Intelligence (SQ), as a Transformational Tool for Organizational Leaders. This study empirically has investigated the relationship between SI Indicators and transformational leadership. In addition, the impact of demographic attributions on SI has been assessed. Two types of questionnaires distributed in a large Iranian petroleum organization. Descriptive and inferential statistical techniques such as are PLS method of structural equation models are used for analyzing the data. The results of the study show that there are a meaningful relationship between SQ and transformational leadership.</span>هزاره سوم فصل جدیدی را پیش روی مدیران گشوده و بقای سازمان ها به میزان زیادی در گرو هوشمندی مدیران قرار گرفته است. چالش ها و بحران های جهانی، تغییرات سریع فناورانه، پیچیدگی ها و تنوع روزافزون جمعیت شناختی نیروی کار و مسایلی از این-قبیل که از ویژگی های این قرن هستند، ذهن مدیران را بیش از پیش به چالش کشیده است. در این میان، روانشناسان بر این عقیده اند که انسان های هوشمند بهتر از دیگران می توانند راه خود را در موقعیت های پیچیده پیدا کنند. برای هوشمندی به عنوان یک مفهوم کلی، سازه های متعددی مطرح است. نویسندگان این مقاله تلاش نموده اند تا سازه ای جدید را با عنوان «هوش معنوی» معرفی و تاثیر آن را بر تحول آفرینی مدیران، از دید پیروانشان بررسی کنند. دو سازمان یکی در بخش دولتی و دیگری در بخش خصوصی صنعت نفت، بر اساس تمایل مدیرانشان برای شرکت در این تحقیق انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه چند عاملی رهبری، MLQ و پرسشنامه هوش معنوی(SQ)، می باشد. داده ها با استفاده از دستگاه معادلات ساختاری و با روش PLS، تحلیل شده اند. نتایج نشان می دهند که در هر دو بخش خصوصی و دولتی رابطه ای قوی میان مولفه های هوش معنوی و رهبری تحول آفرین وجود دارد.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42780_08d0209da32c197915d66187ddeca918.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89916120120320A Typology for Causes of Escalation of Commitment Phenomenon in Governmental Sectorنوع شناسی علل پدیده پافشاری بر تصمیمات در بخش دولتی315542781FAعلیرضا پویااستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.قاسم اسلامیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.حسنیه طباطباییدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20170205Sometimes in the real world, decision makers escalate on their commitment and decisions, despite of the negative feedbacks. Several factors and classifications have been proposed for this organizational phenomenon, but they only considered classical perspectives and do not represented comprehensive outlook. In this study, we designed a questionnaire which contains the related factors and then by analyzing the obtained data and using the confirmatory factor analysis, the assumptions given were examined. So, we recognized 7 causes of this phenomenon such as: psychological, social, environmental, and project factors, fear and concerns, organizational supervision, and agent. It should be noted that, we were not able to elicit experimental evidence for agent factor. Finally, we proposed the limitations of this study and represented some suggestions for future studies.تصمیم گیرندگان سازمانی گاهی دچار رفتاری می گردند که در آن علیرغم دریافت بازخوردهای منفی حاصل از تصمیمات گذشته شان بر این تصمیمات پافشاری و آن را ادامه می دهند. علل مختلفی در رابطه با این پدیده سازمانی بیان شده و دسته بندی هایی برای آنها ارائه گردیده است که به علت نگاه تک بعدی و قدیمی بودن، جامع و دربرگیرنده تمامی علل این پدیده نمی باشند. در مطالعه حاضر با مروری جامع بر ادبیات تحقیق این پدیده، علل توجیه کننده آن شناسایی گردید و سعی شد به منظور ارایه نوع شناسی علل شناسایی شده پرسشنامه ای طراحی شود و سپس به روش تحلیل عاملی تاییدی فرضیه های تبیین شده مورد آزمون قرار گیرد. یافته های تحقیق نشان دهنده هفت نوع علت برای این پدیده بود که مشتمل بر عوامل روانی، ترس و نگرانی، اجتماعی، نظارت سازمانی، کارگزاری، پروژه ای و عوامل محیطی بودند که البته برای عامل کارگزاری شواهد تجربی کافی یافت نشد. در پایان نیز محدودیتهای تحقیق برشمرده و پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی آورده شد.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42781_04d5cf64528ace7b59b6f84a7dbc004e.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89916120120320The Impact of Coordination of Business Strategy and Manufacturing Strategy on Organizational Performance; _ACase Study of Safa Industrial Groupتأثیر رابطه هماهنگی راهبرد سطح کسب و کار و راهبرد تولید بر عملکرد سازمانی؛ (مطالعه موردی درگروه صنعتی صفا)568042782FAسمیه سلمانیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.ابوالفضل کزازیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20170205Purpose - This paper addresses examining the impact of coordination of Business Strategy & Manufacturing Strategy on Organizational Performance. <br />Design/Methodology/Approach - The research is based on a quantitative approach using a questionnaire survey and personal interviews from Safa Industrial Group operated in Steel industry. The identified constructs have been utilized to test a hypothesized model using a structural equation model (SEM) technique. <br />Findings -The results of this research show that firms should pay attention to the relationship between business strategy & manufacturing strategy for obtaining higher performance. First, , it's better, in a firm with cost-leadership strategy to focus on cost variable in manufacturing strategy. But it seems thatseems that it's not a competitive advantage to choose delivery factor and spend many organizational resources for attaining this factor. Second, it's better in a firm with differentiation strategy to choose quality as its manufacturing strategy. They also can focus on delivery to achieve higher performance. Also, unexpectedly we find a non-significant relationship between differentiation and flexibility factor. <br />Practical/Managerial implications - Managers and strategists should notice that one of the important aspects of strategy implementation is to translate to functional strategies. So, manufacturing strategy (one of the most important functional strategies) add some details to BS implementation. Therefore, it is necessary to identify them, so, lack of this information makes some losses that they aren't recognizable clearly. <br /> Innovation/Values - these study completes previous researches in strategic role of manufacturing through analyzing its effect on organizational performance. Many researchers suggested to survey on the relationship between business strategy & manufacturing strategy in detail; in this respect, the paper fills an important gap in the literature.هدف - هدف از تدوین این مقاله بررسی رابطه هماهنگی راهبرد سطح کسب و کار و راهبرد تولید و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی است.<br /> روش - به منظور دستیابی به هدف، گروه صنعتی صفا) فعال در زمینه صنعت فولاد ایران(، بعنوان مورد مطالعه انتخاب شده است و داده ها با استفاده از روش پرسشنامه و مصاحبه شخصی با افراد ذیربط گردآوری شده اند. برای آزمون الگوی فرضی ارائه شده، از روش آماری الگوی معادلات ساختاری (SEM) استفاده نمودیم.<br /> یافته های تحقیق - نتایج تحقیق مشخص می کند که بنگاه ها به منظور دستیابی به عملکرد بالاتر باید به رابطه این دو سطح راهبرد توجه نمایند. از آنجا که تدوین راهبرد در بنگاه ها از سطح بالاتر انجام میگردد و سپس راهبرد های سطوح پایینتر مشخص می گردند، یافته های تحقیق نیز به همین ترتیب گزارش می شوند. یافته ها نشان می دهند که اگر سازمان راهبرد رهبری هزینه را انتخاب کند، بهتر است به معیار هزینه پایین در راهبرد تولید اهمیت بیشتری بدهد. تمرکز بر متغیر تحویل بموقع و صرف منابع برای دستیابی به این معیار، برای سازمان اولویت رقابتی محسوب نمی شود. سازمانی که راهبرد تمایز را برمی گزیند، بهتر است به کیفیت به عنوان اولویت تولیدی خود توجه کند. همچنین می تواند با تمرکز بر معیار تحویل بموقع به عملکرد نسبتاً بالایی دست یابد. یافته ها به طور غیر قابل انتظاری رابطه غیر معنی دار راهبرد تمایز و متغیر انعطاف پذیری را نشان دادند.<br /> نتایج کاربردی/مدیریتی– مدیران و تدوین کنندگان راهبرد باید توجه داشته باشند که یکی از جنبه های مهم پیاده سازی راهبرد، برگردان راهبرد های سطح کسب و کار به راهبرد های کارکردی می باشد و راهبرد تولید به عنوان یکی از راهبردهای کارکردی، جزئیاتی را به پیاده سازی راهبرد کسب و کار اضافه می کند که بررسی آن به منظور شناسایی و انتخاب راهبرد های هماهنگ، به سازمان ها در دستیابی به معیارهای عملکردی بالاتر کمک بسیاری می نماید و عدم توجه به این مسئله می تواند زیان هایی را به بار آورد که به وضوح قابل ردیابی نمی باشند. در این تحقیق، جزئیات تناسب میان این دو سطح راهبرد که مدیران باید در نظر داشته باشند، آورده شده است.<br /> نوآوری تحقیق- این تحقیق ، مطالعات پیشین را در زمینه ی نقش راهبردی تولید، بوسیله تجزیه و تحلیل تأثیر آن بر عملکرد سازمانی؛ و در زمانی که راهبرد تولید بعنوان متغیر میانجی میان راهبرد کسب و کار و عملکرد مورد توجه قرار می گیرد، تکمیل می کند،. از آنجا که محققین پیشین که در زمینه هماهنگی راهبرد ها به فعالیت مشغول بوده اند، این مورد را بعنوان پیشنهاد برای بررسی بیشتر ارائه کرده اند، تحقیق حاضر از این حیث خلأ موجود در ادبیات را پر می نماید.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42782_651d45fbda14a1336fda35a3f2346b56.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89916120120320The Process of Commercialization of the Products with Advanced Technology _A Case Study of Civil Airplanesفرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی در هواپیماهای تجاری)8110442783FAعطیه دلاورکارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.مهدی محمدیدکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.سید رضا سلامیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.منوچهر منطقیدانشیار گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.Journal Article19700101<span>This research attempts to investigate and survey the innovative literature about commercialization procedure of products using advanced technology. Then tries to determine the factors influencing this process and design a suitable conceptual model of commercialization of the products with advanced technology. This model indicates all the institutions involved in the commercialization process with an emphasis on soft technology (The management process of organization). Having done field studies and interviews with experts, this model has been applied in the aviation industry in Iran. The strengths and weaknesses of the current process of commercialization of Iran's aviation industry will be investigated. Finally the most important challenges and some realistic suggestions with the most appropriate procedure of commercialization of the Iran's aviation industry will be offered.</span>این تحقیق به بررسی ادبیات نوآوری و فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته پرداخته است. همچنین تعیین عوامل موثر بر این فرآیند و طراحی یک الگوی مفهومی مناسب برای تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته بررسی شده است. این الگو شامل کلیه مؤسسات درگیر در فرآیند تجاری سازی و با تاکید بر فناوری نرم می باشد. با انجام مطالعات میدانی و مصاحبه با خبرگان، این الگو در صنعت هوایی ایران مورد بررسی و پیاده سازی قرار گرفته است. در نهایت مهمترین چالش ها و پیشنهادات به همراه مناسب ترین فرآیند تجاری سازی محصولات در صنعت هوایی ایران ارایه شده است.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42783_ea95a0d99f60f6c26eece109f0f70173.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89916120120320Presentations Strategies of Performance Improvement in the Public Sector Using BSC, FANP & VIKOR a Case Study of Cooperative Department of Yazd Provinceارایه راهکارهای ارتقای عملکرد در بخش دولتی با رویکرد BSC ،ANP فازی و VIKOR (مطالعه موردی در اداره کل تعاون استان یزد)10512742784FAمحمد حسین طحاری مهرجردیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گروه حسابداری و مدیریت، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد، یزد، ایران.سید حبیب اله میرغفوریدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.فاطمه شاکریکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گروه حسابداری و مدیریت، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد، یزد، ایران.حمید بابایی میبدیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.Journal Article20170205<span>Existence of accurate systems, comprehensive and credible of performance management, as one of the indicators of development organizations and communities, needs to provide infrastructure and special requirements that especially in the public system, creating, maintaining and expanding of that requires planning, determination and support. Considering the importance of attitude changes in public sector programs and necessary revisions in the administrative processes of this section, there are the limitations for implementing a comprehensive system of assessment. The purpose of this study provides a combined approach of FANP, VIKOR and balanced scored card to assess performance in the public sector. This study was conducted in cooperative Department of Yazd Province that covers 10 branches. Accordingly, the evaluation indicators based on balanced scored card model in four aspects; financial, customer, internal processes and learning and growth were extracted and then were weighted by using technique FANP. Then weights allocated to each index, was merged into the data of each branch and VIKOR technique was used to ranking of cooperative department branches of Yazd Province. Based on the results of FANP, the financial perspective with weighing 0.312 as the perspective important, and based on results VIKOR technique, Branch J, have the best performance among the branches.</span>وجود نظام های دقیق، جامع و معتبر مدیریت عملکرد، به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی سازمان ها و جوامع، مرهون و نیازمند فراهم سازی زیر ساخت ها و الزامات ویژه ای است که خصوصا در سطح دستگاه های دولتی، ایجاد و حفظ و گسترش آن ها محتاج برنامه ریزی، عزم و حمایتی گسترده می باشد. با توجه به اهمیت تغییر نگرش در برنامه های بخش دولتی و لزوم بازنگری در فرآیندهای اجرایی این بخش ها، محدودیت هایی برای پیاده سازی یک نظام جامع ارزیابی وجود دارد. هدف از این پژوهش ارایه یک رویکرد ترکیبی FANP، VIKOR و کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی عملکرد در بخش دولتی می باشد. حوزه مورد مطالعه این پژوهش اداره کل تعاون استان یزد است که مشتمل بر 10 شعبه شهرستانی می باشد. بر این اساس، شاخص های ارزیابی بر مبنای الگو کارت امتیازی متوازن در چهار جنبه؛ مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری استخراج شدند و سپس با استفاده از تکنیک FANP وزن دار گردیدند. در مرحله بعد اوزان بدست آمده از شاخص ها، در داده های مربوط به آن ها در هر شعبه ادغام، و از تکنیک VIKOR به منظور رتبه بندی شعب ادارات تعاون استان یزد استفاده شد. بر اساس نتایج تکنیک FANP، بعد مالی با وزنی معادل 312/0 به عنوان مهمترین بعد، و بر اساس نتایج تکنیک VIKOR شعبه شهرستان یزد، بهترین عملکرد را در بین شعب اداره کل تعاون استان یزد دارا می باشد.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42784_ec6708c01c873f1c7037b1e093e2b451.pdf«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»بهبود مدیریت2251-89916120120320Promotion of Organizational Culture: Application of Iranian Business Excellence Modelارتقاء فرهنگ سازمانی: کاربرد الگوی تعالی سازمانی ایران12815242785FAرمضانعلی سلمانی نژادگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت، تفت، ایران.مریم دانشوردانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.سید حیدر میرفخرالدینیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.0000-0003-0230-3761Journal Article20170205Promotion of organizational culture in higher education institutions is a very important issue and at the same time, the proper planning and management required to achieve it. Nowadays, it is proved that enhancement of organizational culture has a direct impact on the quality of educational services. The purpose of this research is the analyzing of cultural dimensions of organization using business excellence in Taft Branch of Islamic Azad University. In order to collect data we use a questionnaire that measures dimensions of organizational culture in 10 dimensions and 45 components. For analyzing data we use Shannon entropy and TOPSIS methods. Shannon entropy has been used for answering to research questions and TOPSIS method used for ranking the dimensions of organizational culture. However, the results showed that the identity and individual initiative have proper conditions but some of dimensions don't have good situations. Also in this research we identify the strengths and weaknesses of various indicators of organizational culture in Taft Branch and ultimately underlie an important step toward improving organizational culture and consequently the quality of educational services.ارتقاء فرهنگ سازمانی در مؤسسات آموزش عالی مقوله ای بسیار مهم و در عین حال حصول به آن مستلزم برنامه ربزی و مدیریت مناسب می باشد. امروزه ثابت شده است که ارتقاء فرهنگ سازمانی تأثیری مستقیم بر ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی دارد. از این رو این پژوهش در صدد است با به کارگیری الگوی تعالی سازمانی ایران، که یکی از کاربردهای اصلی آن عارضه یابی سازمان می باشد، ابعاد فرهنگ سازمانی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت بررسی نماید. در این راستا از پرسشنامه ای که ابعاد فرهنگ سازمانی را در 10 بعد و 45 مؤلفه می سنجد استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق از روش آنتروپی شانون و برای رتبه بندی ابعاد فرهنگ سازمانی از روش TOPSIS استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد هویت و ابتکار فردی در بین ابعاد از وضعیت مناسبی برخوردارند. در عین حال برخی از ابعاد فرهنگ سازمانی وضعیت مطلوبی ندارند. این تحقیق که منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف شاخصه های فرهنگ سازمانی در دانشگاه گردیده است، زمینه ساز گامی مهم جهت ارتقاء فرهنگ سازمانی و به تبع آن کیفیت خدمات آموزشی خواهد بود.https://www.behboodmodiriat.ir/article_42785_d3229d08e9775c083b1816cea80751ef.pdf