2024-03-29T00:45:44Z
https://www.behboodmodiriat.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16320
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1399
14
3
ارائه مدل کنترل راهبردی در هلدینگهای تولیدی صنعت الکترونیک
سیاوش
هژبری حقیقی
محمدعلی
شاه حسینی
طهمورث
حسنقلی پور
ابراهیم
محمودزاده
کنترل راهبردی درصدد تحقق اهداف سازمان است، اما مبحث کنترل راهبردی از جمله موضوعات مدیریتی است که کمتر از حوزههای دیگر مورد توجه محققین قرارگرفته، خصوصا در حوزه صنعت الکترونیک، با وجود نیاز فراوان این صنعت تااکنون تحقیقی در این زمینه انجام نشدهاست و هدف تحقیق جاری ارائه مدل کنترل راهبردی در هلدینگهای تولیدی صنعت الکترونیک میباشد، با توجه به اینکه زمینه فعالیت هلدینگهای تولیدی صنعت الکترونیک گستردگی فراوانی دارد و بازار، نوع تکنولوژی و شرایط محیطی در آنها کاملا متفاوت است، این تحقیق، به صورت مطالعه چند موردی و انتخاب چهار مورد مطالعه در حوزههای الکترونیک هوایی، دریایی، راداری و ترکیبی، انجام پذیرفته است. همچنین، با توجه به فعالیت بلند مدت پژوهشگر در این صنعت، مأخذهای چندگانه دادهها شامل مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک به عنوان روشهای تکمیلی جمعآوریدادهها، استفاده شدهاست. مشارکت کنندگان تحقیق با بررسی ساختار سازمانی نمونههای مورد مطالعه انتخاب شدهاند و مصاحبهها تا اشباع نظری محقق، ادامه پیدا نموده است، تحلیلدادهها نیز با روش تحلیل مضمون انجام پذیرفته، جهت اعتبار سنجی مدل نیز از بازآزمون کدگذاری، توافق کدگذاری و اعتبار رویهای و تایید مشارکت کنندگان استفاده گردیده است و مدل نهایی کنترل راهبردی پژوهش، با درنظر گرفتن کنترلهای پیشگیرانه، حینعمل و بازخوردی و عوامل مربوطه به هر یک از آنها ارائه گردیده است.
کنترل راهبردی
راهبرد
مدل کنترل راهبردی
هلدینگ تولیدی صنعت الکترونیک
2020
11
21
1
22
https://www.behboodmodiriat.ir/article_114081_071d2da39f79ac4fa3f28f329783f119.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1399
14
3
الگوی بینالمللیسازی پایدار در صنایع تکنولوژی محور دارویی ایران: تبیین اقدامات صورت گرفته و ارائه مدل مطلوب
ثمینه
سلطان زاده
مهران
رضوانی
علی
مبینی دهکردی
طیبه
عبدلی محمدآبادی
توسعه پایدار بینالمللی، توانایی جامعه برای هدایت به سمت آینده مطلوب بینالمللی می باشد. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی بوده و به روش کیفی با استفاده از رویکرد مطالعه موردی چندگانه، 15 کسبوکار تکنولوژی محور دارویی را مورد بررسی قرار داده است. روایی و پایایی ابزار گردآوری دادهها به تایید رسیده است. نتایج تحلیل دادهها از طریق کدگذاری، ۵ مقوله اصلی را در رابطه با فرآیند بین المللی سازی پایدار در کسبوکارهای فناوری محور دارویی شناسایی کرد. یکی از از این مقولات پیشرانهای بین المللی سازی پایدار میباشند، که شامل عوامل اقتصادی، عوامل محیطی و عوامل اجتماعی است که در تعامل با درجه بین المللی سازی پایدار بر شکلگیری راهبردهای بین المللی سازی پایدار نقش دارند. یک مقوله مدل کسب و کار پایدار میباشد که شامل ارزش پیشنهادی، ارزش دریافتی و ایجاد و تحویل ارزش میباشند. و مقوله دیگر راهبردهای بینالمللیسازی پایدار می باشد که شامل راهبرد عمومی، راهبرد وظیفه ای و ورود می باشد. و در نهایت مقوله نهایی پیامد بینالمللیسازی پایدار در کسب و کارهای تکنولوژی محور دارویی می میباشد که شامل توسعه بازار، پایداری روابط در شبکه و افزایش اعتبار شرکت میباشد. این نتایج بینشهای ارزشمندی برای مدیران و محققین در خصوص نحوه بین المللی سازی پایدار در کسب و کارهای تکنولوژی محور دارویی ایجاد میکند.
بینالمللیسازی
بینالمللیسازی پایدار
مدل کسب و کار پایدار
درجه بین المللی سازی پایدار
کسب و کارهای حوزه دارو
2020
11
21
23
45
https://www.behboodmodiriat.ir/article_115315_0f3439840c463b2b1ddb56b2a93a23bc.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1399
14
3
تحلیل ظرفیت قانونی ایران برای پشتیبانی از یادگیری و فرارسی فناورانه: مطالعهای تطبیقی با تجارب موفق بینالمللی
مصطفی
صفدری رنجبر
پریسا
علیزاده
مهدی
الیاسی
سیاستهای حمایتی دولت نقش چشمگیری در یادگیری و همپایی فناورانه در کشورهای در حال توسعه بازی می کنند. طی دو دهه اخیر در ایران قوانینی به تصویب رسیده اند که توسعه فناوری و پر کردن شکاف فناورانه با کشورهای پیشرو را هدف گرفته اند. پژوهش حاضر با بکارگیری رویکرد کیفی و روش تحلیل اسنادی به مقایسه تطبیقی سیاست های موجود در قوانین مذکور و سیاست های موجود در تجارب موفق همپایی فناورانه در کشورهای در حال توسعه پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که: اول، تنوع سیاست ها در این قوانین تشابه زیادی با سیاست های موثر بر یادگیری و همپایی فناورانه در کشورهای در حال توسعه دارد؛ دوم، همچون تجارب سایر کشورهای در حال توسعه، در قوانین کشور سیاست های غیرمالی با فاصله چشمگیری از سیاست های مالی قرار دارند؛ سوم، مشابه تجربه کشورهای در حال توسعه، در ایران نیز کفه ترازو به سمت سیاست های طرف عرضه است و به سیاست های طرف تقاضا کمتر توجه شده است. علیرغم وجود قوانین و سیاست های متعدد و متنوع، عدم توفیق ایران در یادگیری و همپایی فناورانه را می توان به افقی و غیرتخصصی بودن ابزارهای سیاستی و همچنین چالش هایی که در مرحله اجرای سیاست ها ظهور پیدا می کنند، نسبت داد.
همپایی فناورانه
یادگیری فناورانه
ابزارهای سیاستی
پژوهش اسنادی
مجلس شورای اسلامی
2020
11
21
47
72
https://www.behboodmodiriat.ir/article_117987_388659c79003c0662945cb89f117e42a.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1399
14
3
جستاری پیرامون چالشها و عوامل موثر بر دیدبانی فناوری در صنعت اپراتورهای مخابراتی ایران
فرزانه
میرشاه ولایتی
فرهاد
نظری زاده
پایش و آگاهی بهموقع از تحولات فناورانه، امروزه نه پنجرهی فرصت قابل انتخاب که ضرورتی غیرقابل اجتناب برای سازمانها است. هرچند مدلهای عمومی و گامهای کلی برای رصد و دیدبانی فناوری وجود دارد، ولی صنعت اطلاعات و ارتباطات با توجه به سرعت تغییرات و حساسیت آن نسبت به تحولات فناورانه و البته شرایط خاص ایران همچون تحریم، نیازمند ملاحظاتی خاص در تدوین مدل دیدبانی فناوری است. این تحقیق، به روش کیفی تحلیل مضمون به کمک مصاحبه با دستاندکاران و خبرگان این صنعت، با بررسی رویکردهای گذشته و جاری، به بررسی و شناخت دیدگاه حاکم و عوامل تاثیرگذار دیدبانی در صنعت اپراتورهای مخابراتی ایران پرداخته است. براساس ادبیات موجود و الگوهای نظری، سه متغیر «محیط، سازمان و فناوری» مهمترین عوامل تعیینکننده مدل عمومی دیدبانی فناوری هستند، در عین حال مصاحبهها نشان میدهد که در کنار سایر متغیرها، عنصر «اطلاعات» به عنوان یک متغیر مهم و تاثیرگذار، مدل واقعی دیدبانی را در این صنعت شکل میدهد.
دیدبانی فناوری
صنعت اپراتور مخابراتی
محیط
سازمان
فناوری
2020
11
21
73
97
https://www.behboodmodiriat.ir/article_114080_7b940240854a2c24451df34ab918c4ee.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1399
14
3
چالشهای سبک مدیریتی برای توسعهی صنعت خودروسازی سایپا: واکاوی الگوهای ذهنی در خصوص عدم تفویض اختیار
حمیدرضا
یزدانی
محمدامین
باتمانی
احسان
محمدی ترکمانی
نازنین
داستانی
تغییرات محیطی و افزایش رقابت جهانی باعث افزایش اهمیت موضوع تفویض اختیار شده است. نسل کنونی سازمانها بهدنبال اثربخشی بیشتر از مجرای تفویض اختیار است زیرا این موضوع بر رضایت شغلی، هدایت کارکنان، عملکرد کارکنان، بهرهوری منابع انسانی و حوزههای مختلف دیگر سازمان نیز تأثیر میگذارد ولی با این وجود در سازمانها به نحو احسن اجرا نمیشود و در این خصوص سازمانها با پدیدهی عدم تفویض اختیار روبرو بودهاند. هدف اصلی این پژوهش واکاوی در الگوهای ذهنی در خصوص عدم تفویض اختیار است. در همین راستا در این پژوهش به بررسی ادبیات پژوهش پرداخته شده تا بتوان الگوهای ذهنی دلایل عدم تفویض اختیار مدیران را با بهکارگیری روششناسی کیو تعریف کرد. کاربست نوعشناسی عدم تفویض اختیار در خصوص حوزهی طراحی سازمان میتواند فهم کنونی را از این نوعشناسی ارتقا بخشد. در نهایت براساس یافتههای پژوهش در خصوص الگوهای ذهنی پنجگانه (مدیران قدرتطلب، مدیران انحصارگرا یا اختاپوسی، مدیران انفعالگرا، مدیران منفیگرا و مدیران زیرساختگرا) پیشنهادات کاربردی ارائه میشود.
عدم تفویض اختیار
گونهشناسی
روش کیو
خودروسازی سایپا
2020
11
21
99
120
https://www.behboodmodiriat.ir/article_117986_d58b622b2ab05d8d1027196df2e1e5a3.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1399
14
3
مدلسازی و تحلیل راهبردی اکوسیستم کارآفرینی فراگیر شهری با رویکرد نظریه بازیها (مورد مطالعه: شهر کرمانشاه)
حجت
شکیبا
سهراب
دل انگیزان
یوسف
محمدی فر
یکی از مشکلات عمده شهر کرمانشاه به عنوان یکی از شهرهای محروم در ایران، فقر است. اکوسیستم کارآفرینی فراگیر متشکل از مجموعه عواملی است که بهصورت مجزا یا درهمتنیده به منظور خلق کسبوکار در بین گروههای فقیر ایفای نقش میکنند. مقاله پیش رو به مدلسازی و تحلیل راهبردی اکوسیستم کارآفرینی فراگیر شهر کرمانشاه با رویکرد نظریه بازیها میپردازد. در این پژوهش با استفاده از یکی از مدلهای نظریه بازیها موسوم به مدل گراف، بهعنوان ابزاری مناسب برای مدلسازی و تحلیل مسائل پیچیده، بازی شکلگرفته بین ذینفعان مختلف اکوسیستم کارآفرینی فراگیر شهر کرمانشاه مدلسازی و تحلیل خواهد شد. نتایج مدل نشان میدهد با بازیگران فعلی و ترجیحات کنونی آنها، محتملترین نتیجه ممکن ادامه وضعیت موجود است و بر این اساس احتمال عملیاتی شدن هر نوع اصلاح اکوسیستم کارآفرینی فراگیر شهر کرمانشاه پایین است. همچنین نتایج به دست آمده با استفاده از تحلیل بازی معکوس بیانگر آن است که جلوگیری از تداوم وضع موجود مستلزم اتخاذ سیاستهایی با هدف تغییر ترجیحات کنونی کنشگران اکوسیستم کارآفرینی فراگیر این شهر و همراه نمودن آنها برای انجام اصلاحات است، که دستیابی به چنین هدفی نیازمند دخالت، اهتمام و پیگیری مبتنی بر برنامه تصمیمسازان ارشد شهر و اجرای سیاستهای پیشنهادی اکوسیستم کارآفرینی فراگیر در یک بازه زمانی میان- بلند مدت است.
اکوسیستم کارآفرینی فراگیر
شهر کرمانشاه
نظریه بازیها
تحلیل پایداری
بازی معکوس
2020
11
21
121
148
https://www.behboodmodiriat.ir/article_118532_8e41d5cb519d1f1a479ac031d046d3ce.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1399
14
3
حلقه مفقوده سیاستگذاری صنعتی در صنعت خودروسازی ایران: تاملی دوباره در خصوص مشکلات خودروسازی
حمیدرضا
فرتوک زاده
سیامک
طهماسبی
صنعت خودروسازی ایران همواره دچار مشکلاتی بوده که در زمانهای خاصی این مشکلات ظهور و نمود بیشتری پیدا میکند. هریک از سیاستگذاران و مسئولین در دولتهای مختلف، تحلیلهای مختلفی در خصوص این صنعت داشته و به تبع راهحلهای مختلفی را پیشنهاد کردهاند ولی علیرغم تمام تلاشها، امروزه شاهد آن هستیم که نه تنها مشکلات برطرف نشده بلکه شدت هم یافته است. در این مقاله تلاش داریم تا از زاویه نگاه ذینفعان اصلی (مشتری، خودروساز، قطعهسازها، بانکها، دولت) نگاهی به مشکلات داشته باشیم، همچنین «باورهای رایج سیاستگذاران و تحلیلگران صنعتی» را مرور کرده و تاملی در خصوص باورهای رایج داشته باشیم. در ادامه به واگویی برخی از واقعیتهای موجود در صنعت خودروسازی پرداخته و و سعی میکنیم نکات مهمی که در این باورها از آنها غفلت شده را شناسایی کنیم. در ادامه به جستجوی راهحلهایی برای برونرفت از مشکلات خواهیم پرداخت و باتوجه به تحلیلهای موجود سه سیاست بدیل برای صنعت خودروسازی را بررسی نموده و سیاست مناسب با شرایط اقتصادی- سیاسی را برای صنعت خودروسازی با عنوان « صنعتیسازی نوین به واسطه حمایت هوشمندانه از تولید داخل» مطرح میکنیم. پیشنهاد مشخص این مقاله اینست که اتخاذ و اعمال صحیح «سیاستهای صنعتی» راهحل اصلی ارتقای صنعت خودروسازی کشور میباشد در این راستا سیاستهای مهم عبارتند از: «تجمیع تقاضا» ، «مشترکسازی» ، «اجتناب از تنوع در قطعات اصلی و تلاش برای تمرکز بر پلتفرمهای مشترک».
صنعت خودروسازی
سیاستگذاری صنعتی
پلتفرم
تجمیع تقاضا
مشترکسازی
2020
11
21
149
164
https://www.behboodmodiriat.ir/article_119658_88241f9224f81d6a3beb9d07206fc86c.pdf