2024-03-28T18:05:58Z
https://www.behboodmodiriat.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14570
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1398
13
4
واکاوی رژیم های فناورانه، سیاستی و بازار در صنایع با محصولات و سامانه های پیچیده: صنعت توربین های گازی
مصطفی
صفدری رنجبر
حسین
رحمان سرشت
سید سروش
قاضی نوری
بخشهای مختلف صنعتی با رژیمهای فناورانه، سیاستی و بازار متفاوت شناخته میشوند. این تفاوتها در میان صنایع با محصولات و سامانههای پیچیده و صنایع با محصولات مصرفی و سیستم تولید انبوه پررنگ تر است. پژوهش حاضر با بهره گیری از رویکرد کیفی و استراتژی مطالعه موردی به واکاوی رژیمهای فناورانه، سیاستی و بازار صنعت توربینهای گازی به عنوان یک صنعت با محصولات و سامانههای پیچیده پرداخته است. بعلاوه، به منظور پررنگ کردن تفاوت میان رژیمهای فناورانه، سیاستی و بازار این صنعت با صنایع با محصولات مصرفی و سیستم تولید انبوه، به مقایسه تطبیقی این صنعت با شش صنعت در کشور کره جنوبی پرداخته شده است. یافتههای این پژوهش گویای آن است که صنعت توربینهای گازی به عنوان یک صنعت با محصولات و سامانههای پیچیده دارای رژیم فناورانه، سیاستی و بازار متفاوت و متمایزی نسبت به صنایع با محصولات مصرفی و سیستم تولید انبوه است. این یافته از آن جهت اهمیت دارد که، این تفاوتها میتواند بر الگوی یادگیری و همپایی فناورانه و پنجرههای فرصت این صنعت تأثیر چشمگیری داشته باشد
محصولات و سامانههای پیچیده
رژیم فناورانه
رژیم سیاستی
رژیم بازار
توربینهای گازی
سیاستگذاری صنعتی
2020
02
20
1
28
https://www.behboodmodiriat.ir/article_104133_3a1625a6a2b6f54dbb4c9fe828cd6b16.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1398
13
4
نظریه نوآوری همبافتی سازمانی و فناورانه: تلاقی کنشگران نوآوری جهت تداوم کسبوکار نوآورانه دفاعی
ایرج
معصومی باران
منوچهر
منطقی
علیرضا
بوشهری
غلامرضا
توکلی
پاسخگویی مستمر به نیازهای متنوع بخش هوایی و فضایی نیروهای مسلح، مستلزم استمرار کسبوکار نوآورانه دفاعی میباشد. این امر باعث گردیده است تا مدیران مربوطه نسبت به تحقق نوآوریسازمانی جهت بهینهسازی ویا تولید محصولات نظامی جدید اهتمام ورزند؛ لذا هدف این پژوهش، ارایه نظریه نوآوری همبافتی سازمانی و فناورانه مبتنیبر تلاقی کنشگران نوآوری بهمنظور حل مسئله: ضعف کنشمتقابل و پایدار متولیان نوآوری جهت استمرار نظاممند کسبوکار نوآورانه در سازمانهای بزرگ صنعتی دفاعی با محصولات هوایی و موشکی بودهاست؛ که برای تحقق هدف مذکور، روش کیفی «نظریۀ دادهبنیان سیستماتیک» دربازه زمانی 1394 تا 1398 مورداستفاده قرارگرفت. دادهها، حاصل انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 19 نفر از خبرگان و صاحبنظران دارای تجربهزیسته در سازمانهای موردمطالعه بودهاست. برای جمعآوری دادهها، درابتدا براساس نمونهگیری هدفمند با جانشینان، معاونان پژوهشونوآوری، معاونان طرح وبرنامه و بعضی از مدیران میانی مرتبط هر دو سازمان مصاحبه بهعمل آمد؛ و در ادامه با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی، مشارکتکنندگان بعدی انتخاب و دادههای بیشتری گردآوری شدند. طی مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی، نتایج تحلیل دادهها در قالب 12 مقوله شامل: گستردگی تغییرات و میزان تحولات، تنوع نیازها و انتظارات ذینفعان دفاعی، یادگیری مستمر سازمانی، ظرفیتهای ملیوفراملی، پیچیدگیهای عوامل محیطی، قابلیتها و محدودیتهای سازمانهای دفاعی، تداوم کسبوکار نوآورانه دفاعی، اعتلای نوآوریهای غیرفناورانه، ارتقاء نوآوریهای فناورانه دفاعی، بهبود اقتصاد دفاعی و ارتقاء قدرت بازدارندگی انتزاع شدند و با نگارش خطداستان مربوطه، درنهایت «نظریه نوآوری همبافتی و12 فرضیه مرتبط» برساخت گردیدند؛ بهطوریکه بهکارگیری جامع آنها میتواند زمینه را برای ایجاد همفهمی بهتر و ارتقاء ادبیات مشترک ذینفعان دفاعی فراهمتر نماید.
"نوآوری"
"نوآوریسازمانی"
"هم بافتی"
"نوآوری فناورانه"
"کسبوکار"
"نظریه دادهبنیان"
2020
02
20
29
78
https://www.behboodmodiriat.ir/article_105295_0c611c23b0b36b68806445edaee3cfa2.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1398
13
4
نگاهی مجدد به مفهوم الگوی سلاح: نقد نظامنامه تدوین الگوی تسلیحات و تجهیزات
قاسم
فولادی
بدون شک، انتخاب و اکتساب سلاح و تجهیزات دفاعی یکی از دغدغههای مهم کشورها است. در این راستا، در دهه 1380 تلاشهایی برای کاهش این دغدغهها در بخش دفاع انجام پذیرفت که در نهایت منجر به تهیه سند "نظامنامه تدوین الگوی تسلیحات و تجهیزات ن.م" توسط ستاد کل نیروهای مسلح در سال 86 و ابلاغ آن در سال 1387 شد – که در جای خود کار ارزشمندی بود. این پژوهش با هدف ایجاد این حس در ذینفعان اکتساب سلاح و تجهیزات دفاعی انجام شده است که نظامنامه مذکور پس از گذشت تقریبا 10 سال از ابلاغ و اجرای آن، نیاز به بازنگری در مفهوم و فرایندهایش دارد. برای این منظور، از تحلیل محتوا و مضمون نظامنامه و مصاحبههای انجامشده با برخی صاحبنظران نظام اکتساب سلاح و تجهیزات استفاده شده است. سپس نتایج اولیه به دستآمده برای حدود 40 نفر از دستاندرکاران اکتساب سلاح و تجهیزات ارائه و نظرات آنها نیز جمع و اعمال گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد الگوهای رایج موجود نمیتوانند انتظاراتی که صاحبنظران از الگوی سلاح دارند را بهطور کامل برآورده سازند و نیاز به بازنگری در مفهوم الگوی سلاح احساس میشود. این امر حاکی از وجود یک سلسله خلاها در مفاهیم، رویکردها، ساختار، روشها و فرایندهای موجود طرحریزی دفاعی- بخصوص بلندمدت- است. البته آنچه مسلم است خروجی نهایی مبحث الگوی سلاح بایستی به تعیین تسلیحات و تجهیزات برترساز اولویتدار امروز و آینده نیروهای مسلح با توجه به تغییر و تحولات محیط امنیتی- دفاعی منجر شود وخلق قدرت دفاعی را به دنبال داشته باشد.
اکتساب دفاعی
اکتساب سلاح و تجهیزات
الگوی تسلیحات و تجهیزات
الگو سلاح
2020
02
20
79
98
https://www.behboodmodiriat.ir/article_104141_339c0112b8144f3a70713217a165b3d0.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1398
13
4
حرکت در مسیر نوآوری: تحلیل تجربه صنعت فولاد ایران در یادگیری فناورانه با استفاده از چارچوب پنجرههای فرصت
محمدرضا
عطارپور
ابوالفضل
کزازی
مهدی
الیاسی
جهانیار
بامداد صوفی
یادگیریفناورانه و حرکت به سمت نوآوری در صنایع مختلف بر محوریت نقش شرکتها و کسب دانش از منابع خارجی تأکید دارد. صنعت فولاد کشور نیز با توجه به فعالیت شرکتهای بزرگ از یک سو و همکاریهای بلندمدت تاریخی با شرکتهای خارجی از سوی دیگر، میتواند مورد مناسبی برای مطالعه در این حوزه باشد. برخی از موفقیتهای این صنعت نظیر پایداری در دوران تحریم، دومین منبع درآمد صادراتی کشور در محصولات غیرنفتی و برخی از موفقیتهای اخیر نوآورانه به ویژه در ثبت برند فناوری پرد، نشان میدهد تلاشهای یادگیری در این صنعت تا حدودی موفق بوده است. این پژوهش که به بررسی فرایندهای یادگیری و خروجیهای صنایع فولاد کشور در دوران بعد از انقلاب پرداخته است، با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی، مسیر توسعه توانمندیفناورانه در این صنعت را تحلیل نمودهاست. برای این منظور تعداد 18 مصاحبه با سیاستگذاران، دانشگاهیان، شرکتهای فنی و مهندسی و متخصصین شرکتهای بزرگ تولیدکننده فولاد انجام و با تحلیل محتوای آنها و استفاده از چارچوب پنجرههای فرصت مسیر حرکت به سمت نوآوری در این صنعت تشریح شد. نتایج نشانمیدهد، وابستگی به مسیر نوآوریهای تدریجی و افتادن در دام موفقیت، عدم تمرکز بر توسعه فناوری در تمام زنجیره ارزش و نبود استراتژی مناسب برای توسعه فناوری مهمترین عواملی هستند که سببشده این صنعت تنها در بخشی از فرایند، به نوآوری رسیده و در بقیه فناوریها و فرایندها نتواند به این مرحله ارتقا یابد.
یادگیری فناورانه
تقلید تا نوآوری
پنجره های فرصت
صنعت فولاد
2020
02
20
99
145
https://www.behboodmodiriat.ir/article_105676_5f7a493d3896ccb187771f084a8f3597.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1398
13
4
تاخیر در پروژههای نفتی: مروری بر تحولات گذشته و ارائه مدلی برای پیشبینی زمان تاخیر- مورد مطالعه: پروژههای EPC شرکت نفت و گاز پارس جنوبی
عالیه
کاظمی
علیرضا
نعمت گرگانی
سارا
آریائی
پروژهها در سازمانهای مختلف به خصوص در سازمانهای پروژهای و اجرایی دارای نقش مهمی هستند؛ اما در حال حاضر پروژهها، بهخصوص پروژههای صنعتی با تأخیر زمانی همراه هستند. پیشبینی مدتزمان تأخیر در انجام پروژههای نفت با توجه به نقش حدود 25 درصدی صنعت نفت در تولید ناخالص ملی و سهم 85 درصدی در صادرات و میانگین تأخیر زمانی 30 درصدی پروژههای مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC)، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این پژوهش به تعیین مهمترین عوامل مؤثر بر تأخیر زمانی پروژهها و قوانین منجر به تاخیر زمانی آنها پرداخته شده است. دادهها از پایگاه داده اطلاعاتی امور قراردادها و پروژههای شرکت نفت و گاز پارس جنوبی گردآوری شده-اند. تعداد 206 پروژه انتخاب و با با در نظر گرفتن معیارهای مختلف پیشبینی تاخیر زمانی انجام شده است. برای پیشبینی مدت زمان تاخیر پروژه ها از 5 الگوریتم درخت تصمیم استفاده شده است که این الگوریتم ها عبارتند از: C&R ، C5، CHILD ، QUEST و AS. نتایج اعتباریابی 10 تایی نشان داد بهترین الگوریتم درخت تصمیم برای پیش بینی مدت زمان تاخیر پروژهها الگوریتمهای C5 و CHILD با دقت حدود 91 درصد هستند.
صنعت نفت
پروژههای مهندسی
تدارکات و ساخت
تأخیر زمانی
دادهکاوی
2020
02
20
147
164
https://www.behboodmodiriat.ir/article_106526_3281363e860028c5f31202b43ced2c81.pdf
بهبود مدیریت
رهیافت تاریخی به توسعه صنعتی
2251-8991
2251-8991
1398
13
4
قدرت ارتباطات استراتژیک و توسعه سازمانی در شرکت های دولتی در گذر زمان : تحلیل نقش میانجی شبکه سازی سیاسی ( مورد مطالعه: شرکت های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)
رضا
سپهوند
میثم
جعفری
مهدیه
ویشلقی
توسعه سازمانی فرآیندی نظام مند در جهت برنامه ریزی، هماهنگی ، تغییر و تحول در سازمان ها متناسب با ساختار و استراتژی های آنها است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر قدرت ارتباطات استراتژیک بر توسعه سازمانی شرکت های دولتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با نقش میانجی شبکه سازی سیاسی می باشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران ارشد شرکت های دولتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به تعداد 125 نفر بوده که بر مبنای نمونه گیری تصادفی طبقه ای ، 94 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS استفاده گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های Lok & Crawford, 2000; Zhin & piers, 1996) Zerfass & (Viertmann,2017; استفاده گردید که پایایی آنها به وسیله آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. قدرت ارتباطات استراتژیک هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق میانجی گری شبکه سازی سیاسی با مدیریت ذینفعان کلیدی داخلی و خارجی سازمان و ایجاد ائتلاف و شبکه سازی سیاسی بر توسعه سازمانی تاثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش در حوزه قدرت ارتباطات استراتژیک و شبکه سازی سیاسی، نوآوری هایی به همراه داشته است و به مدیران شرکت ها و سازمان ها در درک تاثیرگذاری قدرت ارتباطات استراتژیک بر توسعه سازمان ها با میانجی گری شبکه سازی سیاسی کمک می کند.
قدرت ارتباطات استراتژیک
توسعه سازمانی
شبکه سازی سیاسی
شرکت های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
2020
02
20
165
187
https://www.behboodmodiriat.ir/article_106792_55b71476ab0475bf64d021df6ce05e05.pdf