TY - JOUR ID - 42837 TI - توسعه الگوی مناسب تصمیم‌گیری تحت شرایط بحران سازمانی با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره، ANP مورد مطالعه: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران منطقه فارس JO - بهبود مدیریت JA - JMI LA - fa SN - 2251-8991 AU - ربیعی, علی AU - امینی, محمدتقی AU - سرافرازی, اعظم AD - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 7 IS - 4 SP - 163 EP - 182 KW - بحران KW - مدیریت بحران KW - بحران سازمانی KW - الگو‌های مدیریت بحران KW - ANP DO - N2 - تصمیم‌گیری‌های‌ مهم‌، همواره‌ از ضروریات‌ بحران در لحظات‌ اول‌ است که هر اندازه سرعت تصمیم‌گیرى از سوى مدیریت بحران بیشتر باشد، سرعت کنترل بحران بیشتر است. ازآنجایی که هر سازمان در معرض بحران‌های گوناگونی است و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز از این قاعده مستثنی نیست، هدف تحقیق حاضر، انتخاب الگوی مناسب تصمیم‌گیری در شرایط بحران سازمانی، با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است. این تحقیق، یک تحقیق کاربردی است، از نظر ماهیت و روش نیز توصیفی پیمایشی است. به دلیل این که رویکرد مورد استفاده در مطالعه حاضر، تکنیک ANP، است، تنها خبرگان و متخصصین امر، به عنوان نمونة آماری انتخاب شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه خبره و مطالعة میدانی، استفاده شده است. در این تحقیق، برای بررسی روایی از روش روایی محتوا، استفاده شده و برای سنجش پایایی، نرخ ناسازگاری محاسبه شده است. برای شناسایی مهم‌ترین معیارهای مؤثر بر بحران از تکنیک دلفی و برای بررسی اولویت معیارها از ANP، استفاده شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار Super Decision و برنامه اکسل صورت گرفت. این تحقیق، دو دستاورد اصلی به همراه داشت. دستاورد نخست، انتخاب الگوی مناسب تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی است که با استفاده از نتایج محاسبه ها، مشخص شده است. دستاورد دوم نیز شناسایی شاخص‌های مؤثرتر بحران و اولویت‌بندی شاخص‌ها و بررسی روابط درونی آنها است. در پایان نیز پیشنهاداتی به شرکت مورد مطالعه و سایر محققان ارایه شده است. UR - https://www.behboodmodiriat.ir/article_42837.html L1 - https://www.behboodmodiriat.ir/article_42837_fb02e6b548c1c936a658d4dc42c2b4e3.pdf ER -