«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
14
2
2020
08
22
مدل تاب آوری استارتاپ ها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعه چندموردی با رهیافت تاریخی)
1
32
FA
حسین
رحمان سرشت
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
hrahmanseresht2007@gmail.com
زهره
دهدشتی شاهرخ
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
zdehdashti33@gmail.com
وحید
خاشعی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
khashei@atu.ac.ir
شهیده
دوست محمدیان
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
doustmohammadian@gmail.com
10.22034/jmi.2020.113393
با ظهور اینترنت و انقلاب فناوری اطلاعات در دهه های اخیر، نوآفرین ها (استارتاپ ها) می توانند حول ایده های نوآورانه، فرصت های جدید کسب و کار خلق کنند. از آنجائیکه نوآفرین ها با حوزه ی فناوری گره خورده اند، به یک موتور پیشران در اقتصاد کشورها تبدیل شده اند. اما نرخ بالای شکست آنها نشان می دهد که شکست بخشی از اکوسیستم نوآفرینی و اجتناب ناپذیر است و به دلیل منابع و زمان محدود نوآفرین ها، یک پروژه شکست خورده می تواند آنها را از کسب و کار خارج نماید. بر اساس پژوهش های اخیر، عمده نوآفرین ها در مراحل اولیه چرخه حیات خود آسیب پذیرتر هستند و بررسی عوامل موثر بر تاب آوری نوآفرین ها در طول چرخه حیات نوآفرینی می تواند نرخ شکست آنها را کاهش دهد. <br /> با اجرای یک مطالعه چندموردی در شرکت های پی پینگ، آچاره، اوبار و کشمون که چرخه حیات نوآفرینی را با موفقیت طی کرده اند و به اصطلاح تاب آورده اند و انجام تحلیل مضمون با نرم افزار اطلس تی، مدل تاب آوری نوآفرین در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران استخراج شد. <br /> یافته ها نشان می دهد مدل تاب آوری نوآفرین دارای سه بعد چالش (با مولفه های چالش محصول، بازار، تیم، مالی و قانونی)، اقدام (با مولفه های چرخش، ارزش پیشنهادی، مشتری سازی ناب، ساخت پلتفرم، اقدام درونی و اقدام محیطی) و پیشرانه گذر (با مولفه های قابلیت های کلیدی تیم و زیست بوم استارتاپ) است.
استارتاپ,تاب آوری,چرخه حیات,مطالعه چندموردی
https://www.behboodmodiriat.ir/article_113393.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_113393_7ef59601179740b06cad8ea0d719a91a.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
14
2
2020
08
22
مقایسه کارآمدی نظام ملی نوآوری ایران با کشورهای منتخب با تأکید بر باز کردن جعبه سیاه نوآوری و نگاهی تاریخی به وضعیت نظام ملی نوآوری در ایران
33
66
FA
شهره
نصری نصرآبادی
دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران.
shohreh_nasri@yahoo.com
حمید
کاظمی
استادیار گروه اقتصاد علم، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.
h.kazemi4@gmail.com
آرمان
خالدی
دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.
arman.khaledi@modares.ac.ir
10.22034/jmi.2020.107961
در اقتصاد جهانی امروز، نوآوری نقش مهمی در رشد اقتصادی ایفا میکند و به عنوان یک اولویت سیاستی در بسیاری از کشورها از طریق استراتژیهای ملی و بودجههای کلان مورد حمایت قرار گرفته است. یکی از پیشنیازهای لازم برای تنظیم سیاست نوآوری مناسب، ارزیابی کارایی فرایند نوآوری است که تاکنون در قالب رویکردهای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از انواع رویکردهای جدید و مورد توجه، رویکرد نظام نوآوری است. عمده مطالعاتی که تاکنون برای ارزیابی کارایی نظام نوآوری انجام شده، به نوآوری همچون جعبهای سیاه نگریسته و صرفاً شاخصهای ورودی-خروجیِ محدودی را مورد توجه قرار داده است. در پژوهش حاضر با تمرکز بر شرایط کشورهای در حال توسعه، مجموعه کاملی از شاخصها با در نظر گرفتن دو زیرفرایند خلق و تجاریسازی دانش، مبنای مطالعه قرار گرفته و از این طریق به ارزیابی کارایی نظام نوآوری ملی ایران در مقایسه با کشورهای منتخب پرداخته شده است. براساس نظرات خبرگان 15 شاخص برای ارزیابی کارایی نظام نوآوری انتخاب شدند. نتایج ارزیابی کارایی با روش DEA حاکی از عدم کارایی نظام نوآوری ایران در زیرفرایندهای خلق و تجاریسازی دانش است. نهایتاً برای بهبود وضعیت، پیشنهادهای سیاستی ارائه شدهاند که از مهمترین موارد میتوان به توسعه و بهبود برنامههای خرید تضمینی فناوری، مشاوره در زمینه شناسایی بازارهای بینالمللی برای شرکتهای دانشبنیان و حمایت از اجرای طرح صندوقهای به همرسان اشاره کرد.
کارایی نظام نوآوری,تحلیل پوششی دادهها,نظام ملی نوآوری,DEA
https://www.behboodmodiriat.ir/article_107961.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_107961_a7b358252f821dcb74dc48755c431ad7.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
14
2
2020
08
22
ارائه مدل زنجیره تامین دفاعی تاب آور با رویکرد مدل سازی ساختاری- تفسیری (مورد مطالعه صندوق حمایت از فناوری)
67
91
FA
محمد
کریمی زارچی
دکترای مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
karimi.mgt@gmail.com
حامد
معبودی
کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
hamedmaboudi@yahoo.com
محمدرضا
فتحی
استادیار گروه مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
reza.fathi@ut.ac.ir
ابوالفضل
خسروی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
khosravi_a@ut.ac.ir
10.22034/jmi.2020.108330
بخش دفاعی، یکی از بخش های راهبردی و بسیار مهم در کشور ما به حساب می آید. عملکرد بخش دفاعی تا حدود زیادی به عملکرد زنجیره های تامین گره خورده است. در زنجیره تامین نظامی، توانایی محافظت زنجیره در برابر حوادث غیر منتظره و حفظ تداوم عملیات شبکه در سطح مطلوب، بسیار مهم و قابل توجه می باشد؛ به نوعی می توان گفت که تاب آوری مناسب زنجیره تامین دفاعی، یکی از ویژگی های اساسی و ضروری برای آن به حساب می آید. از این رو، هدف از انجام تحقیق، ارائه مدل زنجیره تامین دفاعی تاب آور می باشد. در این پژوهش، پس از بررسی مبانی نظری تحقیق و نظرخواهی از خبرگان، نه بعد و مولفه های مرتبط با آن به عنوان توانمندسازهای زنجیره تامین دفاعی تاب آور شناسایی شدند. در گام بعدی، با بکارگیری مدل سازی ساختاری- تفسیری، روابط بین ابعاد توانمندساز زنجیره تامین دفاعی تاب آور تعیین شده و با سطح بندی این ابعاد، مدل تحقیق ترسیم شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که دو بعد "یادگیری" و "همکاری" و سپس "فرهنگ مدیریت ریسک" و "برنامه ریزی اقتضایی" بالاترین اولویت را در دستیابی به زنجیره تامین نظامی تاب آور دارند.
زنجیره تامین دفاعی,تاب آوری زنجیره تامین,توانمندسازهای تاب آوری,مدل سازی ساختاری- تفسیری
https://www.behboodmodiriat.ir/article_108330.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_108330_55b74aaedd2d4e6184349d499dab9e87.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
14
2
2020
08
22
الگوی بلوغ پارکهای فناوری بر اساس تکامل تاریخی؛ پارکهای ایران کجا هستند؟
93
116
FA
لیلا
خزدوزی
دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.
khazdoozi@gmail.com
سید سپهر
قاضی نوری
استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
ghazinoory@yahoo.com
10.22034/jmi.2020.112808
مفهوم پارکهای فناوری در مباحث علمی و عملی با معانی و تعابیر مختلف مورداستفاده قرار میگیرد، اما هدف اصلی بهکارگیری آن، ایجاد حلقه واسط میان سهگانه دولت، کسبوکار و دانشگاه است، تا بتواند بهعنوان یک کاتالیزور هدایتکننده نوآوری عمل کند. در اینروند پارکهای فناوری با توجه به عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار در دهههای اخیر تغییرات ساختاری متعددی داشتهاند، یکی از این تحولات تغییر مدلهای نوآوری است که پارکها برای انجام مأموریت خود نیازمند همراهی با آن هستند و در این جهت ذینفعان، زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری، همچنین عوامل انسانی نیز دستخوش تغییر شدهاند. هدف از انجام این مطالعه استخراج الگوی بلوغ پارکهای فناوری با محوریت سیر تکامل نسلهای نوآوری بوده است، همچنین مشخص شدن جایگاه پارکهای ایران در الگوی بلوغ پارکهای فناوری و میزان تکامل آنها پس از سالها فعالیت از دیگر اهداف این تحقیق است. در این مقاله، ابتدا سیر تکامل تاریخی پارکها بررسیشده است، سپس الگوی بلوغ پارکهای فناوری با در نظر گرفتن نسلهای هفتگانه نوآوری بهعنوان دیدگاه نوآوری پارکها موردمطالعه قرارگرفته، که منتج به استخراج پنج نسل از پارکهای فناوری شده است. بر این اساس طی مصاحبههای صورت گرفته با مدیران و کارشناسان پارکهای فناوری جایگاه پارکهای ایران در الگوی بلوغ پارکهای فناوری مشخصشده که در میان نسلهای اول و دوم قابل دستهبندی است.
پارک فنّاوری,پارک علم و فنّاوری,شهرک فنّاوری,مناطق نوآوری,نوآوری,الگوی بلوغ
https://www.behboodmodiriat.ir/article_112808.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_112808_50afdc2db415f4f03be209cad658a562.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
14
2
2020
08
22
بررسی موانع تأمین مالی پروژه های EPCF در ایران: با نگاهی به تحولات قراردادهای EPCF کشور
117
145
FA
محمد حامد
امام جمعه زاده
دکترای مدیریت پروژه و ساخت ،دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
hamedimam@gmail.com
سعید
اکرمی
کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
saeed.akrami@rocketmail.com
محمود
ارشادی
دانشجوی دکتری مدیریت ساخت، دانشگاه نیوکاسل، نیو ساوت ولز، استرالیا.
mahmood_ershadi@yahoo.com
10.22034/jmi.2020.113837
با توجه به تغییرات اخیر در روش های تحویل پروژه، امروزه پیمانکاران عمومی می توانند در قالب مدل EPCF نقش عمده ای نه تنهادر مدیریت عملیات مهندسی، تدارکات و ساخت بلکه در تأمین مالی پروژه ها ایفا نمایند. این مدل نوین تحویل پروژه مزایایی در خصوص مشارکت فعال بخش خصوصی در فرایند تأمین پروژه به همراه دارد. با این وجود، اجرای این مدل تحویل برای پیمانکاران عمومی که بایستی در اجرای یک ابرپروژه نگرش جامعی به امور عملیاتی و مالی داشته باشند، چالش برانگیز خواهد بود. بخش خصوصی بایستی در تأمین بودجه پروژه های کلان مشارکت داشته باشد و در این راستا از حمایت مناسب دولت نیز برخوردار گردد. اگرچه مطالعات متعددی برای شناسایی جنبه های مهم پروژه های EPCF انجام شده است، نیاز به تحقیقات بیشتری در خصوص چالش های تامین مالی ابرپروژه ها وجود دارد. از این رو، این مطالعه سعی در شناسایی و اولویت بندی چالش های تأمین مالی طرح های بزرگ EPCF از دیدگاه صاحبنظران این موضوع دارد. چالش های اساسی از طریق مصاحبه با کارشناسان مدیریت پروژه مشخص گردید. پس از تحلیل موضوعی و استخراج نتایج با استفاده از روش نظریه داده بنیاد، روش TOPSIS گروهی برای اعتبارسنجی یافته ها و اولویت بندی چالش ها به کار گرفته شد. این مطالعه به درک بهتر چالش های مرتبط با تأمین مالی پروژه های EPCF کمک نموده و خطوط راهنمایی را به مجریان پروژه و محققان ارائه می نماید تا راه حل های دائمی برای چالش ها ارائه دهند.
طرح تدارکات ساخت و تأمین مالی,تأمین مالی,ابرپروژه ها,نظریه داده بنیاد,تاپسیس
https://www.behboodmodiriat.ir/article_113837.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_113837_e7873034e881757dc6e6ca6e7308972a.pdf
«موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی»
با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران»
بهبود مدیریت
2251-8991
2783-090X
14
2
2020
08
22
طراحی مدل کسب و کار مبتنی بر فناوری بلاکچین در کشورهای در حال توسعه با استفاده از متد کیفی تحلیل محتوا (مطالعه موردی در اپراتور تلفن همراه ایران)
147
169
FA
کبری
دهبسته
0000-0001-8360-6523
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
rdehbasteh@gmail.com
علیرضا
پورابراهیمی
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.
poorebrahimi@gmail.com
محمدعلی
افشار کاظمی
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
dr.mafshar@gmail.com
چنگیز
والمحمدی امامچائی
0000-0002-0665-5126
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
valmohammadi@yahoo.com
10.22034/jmi.2020.113838
پژوهشهایی محدود در خصوص مدلهای همکاری محور مبتنی بر فناوری بلاکچین به معنای مفاهیم جدید در انتشار مالکیت ارایه شده اند. تمرکز پژوهشهای پیش از این بر روی مشخصات فنی پیاده سازی و بهره برداری این فناوری بوده است و در نتیجه در این پژوهش سعی شده است تا تغییرات مورد نیاز در مدل کسب و کاری سازمانها مورد بررسی قرار گیرد. چالش پیاده سازی بلاکچین در صنعت نه تنها نیازمند امکان سنجی فنی است بلکه نیازمند همکاری در مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار میان سازمانها است. در این پژوهش مدل کسب و کار همکاری محور مبتنی بر بلاکچین در اپراتور تلفن همراه کشور به عنوان نمونه ای از کشورهای در حال توسعه مورد بحث قرار گرفته است. مدل پایه استفاده شده در این پژوهش مدل کسب و کاری Canvas میباشد که این دیدگاه سنتی و ایزوله در توسعه کسب و کار مبتنی بر همکاری بلاکچین پاسخگو نمی باشد. بر اساس متدلوژی تحلیل محتوای کیفی، کدگذاری نظرات خبرگان در دو حوزه طراحی مدل کسب و کار و صنعتی سازی فناوری بلاکچین انجام شده است و سپس بر اساس تحلیل خبرگان صنعت تلفن همراه، شخصی سازی مقوله های مدل کسب و کار صورت پذیرفت. بر اساس این پژوهش، اپراتور تلفن همراه با استفاده از مدل کسب و کار همکاری محور در7 مقوله، به دلیل دسترسی به زیرساخت و اطلاعات شبکه ارتباطات مشتریان، می تواند از مزیت فناوری بلاکچین استفاده نموده و خدمات ارزش افزوده جدید تولید نماید و همچنین خسارات مادی مدل کسب و کاری سنتی فعلی را کاهش دهد.
بلاکچین,مدل کسب و کار,همکاری,زنجیره ارزش,تحلیل محتوا,دلفی فازی
https://www.behboodmodiriat.ir/article_113838.html
https://www.behboodmodiriat.ir/article_113838_8c97e51af92dbe5d28e77f1a0ee1bc73.pdf