%0 Journal Article %T اولویت‌بندی و ارائه مدل عوامل کلیدی موفقیت در طراحی و توسعه محصول مشترک جدید در صنعت هوافضا %J بهبود مدیریت %I «موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی» با مشارکت «انجمن تعالی کسب و کار ایران» %Z 2251-8991 %A کریمی فرد, مجید %A هاشم زاده خوراسگانی, غلام رضا %A سبحانی, عبدالرضا %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 16 %N 1 %P 124-156 %! اولویت‌بندی و ارائه مدل عوامل کلیدی موفقیت در طراحی و توسعه محصول مشترک جدید در صنعت هوافضا %K طراحی و توسعه محصول مشترک %K عوامل کلیدی موفقیت %K شراکت %K تشریک مساعی %R 10.22034/jmi.2022.308900.2666 %X طراحی و توسعه محصول مشترک یکی از راهبردهای موثر در کاهش هزینه، زمان، ریسک و دستیابی به قابلیت‌های مکمل می‌باشد. از طرفی این راهبرد به علت پیچیدگی در اجرای همزمان دو فرایند طراحی و توسعه محصول و شراکت دارای عوامل تاثیرگذار متعددی است که بدون آنها نمی‌توان توقع عملکرد موفق داشت. لذا شناسایی عوامل کلیدی موفقیت یکی از مهم‌ترین گام‌های برنامه‌ریزی و اجرای موفق در طراحی و توسعه محصول مشترک است، زیرا بدون درک این عوامل شرکا نمی‌تواند برنامه‌ریزی درستی برای شراکت داشته باشند. این پژوهش درصدد شناسایی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی موفقیت در طراحی و توسعه محصول مشترک جدید می‌باشد. در همین راستا ابتدا با استفاده از ادبیات و مصاحبه با تعدادی از کارشناسان ذی‌ربط در صنعت هوافضا عوامل متعددی استخراج شده و سپس به روش دلفی فازی عوامل نهایی شده و با استفاده از روش «تحلیل شبکه‌ای فازی» اولویت‌بندی و «دیمتیل» روابط آنها بیان شده‌ است. از نگاه فرایندی عوامل «ارزیابی شراکت»، عوامل «داخلی هر شریک» و عوامل «گروهای طراحی» به ترتیب اولویت یک تا سه بوده و همچنین از بین کل عوامل شناسایی شده، «برخورداری از فرهنگ سازمانی مبتنی بر همکاری»، «احترام و اعتماد متقابل»، «تعیین نقش‌ها و تخصیص وظایف در فرایند توسعه محصول»، «نهادهای میانجی»، «تدوین راهبردهای خروج از شراکت»، «پشتیبانی مدیریت ارشد»، «تنظیم قراردادهای حل مسئله و ارزیابی»، «مهارت مذاکره»، «برخورداری از مهارت ها و انعطاف پذیری شناختی و سازمانی» و «تعهد اعضای تیم» جز ده عامل کلیدی موفقیت می‌باشند. %U https://www.behboodmodiriat.ir/article_146388_07d572482762d051f26fb0e805a2b3f4.pdf