@article { author = {Rahmanseresht, Hossein and Dehdashti Shahrokh, Zohreh and Khashei, Vahid and Doustmohammadian, Shahideh}, title = {Towards a model for startups' resilience in ICT industry (Case study approach)}, journal = {Journal of Improvement Management}, volume = {14}, number = {2}, pages = {1-32}, year = {2020}, publisher = {Defence Industries Training and Research Institute}, issn = {2251-8991}, eissn = {2783-090X}, doi = {10.22034/jmi.2020.113393}, abstract = {With the advent of the Internet and the IT revolution in recent decades, startups can create new business opportunities around innovative ideas. As startups are tied to technology, they have become a driving force in the economies of nations. However, their high failure rates indicate that failure is part of the startup ecosystem and they are inevitable, and because of the limited resources and time of the startups, a failed project can get them out of business. According to recent research, most startups are more vulnerable in the early stages of their life-cycle, and investigating the factors affecting the resilience of startups throughout the life-cycle of innovation can reduce their failure rates. By conducting a multi-case study of PayPing, Achareh, Ubaar, and Keshmoon that have successfully played out their startup life cycle, analyzing the content of the data collected through interviews by Atlas.ti, the startup resilience model in the ICT industry was extracted. The findings show that the startup resilience model has three dimensions of challenge (with product, market, team, financial and legal challenge components), action (with pivot, value proposition, lean customer creation, platform building, internal action and external action), and progressing factor (with team key capabilities and startup ecosystem).}, keywords = {Startup,Resilience,life cycle,Multi case study}, title_fa = {مدل تاب آوری استارتاپ ها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعه چندموردی با رهیافت تاریخی)}, abstract_fa = {با ظهور اینترنت و انقلاب فناوری اطلاعات در دهه های اخیر، نوآفرین ها (استارتاپ ها) می توانند حول ایده های نوآورانه، فرصت های جدید کسب و کار خلق کنند. از آنجائیکه نوآفرین ها با حوزه ی فناوری گره خورده اند، به یک موتور پیشران در اقتصاد کشورها تبدیل شده اند. اما نرخ بالای شکست آنها نشان می دهد که شکست بخشی از اکوسیستم نوآفرینی و اجتناب ناپذیر است و به دلیل منابع و زمان محدود نوآفرین ها، یک پروژه شکست خورده می تواند آنها را از کسب و کار خارج نماید. بر اساس پژوهش های اخیر، عمده نوآفرین ها در مراحل اولیه چرخه حیات خود آسیب پذیرتر هستند و بررسی عوامل موثر بر تاب آوری نوآفرین ها در طول چرخه حیات نوآفرینی می تواند نرخ شکست آنها را کاهش دهد. با اجرای یک مطالعه چندموردی در شرکت های پی پینگ، آچاره، اوبار و کشمون که چرخه حیات نوآفرینی را با موفقیت طی کرده اند و به اصطلاح تاب آورده اند و انجام تحلیل مضمون با نرم افزار اطلس تی، مدل تاب آوری نوآفرین در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران استخراج شد. یافته ها نشان می دهد مدل تاب آوری نوآفرین دارای سه بعد چالش (با مولفه های چالش محصول، بازار، تیم، مالی و قانونی)، اقدام (با مولفه های چرخش، ارزش پیشنهادی، مشتری سازی ناب، ساخت پلتفرم، اقدام درونی و اقدام محیطی) و پیشرانه گذر (با مولفه های قابلیت های کلیدی تیم و زیست بوم استارتاپ) است.}, keywords_fa = {استارتاپ,تاب آوری,چرخه حیات,مطالعه چندموردی}, url = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_113393.html}, eprint = {https://www.behboodmodiriat.ir/article_113393_7ef59601179740b06cad8ea0d719a91a.pdf} }